Mangler varme i halvdelen af radiatorene
Fra : Thïngmand

Dato : 19-12-02 12:27

Jeg har oliefyret stående i et udehus og rørene går ind på 1. sal, rundt til
alle radiatorene der og videre ned til stueetagen. Det har virket fint siden
jeg startede det op til efteråret, men pludselig er der ikke varme på
radiatorene i underetagen mere??

Rørene fra første sal og ned er synlige i stuen og frem plejer at være meget
varm - nu er den helt kold. Jeg har prøvet at lufte alle ud, men der er ikke
luft i - trykket er som det skal om pumpen kører. Jeg har også prøvet at
banke på termostaterne og og skille dem ad og sørge for at termostaten ikke
sad fast. Men intet hjalp!

Hvad gør jeg nu? (soveværelset er et af de ramte rum )

Det er et 2-strengs system fra 70'erne...

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Thomas

Dato : 19-12-02 13:12

Det lyder nu mest som om der ikke er vand på og der ikke er det tryk der
skal være.

Thomas

Fra : Thïngmand

Dato : 19-12-02 13:50

> Det lyder nu mest som om der ikke er vand på og der ikke er det tryk der
> skal være.

Der er 1½ bar, som der har været hele tiden og som VVS sagde der skulle
være...

Fra : Rolli

Dato : 19-12-02 17:54

On Thu, 19 Dec 2002 12:26:31 +0100, "Thïngmand"
<michael@thingmand.invalid> wrote:

> [...]
>sad fast. Men intet hjalp!
>
>Hvad gør jeg nu? (soveværelset er et af de ramte rum )
>
>Det er et 2-strengs system fra 70'erne...
Sidder der en luftpotte i skunken et sted som trænger til udluftning,
evt med auto udlufter som er blevet tæt?

Fra : Thïngmand

Dato : 19-12-02 21:05

> Sidder der en luftpotte i skunken et sted som trænger til udluftning,

Ja, der en alm. luftskrue og der er ikke luft i...

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 19-12-02 18:03

Jeg er også sikker på der mangler vand (har selv prøvet det) Fyld dog noget
på, og se om det ikke hjælper. Oversudsvandet løber jo bare ud, HVIS du da
har åben ekspansionsbeholder!

Fra : Thïngmand

Dato : 19-12-02 21:06

> Jeg er også sikker på der mangler vand (har selv prøvet det) Fyld dog
noget
> på, og se om det ikke hjælper.

Det har jeg nu prøvet, uden held

>Oversudsvandet løber jo bare ud, HVIS du da har åben ekspansionsbeholder!

Iflg. min VVS mand, må jeg ikke overfylde, da han siger at ventilen ikke er
til at få tæt igen...

Fra : Jørgen

Dato : 19-12-02 19:14

Det kan godt være luft.

Prøv at stille temp på 90 grader og åbn alle radiator, hvis der er en luft
lomme, er det mulig du kan fjerne det på den måde

Jørgen

Fra : Thïngmand

Dato : 19-12-02 21:07

> Prøv at stille temp på 90 grader og åbn alle radiator, hvis der er en luft
> lomme, er det mulig du kan fjerne det på den måde

Det vil jeg prøve i morgen (jeg tager lige endnu en nat i termodragten *<

Fra : kim rasmussen

Dato : 19-12-02 22:05

Hej Thïngmand
Er der en afspærringsventil der evt. ikke er lukket op eller en ventil der
hænger på strengen et eller andet sted,Du er helt sikker på at pumpen
kører,???? har du haft tappet vandet af i sommers ????????Er din
ekspansionsbeholder i oeden med fortryk og det hele?
mvh mcloud blikkenslager

Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet

Fra : Thïngmand

Dato : 19-12-02 22:38

> Er der en afspærringsventil der evt. ikke er lukket op eller en ventil der
> hænger på strengen et eller andet sted,

Tja, det har jo kørt fint indtil nu, så det tror jeg ikke. Hvor skulle sådan
en fætter sidde?

>Du er helt sikker på at pumpen kører

Ja, hvis jeg slukker og tænder den igen kan jeg hører det risler - jeg kan
også svagt høre den i rørne

> har du haft tappet vandet af i sommers

Vandet har været af for ca. 1 måned siden ifb. med at der blev lavet (7 m2)
gulvvarme. Samme symptom opstod dengang, men det var pga. luft. Denne gang
kan jeg ikke få det mindste prut ud af nogle af radiatorene

> ekspansionsbeholder i oeden med fortryk og det hele?

Hvordan tjekker jeg det? Den er fra 1994 og er en af de der runde røde...

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 20-12-02 08:28

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message

> Ja, hvis jeg slukker og tænder den igen kan jeg hører det risler - jeg kan
> også svagt høre den i rørne

Det lyder nu alligevel mest som om der er noget luft i rørene, ellers ville
det jo ikke risle når du tænder pumpen. Hvis der er ikke er luft nogen
steder vil rørene være 100% vandfyldte, og så tror jeg ikke på at det vil
risle..

/Tommy

Fra : kim rasmussen

Dato : 20-12-02 08:52

Hej Thingmand

Det er et udluftnings problem du har.
Luk for alle radiatorene og luk den nye varmeslange op og ingen af de andre
før der er varme på den pågældende.Husk at lukke igen,det er vigtigt at kun
en radiator er åben af gangen.

Derefter tager du en ovn af gangen indtil du har varme på hele systemet.Der
er en luftlomme et eller andet sted i dit system.På denne måde tvinger du
luften ud til de steder der er til at udlufte.

Husk at udlufte pumpen også.

Denne måde at gøre det på kan tage lidt tid men lykkedes som regel.

Din ekspansionsbeholder er der formegentlig ingenting ivejen med ,med mindre
du har lukket luft ud af den lille cykelventil der sidder på beholderen.

God arbejdslyst
mvh mcloud blikkenslager

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 20-12-02 10:10

Hej Thingmand

Hej
Jeg kan se du har fået mange forslag, og det er helt sikkert der er luft et
sted.
For at foreslå noget nyt, så sluk for pumpen i nogle timer. Så længe den
kører kan luften blive
med at løbe rundt, når der bliver ro kan det stige op.
Gunnar

Fra : Thïngmand

Dato : 20-12-02 10:16

> Det er et udluftnings problem du har.

Tak for svarene alle sammen - jeg har lidt at "lege" med i weekenden og så
er der forhåbentlig varme på til jul

Fra : kim rasmussen

Dato : 22-12-02 15:35

Hej
Glædelig Jul Allesammen
Det kunne være sjovt at høre om Thingmand har fået varme på sit
hus

mvh mcloud

Fra : Thïngmand

Dato : 23-12-02 11:21

> Det kunne være sjovt at høre om Thingmand har fået varme på sit
> hus

Hep - inden jeg fik prøvet nogle af tingene, kom varmen af sig selv fredag
nat - men er væk her til morgen igen

Jeg har en teori om at det er når det bliver rigtigt koldt, at de "går ud" -
anyway, jeg skal have prøvet at lufte dem ud i dag...