Spml om dosering/vandpåfyldning
Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 19-12-02 21:25

Hej,

Kunne man i teorien ikke bruge en doseringspumpe som vandpåfylder? Hvis man
med sikkerhed ved at man for eks. har 2L fordampning om dagen, kunne man vel
bare sætte den til ca. 85ml/t(hele døgnet), og så er det vel bare fjong?
Mere jævn vandpåfyldnig får man vel næppe? Mon det virker? Er ikke helt tryg
ved situationen der indebærer en powerhead der bliver overdrevet neddroslet,
og som skal starte i tide og utide(en pludselig startende powerhead, kan
larme usandsynligt meget i nattens mulm og mørke).

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 19-12-02 23:49

Hej Thomas,

> [...]
> bare sætte den til ca. 85ml/t(hele døgnet), og så er det vel bare fjong?
> Mere jævn vandpåfyldnig får man vel næppe? Mon det virker?

Hvorfor er det så vigtigt at erstatte de 2 liter over et løbende interval?
Kan du ikke bare gøre det hver morgen ved at hælde to liter vand i akvariet
og så lade det være ved det? Det andet virker umiddelbart for mig som lidt
af en "karl-smart" løsning (og dette skal ikke forståes negativt eller
sarkastisk).

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 20-12-02 09:20

Hvad tror du der sker hvis jeg bare hælder to liter saltvand ned i dine
yngle akvarier hver dag? Sikkert det samme som der sker hvis jeg hælder
2 liter ferskvand ned i hovedet på mine koraller og andre invertabrates hver
dag.

Vandet fordamper jo ikke på 5 sek, hvorfor det heller ikke vil være optimal
at påfylde samme mængde vand på 5 sek. Det samme gælder ved sporeelementer.
De skal også doseres med stor forsigtighed, så man ikke forgifter dyrene.

Tror ikke helt du kan drage paralleler mellem dine "pandekager på højkant"
og saltvand.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-12-02 10:24

Thomas Schreiber - stall.dk <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:atujsa$8sh$1@sunsite.dk...
> [...]
hælder
> 2 liter ferskvand ned i hovedet på mine koraller og andre invertabrates

I mit akvarie er der i øjeblikket så stor fordampning at det er de der
3-4 liter om dagen der
skal fyldes på.
Der sker intet ved at du fylder det direkte i akvariet, der går kun ganske
få sekunder før end at
det er blandet med saltvandet, og det skader ikke korallerne, men det
smarteste er at hælde det i
en sump.

Hvorfor har du så meget mod et "powerhead", til at efterfylde et akvarie,
skal man bruge det mindste man
overhovedet kan finde. I øjeblikket bruger jeg et der giver 600 liter i
timen, men den kører kun ca 30 sekunder
om dagen.

Carsten

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 20-12-02 11:00

> [...]
ganske
> få sekunder før end at
> det er blandet med saltvandet, og det skader ikke korallerne, men det

(Hvorfor er det smartest i en sump, hvis det ingen betydning har alligevel?)

> [...]
akvarie,
> skal man bruge det mindste man
> overhovedet kan finde. I øjeblikket bruger jeg et der giver 600 liter i

Er det ikke trælst at det starter i tide og utide? For eks. midt om natten,
når der er bumstille i resten af hytten. Powerheads der har stået
stille, især i saltvand, har tendens til at "rasle" med rotoren under
opstart. Hvis de overhovedet starter! Der danner sig jo et slimlag på
rotoren, og dit tilfælde hvor rotoren kun kører i 30sek om dagen, kunne jeg
forestille mig der også kunne komme kalkalger og diverse andre "hårde"
genstande ind mellem rotor og "rotorhuset". En lille sten mellem rotor og
rotorhus ville være katastrofal.

Er det i øvrigt ikke et helvede, når du føsrt skal køre dit vand gennem
osmoseanlæg? Man kan ikke bruge vandet direkte fra hanen i kbh vel?

