Rygning i akvarierum ?
Fra : Miv

Dato : 19-12-02 21:52

Hejsa ....

Så har jeg noget nyt på plakaten igen, jeg har hørt at rygning i rum med
akvarier, kan skade fiskene.
Er der nogen der kan be/afkræfte dette ?
Det interesserer mig da mit 660 l. Malawiakvarie står i mit "lille"
computerrum, som jeg osse bruger
bruger til rygerum, for familiens skyld.

M.v.h
Michael

miv@tdcadsl.dk
www.cichlids.subnet.dk

Fra : Carsten Phillip Ande~

Dato : 19-12-02 22:03

Hvad siger di sunde fornuft dig selv her.

--
Med Venlig Hilsen
Carsten Phillip Andersen

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 19-12-02 23:52

Jeg har vist læst en lignende van(d)vittig påstand i en gammel akvarie,
sikkert skrevet af en eksryger. Jeg har da trods alt aldrig oplevet at
fiskene tager skade at lidt røg. Jeg tror da ikke de er døde af kræft...(he
he)

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Henrik Lohse

Dato : 20-12-02 03:55

Hej
Jeg har også mit akv. stående i et kombineret computer/rygerum, og der
bliver virkeligt røget igennem!
Men jeg har aldrig set at det har påvirket mine fisk på nogen måde, men
derfor kan det jo godt være at det gør det alligevel. Men sålænge at dine
fisk ikke ser ud til at trænge til en smøg tror jeg du kan fortsætte
rygeriget.

mvh
Henrik

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 20-12-02 09:31

Gør som Carsten siger. Tænk dig om. Du kan sikkert også starte en bil i
rummet, uden at det umiddelbart vil genere dine fisk, men måske det ikke var
den bedste ide.

Måske det netop var en god anledning til at stoppe med ryge?

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Tobester

Dato : 20-12-02 11:24

Rygning giver lungekræft, og fisk har jo gæller, så mon ikke I lige skulle
klappe hesten og lade os betale af på underskuddet på statsbudgettet fred
))

Fra : KL

Dato : 20-12-02 16:58

Nu er jeg ikke specielt fiske kyndig på det område men hvis du suger luft
fra rummet til at ilte vandet med så må røgen under alle omstændigheder
komme med ned i akvariet.
Fiske optager den luft der er i vandet via deres gæller så uden at jeg kan
bevise det så må de jo optage de stoffer luften undeholder. Om det så er
skadeligt for dem er en anden sag det ved jeg ikke.

Kasper

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-12-02 12:11

"Tobester" <bisse_@hotmail.com> wrote in message
> Rygning giver lungekræft, og fisk har jo gæller, så mon ikke I lige skulle
> klappe hesten og lade os betale af på underskuddet på statsbudgettet fred

De får nok gællekræft i stedet. Eller måske rygergæller!

vh
Jan

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 20-12-02 20:22

> [...]
> Det interesserer mig da mit 660 l. Malawiakvarie står i mit "lille"
> computerrum, som jeg osse bruger
> bruger til rygerum, for familiens skyld.

Hej Michael :)
Der er nok umuiddelbart en større chance for at du skal skifte computer,
inden dine fisk tager skade af din rygning, da pc'er ikke har den helt store
holdbarhedstid i røgfyldte rum :)
- Selv om at de fisk som lever i mange år, nok vil få sit liv forkortet en
del, på sammen måde som vi som ryger har en stor tendens til at stryge med
før ikke-rygerne.....
Hvis du er i tvivl om hvorvidt du også vil tage hensyn til fisk og computer,
og ikke bare familjen, så kig lige en gang ind ind kabinettet, og se hvordan
det ser ud der inde. Der er stor fare for at både dine lunger, og det
invendige i fiskene ser tilsvarende ud :)
God jul
Hilsen Ditte
(som ikke klarer at slutte at ryge selv om at jeg har både fisk og pc i
rygerummet)

Fra : kalle

Dato : 21-12-02 19:46

Jeg har oplevet mange døde unger i opvækstakvariet, der bliver iltet med
luftpumpe. Der er ikke dødsfald i de andre akvarier, så jeg tror, at fiskene
ikke bryder sig om at få pumpet røg ned i vandet.
--
Med venlig hilsen fra
Karsten brydsoe@image.dk , Midtjylland

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 21-12-02 20:13

> [...]
fiskene
> ikke bryder sig om at få pumpet røg ned i vandet.

Det kan også tænkes at yngelen ikke bryder sig om for voldsom turbulens i
vandet, hvilket gør at de skal bruge for mange kræfter på at svømme op imod
strømmen, og dermed ikke får næring nok.