lommepenge
Fra : Kitti Egevang

Dato : 20-12-02 01:15

Hej gruppe.

Jeg har tænkt lidt over hvor gammel barnet skal være før de skal begynde
at have lommepenge. Min ældste datter er snart 5 år, er det på tide hun skal
have penge selv?
Jeg mener selv at hun skal være noget ældre, da hun ikke rigtig har begreb
om hvordan penge bruges.
Hvilken erfaring har I??

Julehilsner Kitti.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-12-02 08:26

"Kitti Egevang" <kittislet@dettemail4us.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> have penge selv?
> Jeg mener selv at hun skal være noget ældre, da hun ikke rigtig har begreb

Ja, jeg mener, det er på tide.
Hvis hun skal vente med at have lommepenge, til hun HAR begreb om, hvordan
penge bruges, kan det vare, til hun skal pensioneres
Det er jo netop det, hun lærer, ved at få lommepenge.
Måske sidder hun en dag tårevædet og føler sig snydt og bedraget mandag
eftermiddag, fordi hun ikke har en rød øre til resten af ugen - så har hun
DEN erfaring: that's life!
Det vil være en god ide at starte i det små med et lille beløb, der kun skal
dække snolder. Senere kan det forhøjes, så hun har en reel mulighed for at
spare op til f.eks. et stykke legetøj, og på et tidspunkt indregner man et
beløb, så hun selv skal afholde fødselsdagsgaver. Senere igen indregner man
tøjpenge (det plejer at være, når kun dyrt mærketøj er godt nok - det ændrer
gevaldigt på verdensbilledet, når man selv skal betale).

Tag på forhånd diskussionen i jeres familie, om lommepenge skal være en del
af familielivet samtidig med, at man naturligvis hjælpes ad med de huslige
opgaver - eller om lommepengene er betaling for enkeltopgaver og dermed en
slags løn i en arbejdsrelation.

Hilsen Inger

Fra : R. Ilsøe

Dato : 20-12-02 12:40

> [...]
> have penge selv?
> Jeg mener selv at hun skal være noget ældre, da hun ikke rigtig har begreb

Jeg har selv en søn der lige er blevet 5 aå. Han får ikke lommepenge endnu
da. Selv fik jeg ikke før jeg blev 8 og har altså aldrig haft problemer med
det og heller ikke med at holde styr på mine penge. Der er IMO ingen grund
til at gi' børnene det ene nederlag efter det andet fordi man regner med at
de kan administrere deres penge selv. Den med at de sidder grådkvalt mandag
eftermiddag er altså IMO for langt ude... Det er at gi' barnet et alt for
tidligt nederlag ifb. med penge.

Vi gør det at hvis vores børn har lyst til et eller andet så spør' de bare
os. Må de så må de, må de ikke, så er der heller ikke noget plageri eller
sure miner. På den måde rækker "deres" penge hele tiden. Vi kan også gi' dem
10 kroner hvis de feks. skal med nogen ud og handle. De bliver rigtig glade
for at få de penge, ved det er til handleturen og får dermed en overskuelig
horisont at skulle administrere pengene i. Når der så ikke er flere, så har
de som regel fået købt noget de er rigtig glade for.

--
R. Ilsøe

Balto, Flatcoated Retriever (½ år)
Cikorie, Flatcoated Retriever (10½ år)
http://www.flatcoated-retrievers.dk (Nu med Forum)
http://www.my-icc.com/affiliates/t.php?rid=1440

Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 20-12-02 14:50

Min datter er lige begyndt med at få lommepenge, hun er 7 ½. For pengene
skal hun passe vores kat, give den mad/drikke og tømme kattebakke. Hun er
meget glad for dette og er stolt over, at have sine egne penge at kunne
bruge af.
Mht. hvornår de er klar til at få lommepenge, synes jeg personligt, at man
skal vente, til de har et begreb om penge, kan tælle osv.

Vh. Pernille.

Fra : Tine Andersen

Dato : 20-12-02 19:45

"Lumholdt&Riber" <Ribermail@kabelnettet.dk> wrote in message
> [...]
> Mht. hvornår de er klar til at få lommepenge, synes jeg personligt, at man
> skal vente, til de har et begreb om penge, kan tælle osv.

Min søn på 5 år har fået lommepenge et års tid. For det meste sparer han dem
op, så han har flere hundrede kroner nu (han fik først en femmer hver
lørdag - nu får han en tier)

Jeg er VOLDSOMT imod at give penge for at gøre noget hjemme. Hvem giver dig
penge for at vaske tøj, lave mad, købe ind og putte børn?

Hvis man kommer ind på det skråplan, det er at give penge for at deltage i
det hjemlige arbejde, risikerer man at få unger, der stikker hånden frem og
siger "Va' får jeg for'ed", når man beder dem om at dække bord.

Her i huset yder vi efter evne og nyder efter behov.