Jeg kan forstå på din udtalelese at du ikke har droslet udstrømmeren ned?
Det bedste er jo hvis du kan erstatte det for dampede vand med en meget jævn
tilgang af nyt vand. 4L på 30sek, er ikk' just det jeg kalder jævn. Hvis
du køber et færdigt "set", vil der også være en neddroslet studs med. Typisk
til 4/6mm slange - altså luftslange. Der er nok en grund til at de "set" du
kan købe er lavet sådan.

Måske jeg bekymre mig for meget over tingene, men det er trods alt levende
dyr vi har med at gøre, og ofte dyr som ikke er opdrættede. Jeg vil hellere
lave en 100% sikker løsning(og betale prisen), end miste 1 fisk eller andre
dyr, pga af tåbelighed og hastværk/dovenskab fra min side. Måske vi tænker
forskelligt, men dyrenes velfærd står øverst på min prioritetsliste. Penge
kommer en del længere nede. Tvivler på det er sundt eller behageligt at få
kastet 4 L ferskt vand i hovedet, hvis du er en anemone eller korel.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-12-02 11:34

Thomas Schreiber - stall.dk <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:atupms$ogg$1@sunsite.dk...
> ganske
>

> (Hvorfor er det smartest i en sump, hvis det ingen betydning har
alligevel?)

Grunden til at jeg skrev at det var smartest i en sump, er fordi, i
sumpen kan man integrere flere ting
uden at skulle have kilometer lange slanger. Den lille powerhead jeg
bruger til at efter fylde med ville ikke
kunne klare at trykke vandet helt op i akvariet, men fra et akvarie over
i et andet klarer den fint.

> [...]
> forestille mig der også kunne komme kalkalger og diverse andre "hårde"
> genstande ind mellem rotor og "rotorhuset". En lille sten mellem rotor og

Du efter fylder jo ikke med saltvand, for så ender du med noget vand der
har samme
saltindhold som det dødehav, det er rent osmose vand der kommer i
akvariet, og derved
bliver saltindholdet ret konstant.

> Er det i øvrigt ikke et helvede, når du føsrt skal køre dit vand gennem
> osmoseanlæg? Man kan ikke bruge vandet direkte fra hanen i kbh vel?

Det kan man gøre, men så er man også sikker på at få cyanobaktier i
akvariet. Og derfor er der stort set ingen
der gør det.
Rent parktisk gør jeg det på den måde at vandet fra hanen løber gennem
mit omvendte osmose
anlæg, og over i et akvarie, der står ved siden af min sump.
Det lille powerhead, ligger derfor ikke i saltvand, og får ingen alger,
da det stort set er umuligt at få noget
til at vokse i rent osmose vand. Og hvis akvariet med osmose vand står
under akvariet i et skab,
kommer der slet ikke lys til det

> [...]
Typisk
> til 4/6mm slange - altså luftslange. Der er nok en grund til at de "set"

Der er jo ingen der siger at den kører 30 sekunder i et hug, den kan lige
så godt kører
6x5 sekunder.
De sæt du snakker om har jeg aldrig set eller hørt om. Det lyder mere
som en doseringspumpe,
og de er alt for dyre til det brug vi har, for nok er dyrene følsomme,
men så er det ikke værre.
for ude i naturen er der også variationer i saltindhold og lign.
Tænk engang hvad der sker når der har været regntid i troperne! Der løber
millioner og atter millioner af
liter ferskvand ud over revene, godt nok er de blevet blandet noget op,
men en lavere saltkoncentration
vil der være.

> [...]
> kommer en del længere nede. Tvivler på det er sundt eller behageligt at få
> kastet 4 L ferskt vand i hovedet, hvis du er en anemone eller korel.

Jeg tror du bekymrer dig alt for meget om det.
Istedet for at føre snakken her, synes jeg du skulle melde dig under
fanerne på
http://www.saltwater.dk hvor der eren hel masse der ved meget mere om
det end jeg gør.

