qmail som reservermailserver med højere MX~
Fra : Michael Andreasen

Dato : 19-12-02 01:10

Kan man sætte en "sekundær" qmail server op, som kun skal virke som
"reserve-server" som modtager mails og sender dem videre til den laveste MX
prioritet når denne er oppe at køre igen?

Jeg har ikke kunnet find noget på google som jeg synes var dækkende for
dette?

Mvh
Michael

Fra : Anders Lund

Dato : 19-12-02 07:06

Michael Andreasen <maskinen2000@hotmail.com>, wrote in

> Kan man sætte en "sekundær" qmail server op, som kun skal virke som
> "reserve-server" som modtager mails og sender dem videre til den laveste
> MX prioritet når denne er oppe at køre igen?

Ja, det kan man godt, men jeg har desværre ikke tid til at skrive en
forklaring nu.

> Jeg har ikke kunnet find noget på google som jeg synes var dækkende for
> dette?

Har slået det op i min "The qmail Handbook"

--
Anders Lund - spam2002@andersonline.dk
OE-QuoteFix - Et Outlook Express must - http://flash.to/oe-quotefix

Fra : Kenneth Dalbjerg

Dato : 19-12-02 17:52

Hej

I /var/qmail/rcpthosts skriver du bare de domænes ind du vil havde qmail,
skal opfange som sekundære.. Så vil den gemme mailsen, og prøve at sende dem
til den rigtige mail server.

Mvh Kenneth Dalbjerg

Fra : Michael Andreasen

Dato : 19-12-02 18:30

"Kenneth Dalbjerg" <kenneth@dalbjerg.nu> wrote in message
> [...]
> skal opfange som sekundære.. Så vil den gemme mailsen, og prøve at sende

Jamen det er jo enkel og ligefrem løsning.. tak for hjælpen.

Mvh
Michael

Fra : Claus Albøge

Dato : 20-12-02 23:24

"Kenneth Dalbjerg" <kenneth@dalbjerg.nu> writes:

> [...]
> skal opfange som sekundære.. Så vil den gemme mailsen, og prøve at sende dem

.... hvis man tilfoejer

:a.mx.domain.tld

i /var/qmail/control/smtproutes (paa den sekundaere mailserver)

(erstat a.mx.domain.tld med navn paa primaer mailserver)

Hvis den sekundaere er mx for forskellige primaere servere er formatet:

domain1.tld:a.mx.domain1.tld
domain2.tld:a.mx.domain2.tld

wildcard skrives som:

..domain3.tld:a.mx.domain3.tld

/Claus A
(Nu ogsaa til d.e.s.u og ikke kun til Kenneth privat. Det maa skyldes at
de bolivianske keyboards ikke altid er som man kunne oenske det.... :)