Min datter på 10 har fået lommepenge længe. Hun sparer også op og betaler
selv sine julegaver til familie og venner. Hun får dem ikke udbetalt. De
bliver sat ind på hendes bankkonto (via homebankingsystem) og jeg fungerer
så som bank, når hun skal bruge kontanter.

Tine

Fra : Tomas O.

Dato : 21-12-02 12:49

"Tine Andersen" <tine.invalid@post3.tele.dk> wrote in
SNIPPER

> Her i huset yder vi efter evne og nyder efter behov.

Smukt

Tomas

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-12-02 13:23

Tomas O. wrote:
> "Tine Andersen" wrote

> Smukt

Det kommer da an på hvorledes det praktiseres.

Jeg kan sagtens forestille mig en noget urimelig fordeling som kan
beskrives efter ovenstående:

En enkelt af "husets" medlemmer laver størstedelen af arbejdet fordi kun
hyn evner at indse at det må gøres, men har samtidig ikke tid til meget
af "nydelsen".

Er det smukt?

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Tomas O.

Dato : 21-12-02 20:23

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> wrote in

> [...]
>
> En enkelt af "husets" medlemmer laver størstedelen af arbejdet fordi kun
> hyn evner at indse at det må gøres, men har samtidig ikke tid til meget

Jeg trorn nu ikke Tine mener det sådan. Det er nok snarere noget med at en
2 årig kan mindre end end 5 årig eller 10 årig.

Jeg mener at børn generelt involveres alt alt alt for lidt i det
almindelige husarbejde der er en del af dagligdagen i dagens Danmark.
Hvordan skal de nogensinde lære at der er ting der bare skal gøres hver
dag, som skraldespandstømmning, opcaks, tøjvask, daglig oprydning,
smårengøring, indkøb, madlavning og så videre. De må da få en fuldstændig
forskruet forestilling om den slags når de sdkal betales for at gøre det
eller når de slet ikke skal være med. Børn VIL gerne hjælpe til med alt der
har med livet at gøre.. min søn vil foreksempel meget gerne hjælpe med alt
det huslige og det gør han også. Jeg er jo ikke hans tjener og han skal da
ikke vokse op i den tro at der vil være folk til den slags når man er
voksen.

> Er det smukt?

Du misforstår mig vist. Men nogen skal jo altid vende og dreje tingene så
de ser negative ud i stedet for at se positivt på livet...

Tomas

Fra : Tine Andersen

Dato : 21-12-02 21:41

"Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote in message
> [...]
>
> Du misforstår mig vist. Men nogen skal jo altid vende og dreje tingene så
> de ser negative ud i stedet for at se positivt på livet...

Du har fat i noget af det rigtige, Thomas.

Vi har lavet en arbejdsplan med ALLE ugens opgaver på. Det synliggør, hvor
meget, der egentlig skal gøres. Så har børnene selv fået lov til at vælge,
hvilke opgaver, de gerne ville have. De skiftes til at dække bord om
aftenen, og om morgenen i weekenderne. Søndag har den store så madtjans
sammen med mig. Jeg tror, det er meget vigtigt, at de ikke 'hjælper mor' men
har eget ansvar. Hvis ikke de dækker bord, kan vi ikke få aftensmad.
Gryderne med de varme ting står på bordet (dem bærer de voksne stadig ind),
men vi kan ikke spise maden. De er 5 og 10 år.

De resterende opgaver har min mand og jeg så taget. Heldigvis ret jævnt
fordelt. De voksne er ret enige om niveauet - jeg vil gerne gøre lidt mere
vådt rent end han - han vil gerne rydde lidt mere op end jeg. Jeg vasker -
han lægger sammen. Børnene kan ikke rigtigt se nødvendigheden af at rydde
op, men dels roder de i fællesrummene (og der bestemmer vi, at der skal
ryddes op af og til) og dels deler de (indtil om 14 dage) værelse, så hvis
begge skal kunne lege, skal tingene på plads af og til. Endelig skal der
ryddes op for at kunne blive gjort rent, og i en astmatikerfamilie kan det
kun ske for sjældent.

Jeg giver Erik ret i, at det er noget skidt, hvis kun den ene ser
'nødvendigheden' af at gøre noget, men de færreste opgaver er ægte
nødvendigheder. De fleste er noget, man kan diskutere sig frem til et
kompromis om. Hvis man siger tingene højt - giver trolden et navn - er det
ofte lettere.

Min triumffølelse kommer så, når en af ungerne frivilligt henter noget til
aftensmadsbordet, som den anden har glemt at tage ind, da hyn dækkede bord.
"Det er Niels, der dækker bord, men jeg gider da godt hente mælken". Så kan
man se, at opdragelsen har båret frugt.

Fra : Tomas O.

Dato : 22-12-02 10:42

"Tine Andersen" <tine.invalid@post3.tele.dk> wrote in

SNIP
> [...]
> dækkede bord. "Det er Niels, der dækker bord, men jeg gider da godt
> hente mælken". Så kan man se, at opdragelsen har båret frugt.

