..traver..
Fra : Claus Bilstrup

Dato : 06-03-01 10:12

Hej...

Har nogen erfaring med en traver som ridehest..??
....vi er blevet tilbudt en på 9 år...umiddelbart ingen unoder men de siger
eneste handicap er at han har været traver...
Hvorfor siger de det.????

hilsen Gitte

Fra : Tine Gade

Dato : 06-03-01 10:50

Hejsa!
Min veninde købte en pony, ikke en der havde gået travløb, men den kunne
gå pasgang, og firtaktede i gallop, som en traver ofte gør.
De problemer hun havde med den var at hun kunne ikke blive godkendt i
dressur da det trak meget ned at den ikke galloperede ordentligt. I spring
var det et problem at den ikke galloperede særligt stort, og derfor havde
problemer med at nå frem på faste afstande.
Det kan I så sammenholde med jeres oplysninger...
Tine

() ()
('.')
(")_(")

Fra : Jens Harvest

Dato : 06-03-01 22:13

Hej Gitte..

Det kommer jo an på, hvilke krav du har til hesten. Hvis den udelukkende
skal bruges til skovture, ville jeg da ikke være bleg for at erhverve mig en
traver. De kan jo somregel købes til en rimelig penge. Dog skal man jo nok
gøre sig selv klart, at en traver på 9 år sandsynligvis aldrig bliver den
helt store konkurrence hest.

Men hvem har sagt at gamle hunde ikke kan lære nye kunster

Held og lykke

Jens

<3aa4ab09$0$5733$4d4eb98e@news.dk.uu.net>...

Fra : Tina

Dato : 07-03-01 09:41

Jeg vil helt tilslutte mig de andre indlæg, men dertil vil jeg tilføje, at
udover, at man nok ikke skal have konkurrencemæssige ambitioner, når man
køber en traver, så skal man vide, at mange travere ikke er særligt
behagelige at ride på, grundet deres specielle bevægelsesforløb.

En traver kan være en udmærket og sød hest, hvis man kun ønsker at bruge den
til hyggeridning, men INDEN du køber den, så prøv den lige i høj fart, om du
kan holde ud at ride på den i lang tid. Når de andre heste sætter afsted i
en behagelig galop på en ridetur, så vil traveren ofte strække ud i sin
væddeløbstrav, og DET er ingen fornøjelse at sidde på i den fart, men føler
du dig behageligt tilpas på ryggen af den, også i høj fart, og har du ikke
konkurrencemæssige ambitioner så kan du sagtens købe den (afhængig af dén
individuelle hests temperament selvfølgelig). Det er rigtigt, at enkelte
travere af og til ses i konkurrence med gode resultater, men du skal under
ingen omstændigheder anskaffe dig en traver, hvis du vil starte
konkurrencer, for chancen for at det lykkes er ret lille. Og i øjeblikket er
der ret mange almindelige, behagelige og mulige konkurrenceemner, i hvert
fald til mindre stævner, til salg for rimelige priser, så jeg ville synes
det er et bedre valg.

En fordel ved travheste er, at grundet deres gode (men måske lovlig
håndfaste og upersonlige) opdragelse fra banen er de som regel nemme at
omgås. Hvis hesten har gået løb eller har været i træning som travhest, så
få dens ben undersøgt grundigt, helst med røngten, for en billig hest i
indkøb er akkurat ligeså dyr at holde som en dyr, hvis den fejler noget, kan
den sagtens ende med at blive meget dyrere i det lange løb. Gør dig helt
klart, hvad du forventer af hesten, før du køber en traver, "almindelige"
heste har flere muligheder hvis dine ønsker på et tidspunkt skulle ændre sig
i retning af stævner fx. - men deltagelse i distancestævner skulle ikke være
noget problem på en traver!

Claus Bilstrup <bilstrup@telefona.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3aa4ab09$0$5733$4d4eb98e@news.dk.uu.net...

