Rubiks terning
Fra : Tove Pedersen

Dato : 18-12-02 20:22

Hej
Inspireret af tvs nyheder om rubiks terning drejet på 22 sek. kom jeg i
tanker om at jeg da har kunnet for 20 år siden. Terningen kunne jeg godt
finde men ikke den lille løsning der hørte med i købet dengang.
Jeg har nu søgt på nettet både i gamle news og vha google, og der er mange
løsninger der alle siger at de er nemme og hurtige, men da jeg lærte det var
det ikke i lag, så meget kan jeg da huske. Men skulle en eller anden her i
gruppen have den gamle, hurtige og nemmere (synes jeg) løsning, vil man så
overveje at lægge den i en binær gruppe. Jeg vil så gerne lave den igen, men
har ikke den store tålmodighed med algoritmer osv. Så på forhånd tak.
Venlig hilsen
Tove

Fra : Uffe Holst

Dato : 18-12-02 21:05

In an article of 18 Dec 2002 Tove Pedersen wrote:

> Men skulle en eller anden her i gruppen have den gamle, hurtige og
> nemmere (synes jeg) løsning

Det er meget simpelt. Bare pres en skruetrækker ind mellem to af felterne
og vip skruetrækkeren, indtil dimsen falder ud. Herefter kan resten nemt
fjernes, og terningen samles ganske let herefter. Dog næppe på 20 sekunder.

--
Uffe Holst

Fra : Uffe Holst

Dato : 18-12-02 21:05

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-02 21:53

Uffe Holst skrev:

>Det er meget simpelt. Bare pres en skruetrækker ind mellem to af felterne
>og vip skruetrækkeren, indtil dimsen falder ud. Herefter kan resten nemt
>fjernes

Det er ikke spor nemt.

>og terningen samles ganske let herefter.

Det er ikke spor let.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-12-02 21:58

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>

> Det er ikke spor nemt.
> Det er ikke spor let.

Det kommer an på synsvinklen. Det kræver mere fingerfærdighed end den
"ærlige metode", men langt mindre tankevirksomhed.

--
Henning Makholm "You want to know where my brain is,
spetsnaz girl? Do you? Look behind you."

Fra : Uffe Holst

Dato : 18-12-02 22:40

In an article of 18 Dec 2002 Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er ikke spor nemt.

Tjah, jeg har aldrig haft noget problem ved at skille den eller samle den
igen bagefter.

Hvad angår sådanne puslerier, så har jeg ingen tålmodighed til at blive
ved, indtil den er løst, så jeg har skillet en sådan terning utallige
gange i min barndom. Man kan også sagtens skille den uden en skruetrækker,
blot ved brug af fingrene.

--
Uffe Holst

Fra : zigge

Dato : 18-12-02 21:56

"Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> wrote in message

[...]

LOL, næ men imens man nu har den skilt ad kan man smøre de invendige dimser
med lidt vaseline, så bevæges den meget nemmere når den er samlet igen...

//zigge

Fra : Stein A. Stromme

Dato : 18-12-02 22:11

[Uffe Holst]

| Det er meget simpelt. Bare pres en skruetrækker ind mellem to af
| felterne og vip skruetrækkeren, indtil dimsen falder ud.

Roter først den ene side 45 grader, så går det meget lett.
En enkel bordkniv kan være mer skånsom enn en skrutrekker.
--
Stein Arild Strømme +47 55584825, +47 95801887
Universitetet i Bergen Fax: +47 55589672

Fra : LR

Dato : 18-12-02 22:35

Jeg holder nu mere af metoden med at opvarme klistermærkerne på felterne med
en hårtørrer og trække dem af.

Mvh,

Lasse

Fra : Uffe Holst

Dato : 18-12-02 22:41

In an article of 18 Dec 2002 LR wrote:

> Jeg holder nu mere af metoden med at opvarme klistermærkerne på felterne med
> en hårtørrer og trække dem af.