Netop sådan er min dreng også. Der er ikke noget med "det er min
søsters tur så jeg gider ikke hente det hun har glemt".

Selv når det er min tur til at lave noget komme rhan som regel og hjælper
til. Det giver samhørighed i et far/søn forhold når man gør ting sammen.
Han går da altid med ud og hugger brænde også.. hjælper med at stable det
og bære ind. Han hjælper til ved madlavning, rengøring, og alt muligt..
også selvom han kun er her 4 dage hver 14. dag.

Han vil jo gerne være en del af mit liv med alt hvad det indebæører og det
vil alle børn gerne med deres forældre. Det er kun naturligt. De fæler de
hører til når det de gør rent faktisk bidrager for alvor til hjemmets
opretholdelse.

Det er en stor misforståelse og man gør sine børn en KÆMPE bjørnetjeneste
ved ikke at involvere dem. Når de så en dag skal flytte og klare sig selv
kan de sgu ikke engang vaske deres egne sure sokker, lave mad, gøre rent
og så videre....

Tomas

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 23-12-02 09:20

"Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote in

> [...]

> bjørnetjeneste ved ikke at involvere dem. Når de så en dag skal flytte
> og klare sig selv kan de sgu ikke engang vaske deres egne sure sokker,

Børn, der får penge for deres pligter derhjemme, lærer vel også husarbejde?
Det de ikke lærer er at når man er en familie så hjælper man hinanden uden
at man bliver betalt for det.

For nogen år siden; mange år efterhånden for det var i min barndom, var der
nogle unger der var kommet i tanke om at de ville have løn for deres
husarbejde. Fint nok, sagde forældrene, og begyndte så også at tage løn for
_deres_ husarbejde (lave mad til ungerne, vaske tøj for ungerne). Det blev
naturligvis en underskudsforretning for ungerne og så vendte de glad og fro
tilbage til den betalingsløse model

--ingermarie

Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 23-12-02 09:51

Da min datter på 7 ½ fremførte ønsket om at få lommepenge aftalte vi, at hun
skulle passe katten, dvs. give vand/mad plus skifte bakken. Dette
arrangement er hun meget tilfreds med, og desuden stolt over at have sit
"eget" arbejde.
Hvad der ellers er af huslige pligter, oprydning, dække bord osv. osv. er
hun også med til ligesom hendes lillebror, og nej, det får hun ikke penge
for. Dommedagsprofitierne der har været i gruppen om, at giver man først
sine børn penge for at udføre et stykke arbejde, vil de have penge for alt,
holder ihvertefald ikke hjemme hos os.

Vh. Pernille

Fra : Uffe Holst

Dato : 23-12-02 13:40

In an article of 23 Dec 2002 Lumholdt&Riber wrote:

> [...]
> sine børn penge for at udføre et stykke arbejde, vil de have penge for alt,

Det kommer jo i høj grad an på, hvordan det tilrettelægges. Din model med
lommepenge og en fast tjans (katten) og derudover en del af det fælles
arbejde er ganske fin.

Men tidligere har jeg hørt, sikkert i denne gruppe i forbindelse med
tidligere lommepengediskussioner, at nogen decideret sætter pris på en
lang række opgaver i stil med: 1 kr. for at gå ud med skraldespanden,
1 kr. for at tømme opvaskemaskine, 5 kr. for at slå græs og lignende. En
sådan model sætter pris på arbejdsopgaverne, hvor betaling vel så kun
falder, hvis arbejdet bliver udført. Ved en sådan model kan det måske være
vanskeligt at få de betalingsløse opgaver løst uden et "hvad får jeg for
det?"

--
Uffe Holst

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-12-02 14:46

Uffe Holst wrote:

> [...]
> kun falder, hvis arbejdet bliver udført. Ved en sådan model kan det
> måske være vanskeligt at få de betalingsløse opgaver løst uden et

Vi har tidligere opdelt det i to grupper:

1. Faste lommepenge til ungerne, som deltager i det daglige arbejde i
varierende (men ikke overvældende) grad, og
2. de får særlig betaling for ugentlig støvsugning af hele huset (og til
tider andre opgaver som vinduespudsning). Den der laver arbejdet får
pengene.

Nu er de blevet så gamle (16 og 18) at det tidligere mønster er ved at
blive nedbrudt, men det er en helt anden sag.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Tomas O.

Dato : 26-12-02 11:26

Inger Marie Jakobsen <im_nospam@brunsgaard.dk> wrote in

> "Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote in

> Børn, der får penge for deres pligter derhjemme, lærer vel også
> husarbejde? Det de ikke lærer er at når man er en familie så hjælper
> man hinanden uden at man bliver betalt for det.

Jo.. men de lærer vel at det er en sur pligt man ikke gør medmindre man får
nogte for det!

> [...]
> ungerne). Det blev naturligvis en underskudsforretning for ungerne og
> så vendte de glad og fro tilbage til den betalingsløse model

En sang af Peter Belli kommer jeg til at tænke på...

Ingen regning...

Tomas