Assembler
Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 19-12-02 14:12

Hej

Jeg har fået fingre i en stump assembler kode fra en af vores tidligere
ansatte (for MEGET lang tid siden).
Det er et TSR program, som kører under MS-DOS (eller i en DOS prompt under
Windows).
Det er lavet for at varetage noget komm. fra et MS-DOS program til et
Windows program.
Men vores MS-DOS program er afgået ved døden (), og vi har udviklet et
Windows program.

Jeg ved, at programmet kan gøre tre ting:

1. få et tal, og derefter skrive det i en fil
2. læse fra samme fil, og smide noget tilbage
3. Få en "start forfra" kommando

Jeg har assembler koden her, men er ikke syndelig god til at tyde den.
Findes der evt. på nettet noget beskrivelse af assembler, såsom kommandoer,
hvad MOV, PUSH, POP m.m. betyder ?

Jeg er nemlig i en situation, hvor jeg skal lave et Delphi 5 program, som
skal varetage disse opgaver i stedet for mit Ass. program.

Michael

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-12-02 07:03

Hej.

"Michael Vilhelmsen" <smom22.remove_this_tekst@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg er nemlig i en situation, hvor jeg skal lave et Delphi 5 program, som
> skal varetage disse opgaver i stedet for mit Ass. program.

Det lyder som om der er en god ide at lave det som en service i stedet for
TSR.
Hvis det kun skal kunne det du skriver, bør det ikke være mange liniers
programmering.

--

Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 20-12-02 08:18

Korrekt, men jeg har brug for at tolke, det som den gør !

Michael

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 20-12-02 11:34

hej der.......

Michael Vilhelmsen wrote:

> Korrekt, men jeg har brug for at tolke, det som den gør !

der er kun den haarde maade saa.... i gang med en 'programmers reference' fra
intel.....du faar fint julen til at gaa med det.....*S*

/f

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 21-12-02 11:45

Assembler er ikke svært - men det kræver forståelse for CPU'ens
konstruktion. Resten er opslag i listen over kommandoer.

MOV AX, BX flytter BX over i AX, hvilket er nemt at forstå, men du skal
vide, hvad AX og BX er. Derfor slipper du ikke udenom at læse Intels
manualer.

Denne her vil sandsynligvis dække alt, du har behov for:

ftp://download.intel.com/design/intarch/manuals/27095003.pdf

Den dækker en special udgave af 80x86 processor serien, men det er den
mindst komplicerede processor jeg kunne finde på Intels site, og den skulle
indeholde alle de features, et TSR program i DOS har anvendt.

Lars.

--

Dybdahl Engineering: http://dybdahl.dk/
Delphi brugergruppen DAPUG: http://dapug.dk/