Og så lade være med at sætte dem på igen, for så er den altid løst fremover
:)

--
Uffe Holst

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-12-02 22:44

LR wrote:
> Jeg holder nu mere af metoden med at opvarme klistermærkerne
> på felterne med en hårtørrer og trække dem af.

Man kan også låne en god lille bog på biblioteket:
Mogens Esrom Larsen: Rubiks terning
- hvordan du bringer den i orden og forstår dens principper.
(NNF. Arnold Busck, 1981)
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Hvorfor går du med sådan nogen slæbende skridt?
- Jeg har tabt en tegnestift.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-12-02 03:43

"LR" <lar@tdcadsl.dk> writes:

> Jeg holder nu mere af metoden med at opvarme klistermærkerne på felterne med
> en hårtørrer og trække dem af.

Det forekommer mig, at det må være en udsøgt mental tortur at bytte om
på to mærker, så terningen er aldeles uløselig.

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Helle Madsen

Dato : 19-12-02 20:33

LOL.. det kunne være sjovt. Det må prøves på mine søskendes terning

Helle Madsen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-12-02 20:59

"Helle Madsen" <gizmotrold@hotmail.com> writes:

> "Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> LOL.. det kunne være sjovt. Det må prøves på mine søskendes terning

Det er faktisk tilstrækkeligt at vende et af hjørnerne forkert (det
kan jo "smutte" når man løser den med kniv-metoden ... jeg kunne til
sidst skille den ad uden hjælpemidler :).

/L

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 20-12-02 22:57

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Det er faktisk tilstrækkeligt at vende et af hjørnerne forkert (det
> kan jo "smutte" når man løser den med kniv-metoden ... jeg kunne til
> sidst skille den ad uden hjælpemidler :).

Man kan vel ikke vende hjørnerne forkert hvis man lader alle mærkerne
sidde på de enkelte plasticklodser?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-12-02 00:23

Scripsit Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk>

> Man kan vel ikke vende hjørnerne forkert hvis man lader alle mærkerne
> sidde på de enkelte plasticklodser?

Jo. Hvis man nøjes med at dreje et enkelt hjørne en tredjedel omgang
og ellers lader terningen urørt, kan man ikke løse den uden at skille
den ad igen. Mogens Esrom Larsen har et gruppeteoretisk argument, som
jeg dog ikke lige på stående fod kan rekonstruere.

--
Henning Makholm "The compile-time type checker for this
language has proved to be a valuable filter which

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-12-02 05:08

Scripsit Henning Makholm <henning@makholm.net>
> [...]

> Jo. Hvis man nøjes med at dreje et enkelt hjørne en tredjedel omgang
> og ellers lader terningen urørt, kan man ikke løse den uden at skille

Her er et næsten elementært argument: Pil alle klistermærkerne af, og
mal terningen hvid på to modstående sider og sort på de fire
andre. (Man kan også bare vælge at opfatte to modsatte af de seks
farver som "hvid" og resten som "sort").

Nu har hvert af de 8 hjørnestykker samme bemaling: én hvid og to
sider. Og ligegyldigt hvor et hjørnestykke sidder, vil der være én
orientering på den plads hvor hjørnestykket vender korrekt. Hvis vi
flytter et hjørnestykke fra en plads til en anden, kan vi altså stadig
tale om hvor meget det undervejs er blevet drejet, idet vi ser på
drejningen i forhold til den "korrekte" position på henholdsvis fra-
og til-pladsen.

Vi kan tildele hver tilstand et samlet "orienteringstal" ved at tælle
hvor mange gange man skal et hjørnestykke mod uret (uden at flytte
det) før alle 8 hjørnestykker er orienteret korrekt, og til slut tage
resten ved division med 3.