Fra : ludvig

Dato : 07-07-01 21:31

"Claus Bilstrup" skrev d. 06-03-01 10:12 dette indlæg :
> [...]
siger
> eneste handicap er at han har været traver...

jeg har en traver på ca. 10 år.
han er 170 i stg. jeg er meget glad for ham for han kan løbe fra næsten
alle andre heste kun i trav og det syntes jeg er lidt blæret .
man siger at en traver ikke kan bruges til dressur og spring, men det
passer IKKE.
for da jeg købte Basse kunne han både gå LA dressur og springe 160,
hvis man køber en hoppe skal man huske at hopperne bliver hurtiger skør
i låget
det har jeg set for ca 2 år siden
men vallaker og hingste bliver dovne men også bestemte.
jeg syntes helt klart at hvis du bliver tilbudt en vallak skal du slå
til men husk hvis det er en med højde skal du tænke dig godt om for de
kan værre meget hurtige.
hvis du har andre spørgsmål kan du bare skrive til mig på
:talisman@ofir.dk
(Travheste er min hobby og har værret det i snart 5 år.)
hilsen Taz og Basse.

http://www.kandu.dk/

Fra : ca

Dato : 09-07-01 09:25

Det kommer an på hvad man skal bruge hesten til - jeg ridder dressur og
personligt vil jeg aldrig købe en traver. De har ingen rytme - der er kun to
gear - skridt og trav for fuld kraft. Jeg har min hest opstallet privat på
en hestepension og i den tid er der 3 som er faldet for en traver grundet
prisen, men har bitterligt fortrudt. De er ikke til at komme af med igen -
folk generelt vil ikke have en traver. Så hellere købe en galophest som er
kasseret fordi den ikke kan løbe hurtigt nok. Dem kan man også får for en
slik - til tider får man dem foræret.
Man kan købe en traver for 3000-5000 kr. men i længden kan det blive dyrt.
Man kan få så mange dejlige heste for små penge - man skal bare lede efter
dem og have tålmodighed. Der er en hestehandler som hedder Eliasen - han er
en af de få som er reel.
Held og lykke med dit evt. køb.
Mvh. Lotte

Fra : Claus & Betina Niels~

Dato : 10-07-01 06:36

Hej
Hvad mener du med at hopperne bliver hurtigt skør i låget, vi har netop kik
på en på 13 år, og den virker umidelbart ret rolig og venlig.
Betina

Fra : Anet

Dato : 10-07-01 21:01

Hej
Jeg har redet siden jeg var 6 år og er nu 32 år og har derfor redet mange
forskellige heste gennem årene og set mange forskellige heste også. Jeg
kunne aldrig finde på at købe en traver, ALDRIG..... De er lidt småskøre i
hovedet af at have gået på bane, stive i halsen og det kan gøres bedre med
årene men det forsvinder aldrig, de løber vildt afsted og er ikke til at
ride sammen med for andre heste og ryttere, de er mere svære at fodre på end
generelt andre racer. Selv om de er billige i pris så syntes jeg at det er
et meget dårligt valg og vil til enhver tid fraråde det. Folk der falder for
fristelsen at købe en traver fortryder det tit og så mister de lysten til at
ride på hesten og så sælges den videre til en ny billighestejer.

hilsen

Anet

Fra : "Trine Stubbe Teglbj~

Dato : 10-07-01 22:50

In article <9ifn3d$2dr2$1@news.cybercity.dk>, "Anet" <anet@email.dk>
wrote:

> [...]
> afsted og er ikke til at ride sammen med for andre heste og ryttere, de
> er mere svære at fodre på end generelt andre racer.

   Undskyld jeg siger det - men sludder og vrøvl! Nogen travere er ikke til
at have med at gøre, nogen travere kan være svære at fodre på osv. Men
det er alså lige voldsomt nok at sige at alle travere per definition er
skøre i hovedet! Jeg har selv redet traver og hun gik såmen fint nok -
traven er naturligvis ikke så blød og behagelig som en avlet ridehest men
ok. Det eneste tidspunkt jeg har set hende "løbe amok" var da vi i en
ridetime fik fri galop og hun og rideskolens galophest (De havde såmen
både en gammel traver og en gammel galophest på et tidspunkt kom i
direkte infight - på grund af en overhaling.....
   Det er en utrolig (Og egentlig ret arrogant!) generalisering som jeg
slet ikke forstår. Jeg har fx. osse hørt at fjordheste ikke kan springe
eller gå dressur - det er jo bare fede ponyer.....Jeg har oplevet det
modsatte.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-07-01 22:43