Carsten

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 20-12-02 19:22

> [...]
der
> har samme
> saltindhold som det dødehav, det er rent osmose vand der kommer i

Naturligvis. Det havde jeg ikke lige gennemtænkt.

> Jeg tror du bekymrer dig alt for meget om det.
> Istedet for at føre snakken her, synes jeg du skulle melde dig under
> [...]

Will du so.

> Carsten

/thomas

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-12-02 12:16

"Thomas Schreiber - stall.dk" <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote in message

> kommer en del længere nede. Tvivler på det er sundt eller behageligt at få
> kastet 4 L ferskt vand i hovedet, hvis du er en anemone eller korel.

Er koralrev overdækkede? Mig bekendt regner det hyppigt ret voldsomt i
troperne, og i hvert fald 'bagsiden' af revene vil blive ramt af variationer
i saltholdigheden i forbindelse med tropiske regnskyl.

vh
Jan

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 21-12-02 12:43

Tror bufferzonerne i HAVET!!!! er en del større end mit akvaire. Man kan
ikke samligne havet og et akvarie - med mindre det er lige så stor som det
hav det samlignes med.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-12-02 15:39

> [...]
kan
> ikke samligne havet og et akvarie - med mindre det er lige så stor som det

Læs lige ovenstående. Hvorfor tror du jeg skriver 'bagsiden'.

vh
Jan

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 20-12-02 10:17

> [...]
hælder
> 2 liter ferskvand ned i hovedet på mine koraller og andre invertabrates

Nu gik jeg sådan set også ud fra at du ville blande saltvandet udenfor
akvariet, inden du hældte de to liter i. Jeg regnede egentlig ikke med at
koraller etc. var så sarte overfor mindre ændringer i vandkemien.

> Tror ikke helt du kan drage paralleler mellem dine "pandekager på højkant"
> og saltvand.

Det gør jeg såmænd heller ikke. Jeg spurgte jo netop fordi jeg ikke vidste
hvorfor det var så vigtigt. Jeg har aldrig haft saltvand og jeg ved intet om
det, og da du spurgte her syntes jeg umiddelbart det lød som en voldsom
løsning på et lille problem. Men hvis det er nødvendigt så er det vel
nødvendigt.

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 20-12-02 10:42

> [...]
> akvariet, inden du hældte de to liter i. Jeg regnede egentlig ikke med at
> koraller etc. var så sarte overfor mindre ændringer i vandkemien.

Det er jo det vand der fordamper som skal erstattes. Saltet fordamper jo
ikke, så det er ferskt vand der skal påfyldes.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 20-12-02 09:18

"Thomas Schreiber - stall.dk" <NOSPAMschreiber@c.dk> writes:

> [...]
> bare sætte den til ca. 85ml/t(hele døgnet), og så er det vel bare fjong?

Spørgsmålet er så om fordampningen vil være konstant nok til at det
vil virke efter hensigten. Alt efter hvor konstant rum temperatur og
luftfugtighed du har, kan det jo være at fordampningen ikke er
konstant.

Den sikre løsning må være at kombinere det med en føler (så må man
bare håbe at følere ikke fejler!).

/Esben
--
To proliferate the species, aphids produce by virgin birth for three
generations!

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 20-12-02 09:28

> [...]
> vil virke efter hensigten. Alt efter hvor konstant rum temperatur og
> luftfugtighed du har, kan det jo være at fordampningen ikke er

God pointe. Så er spørgsmålet bare, om eventuelle udsving er større end end
et par få milliliter. Det kan man jo bare måle sig efter ved en uges brug.

> Den sikre løsning må være at kombinere det med en føler (så må man
> bare håbe at følere ikke fejler!).

En føler = powerhead. Det er jeg ikke interesseret it.

> /Esben
> --
> To proliferate the species, aphids produce by virgin birth for three
> generations!

/thomas