Hvis vi nu drejer en af de to sider der har et hvidt felt i midten,
bevarer alle 8 hjørnestykker deres orienteringstal. Hvis vi derimod
drejer et skridt om en af de sorte sider, vil to af hjørnefelterne
dreje en tredjedel mod uret i forhold til deres tidligere position, og
de andre to en tredjedel *med* uret (overvej! eller prøv på en rigtig
terning). Det vil sige, at skridtets ikke ændrer hele terningens
orienteringstal. Og det vil igen sige at ligegyldigt hvilke "tilladte"
operationer man foretager, kan man aldrig komme fra et orienteringstal
til et andet.

Hvis man derimod skiller terningen ad og drejer et enkelt hjørnestykke
uden at ændre andet, vil orienteringstallet derimod ændre sig. Så
derfra kan man aldrig dreje sig tilbage til den oprindelige position.

--
Henning Makholm "Detta, sade de, vore rena sanningen;
ty de kunde tala sanning lika väl som någon

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-12-02 04:18

Scripsit pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)

> Det forekommer mig, at det må være en udsøgt mental tortur at bytte om
> på to mærker, så terningen er aldeles uløselig.

Tja, hvis man har lidt kendskab til teorien, opdager man at der er
fusket, når man forsøger at ordne terningen med standardmetoden og man
ender med en tydeligvis umulig tilstand til allersidst.

--
Henning Makholm "The great secret, known to internists and
learned early in marriage by internists' wives, but

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-12-02 22:45

Stein A. Stromme <stromme@mi.uib.no> skrev i en
> [...]
>
> Roter først den ene side 45 grader, så går det meget lett.
> En enkel bordkniv kan være mer skånsom enn en skrutrekker.

Nu vil jeg ikke til at spørge til hvordan man dirker låsen på en sparegris
op....

Min niece gjorde et kort øjeblik forældrene lykkelige over at have et
vidunderbarn på fire år. Hun havde lavet terningen! Men altså ved at pille
klistermærkerne af og sætte farverne sammen, viste krydsforhøret senere.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : kautaq

Dato : 18-12-02 23:18

Preben Riis Sørensen wrote:

> Nu vil jeg ikke til at spørge til hvordan man dirker låsen på en sparegris
> op....

Det er ellers nemt:

1) Gå ned i banken med sparebøssen og henvend
dig ved skranken.
2) Du fortæller om dit problem.
3) Ekspedienten kommer med et standard-bundt-nøgler
4) Du får nu lov til at gå hen i et hjørne og låse
sparebøssen op.
5) Hvis du er kunde i banken, kan du gratis bruge
deres pengeoptællingsmaskine.
6) Gå op til skranken med din bon og sig "jeg er færdig"
7) Du får pengene udbetalt
8) Du kan nu forlade banken.
9) Husk pengene.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 20-12-02 08:57

kautaq wrote:

> [...]
> 5) Hvis du er kunde i banken, kan du gratis bruge
> deres pengeoptællingsmaskine.
> 6) Gå op til skranken med din bon og sig "jeg er færdig"

Jeg vil nu foreslå at bytte rundt på punkt 8 og 9.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-12-02 00:45

Uffe Holst wrote:

> [...]

Hvis man endelig vil snyde, bør det gøres på den nørdede måde. Man køber
et sæt af LEGOs Mindstorm, og bygger en robot, der kan vende og dreje
siderne korrekt.
http://shor.ter.dk/288903625

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 18-12-02 22:44

"Tove Pedersen" <cfs4920@vip.cybercity.dk> writes:
> [...]
> jeg i tanker om at jeg da har kunnet for 20 år siden. Terningen
> kunne jeg godt finde men ikke den lille løsning der hørte med i

Her er et par links
http://www.ssie.binghamton.edu/fridrich/cube.html
http://lar5.com/cube/

Desuden har jeg hørt at jeg bør anbefale en bog om gruppeteori og
rubiks terning, men jeg har ladrig fået læst den selv :)
--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Tove Pedersen

Dato : 19-12-02 21:00