Vi har et problem....:-(
Fra : Danish Bacon

Dato : 18-12-02 23:57

Min kone´s barsel sluttede idag og hun går nu på 5 ugers ferie. Problemet
ligger i at vi endnu ikke har fået en plads til vores datter på 10 mdr. Og
vi har ikke økonomi til at klare os for kun min løn.
Min kone tog den nye ordning mht barselsorlov så derfor er alm. orlov ikke
en mulighed. Så derfor dette spørgsmål....
Nogen der kender nogen muligheder???
1. Kan min kone f.eks. gå på kommunen og bede om penge til vi får en plads
til datteren?
2. Hvis min kone bliver privat dagplejer, passer det så at datteren mister
sin plads på ventelisten?
3. Er min kone berettiget til dagpenge fra sin a-kasse indtil der er en
plads?

Nogen der kender noget til junglen af regler inden for dette område?

Det er mere eller mindre de muligheder vi er kommet frem til evt at kunne
have. Hvis nogen kender til flere hører vi gerne fra jer

--
Mvh.
Kim Høegh-Guldberg

Fra : Ann Petersen

Dato : 19-12-02 01:24

Hej Kim!

Ordningen som privat dagplejer løber kun indtil et af børnene får
en plads i institution. Det vil sige, at din datter vil stadig stå
på venteliste og få tilbudt plads efter sin anciennitet/alder.

I bor i Københavns Kommune ikke? Har I forespugt om hvad deres nye
anvisningsregler pr. 1/1 kommer til at betyde for jeres datter
eller om hun stadig kører efter den gamle ordning? Fra 1/1 er det
jo opskrivningsdatoen og ikke længere alderen, der kommer til at
gælde.

Nu ville jeg gerne have givet dig et link til Privat Dagpleje
under Københavns Kommune, men nu kan jeg ikke komme ind på
Københavns Kommunes hjemmeside. Prøv selv at tjekke på www.kk.dk
under "Børn og skole" - "børnepasning" (eller noget i den stil).

Jeg er pirvat dadplejer for mine egne tvillinger, og det er jeg
glad for. Godt nok er lønnen ikke det vilde - omkring 13.500
kr./måned før skat, men 40% af det er jo fradragsberettiget.

Er der andet, er du velkommen til at spørge!
--
Mange hilsner fra Ann
Kig forbi på: http://www.familien-petersen.dk

Fra : R. Ilsøe

Dato : 19-12-02 01:37

Hejsa.

Her i Vejen Kommune bliver der efter nytår indført en ordning hvor man får
penge for at gå hjemme med sine børn. Det er langt fra alverden, men da vi
har pasningsgaranti, så er det sjældent folk bliver hjemme fordi de ikke har
fået en plads... Det med privat dagpleje er vel i princippet det samme...
Ja, hvad ved jeg... Det eneste du nok skal regne med er at du ikke kommer op
og får de 13.500 /mdr. da det jo ikk er tvillinger i har.

Den mest simple måde at finde ud af reglerne er jo ved at ringe til kommunen
og Akassen... De skulle ha' svarene da det jo er et temmelig simpelt
spørgsmål.

Held og lykke med det hele.

--
R. Ilsøe

Balto, Flatcoated Retriever (½ år)
Cikorie, Flatcoated Retriever (10½ år)
http://www.flatcoated-retrievers.dk (Nu med Forum)

Fra : Ann Petersen

Dato : 19-12-02 12:43

Jo, man får de 13.500 kr./måned, idet man SKAL have 2 børn at
passe. Man tager sit eget barn og så finder man én, der også
mangler plads til sit barn, og passer de 2 sammen i sit hjem.

Grunden til, at jeg jo ikke har noget barn udefra, er, at jeg jo
kunne levere 2 børn selv !

Fra : R. Ilsøe

Dato : 19-12-02 13:11

> Jo, man får de 13.500 kr./måned, idet man SKAL have 2 børn at
> passe. Man tager sit eget barn og så finder man én, der også
> mangler plads til sit barn, og passer de 2 sammen i sit hjem.

Aha... Her SKAL man ha' 4 børn før man kan accepteres som privat pasning...
SVJV... Men når det gælder at lade forældre gå hjemme med deres børn, så er
denne kommune ikke altid lige god til at informere... Desværre. Det er først
efter den nye ordning er kommet de har informeret lidt.

Fra : Ann Petersen

Dato : 19-12-02 13:43

Jeg er jo selvsagt også ret glad for den ordning som Københavns
Kommune har ! Jeg overvejede det faktisk, da jeg fik mit 1.
barn for 4 år siden. Desværre lavede Københavns Kommune reglerne
om 1/1-99, således at barnet/børnene skulle være 1 år før end man
kunne bruge den ordning. Jeg kunne nemlig heller ikke få plads til
min datter efter endt barsel, og jeg gik i mødregruppe med én, der
bare SKULLE på arbejde, da hendes barsel sluttede, så vi havde
talt om, at jeg skulle passe begge vores børn. Så jeg måtte derfor
tage forældreorlov i en periode, indtil min datter fik
dagplejeplads i en alder af 11 måneder.

Heldigvis lavede Københavns Kommune ordningen om igen sidste år,
således at man kunne starte allerede, når børnene var 6 måneder.
Jeg valgte derfor at gå hjemme med mine tvillinger under den
ordning. Når det er hammer-svært at få plads i kommune til bare et
barn, hvordan tror du så ikke det er, når man er afhængig af 2
pladser på én gang ?

Desværre ville min daværende arbejdsgiver ikke give mig orlov ud
over de 3 måneder, jeg havde fået bevilget, så jeg måtte sige mit
job op ! Så nu bliver jeg hjemme med rødderne indtil de kan
starte i samme børnehave som deres storesøster (ordningen som
privat dagplejer kan køre frem til børnene fylder 3 år). Heldigvis
tager pågældende børnehave børnene ind allerede ved 2 års alderen,
så der er håb forude !

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 19-12-02 08:53

Danish Bacon wrote:

> [...]
> Nogen der kender nogen muligheder???
> 1. Kan min kone f.eks. gå på kommunen og bede om penge til vi får en plads

Afhænger af kommunen.

> 2. Hvis min kone bliver privat dagplejer, passer det så at datteren mister
> sin plads på ventelisten?

Afhænger af kommunen.

> 3. Er min kone berettiget til dagpenge fra sin a-kasse indtil der er en
> plads?

Nej. Hvis hun skal passe jeres datter, er hun ikke til rådighed for
arbejdsmarkedet.Hvis hun ikke er til rådighed for arbejdsmarkedet, kan
hun ikke få dagpenge. Logisk (og rimeligt - det urimelige ligger i den
manglende pasningsmulghed).

> Nogen der kender noget til junglen af regler inden for dette område?

De svinger en del fra kommune til kommune, og der er desværre meget få
lovfaste krav man kan slå kommunen oven i hovedet med.

> Det er mere eller mindre de muligheder vi er kommet frem til evt at kunne
> have. Hvis nogen kender til flere hører vi gerne fra jer

Nogle kommuner giver tilskud til en privat pasningsordning, hvis de ikke
selv er i stand til at levere en pasningsordning. Men du bliver nok nødt
til at starte med at spørge kommunen.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.