> [...]
> slet ikke forstår. Jeg har fx. osse hørt at fjordheste ikke kan springe
> eller gå dressur - det er jo bare fede ponyer.....Jeg har oplevet det

Kvalitet koster. Hvis man vil have en god og ordentlig hest, så
skal man ikke købe billigt. Det er lige meget hvilken race det
drejer sig om, hvis man er seriøs og vil have en ordentlig kon-
kurence hest, så må man punge ud. Tilgengæld kan man sagtens
finde søde heste der er fine til mere hygge orienteret ridning,
eller evt. lidt små konkurence på klub, evt. distriktsplan.
Men hvis man vil op og ride de høje klasser, og få en ordentlig
placering, så må hesten være i orden, og man må indvestere en
masse tid i at træne, træne, træne ...

De forskellige heste racer er avlet med forskelligt formål.
Naturligvis kan man godt pløje med en traver, eller køre trav
løb med en jyde, men det er ikke lige det hesten er bedst til.
Når man køber en hest må man gøre op med sig selv hvad det er
man vil bruge hesten til. Er det almindelig hygge ridning i
skoven, så kan man bruge færre penge end hvis man vil ride
konkurencer på det mere seriøse plan. Yderligere må man gøre
op med sig selv om man vil have en alround hest, der kan både
dressur og spring, eller kun satse på dressuren. (en spring
hest har også i høj grad brug for dressur, men ikke omvendt).

Om en given race er god eller dårlig afhænger således af hvad
man vil bruge hesten til. De fleste køber med penge pungen,
således at forstå at de har et maximum beløb de kan betale, og
så leder de efter den bedste hest de kan få for de penge, med
hensyn til det formål man vil bruge den til. Det hjælper ikke
at købe en 10.000kr's hest hvis man vil ride OL dressur, og
omvendt er det lidt spild af penge at købe en hest til 100.000
hvis man bare skal ride i skoven på den.

Alt det her ved i selvf. godt, så jeg ved egentlig ikke helt
hvorfor jeg skriver det, men det virker som om nogle af jer
generaliserede lidt for meget, og skrev at travere var nogle
dårlige heste, det er de givet vis til de i vil bruge dem til.
Dog var der også jer der mener at de er udemærkede heste...
Det kommer helt an på hvad man vil bruge dem til, husk travere
er en race der er avlet med et bestemt formål, nemlig travsport.
Hvilket ikke lige er det samme som at den er specielt egnet til
dressur/spring.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : "Trine Stubbe Teglbj~

Dato : 11-07-01 21:07

In article <slrn9kmtnl.vq6.bendtsen@brok.diku.dk>, "Jon Bendtsen"
<bendtsen@brok.diku.dk> wrote:

> [...]
> en ordentlig placering, så må hesten være i orden, og man må indvestere
> en masse tid i at træne, træne, træne ...

   Vil man have en skovturs-/hygge-/selskabshest er det da vist knapt så
vigtigt om hesten har kostet 5 eller 50 tusinde... Og hvis man så vil
hyggekonkurrere - dvs. ride en klasse på klubplan i ny og næ så kan de
fleste heste alså glimrende klare det. Det er trods alt ikke de store
krav der stilles ved en LC - LB i dressur og ved de fleste klubstævner
starter springklasserne på 60 og 70 cm..... Det behøver man ikke købe en
hest til mange tusinde kroner for!

> [...]
> dressur og spring, eller kun satse på dressuren. (en spring hest har
> også i høj grad brug for dressur, men ikke omvendt).

   Vi er enige for så vidt angår det du skriver her - men at skrive at
travere er syge i hovedet er liggodt for meget! Og man skal alså heller
ikke skrive at man ikke kan ride på travere for det passer ikke - lissom
det ikke passer at fjordheste ikke kan springe (Nogen af dem springer
endda ret højt for en pony).... Naturligvis er der da heste der er bedre
egnet til at komme højt op i klasserne - men der er rigtig mange der
rider motionsridning - eller hyggeridning med et enkelt stævne i ny og næ
og det skal der IMHO ikke ses ned på.

> [...]
> dressur, og omvendt er det lidt spild af penge at købe en hest til
> 100.000 hvis man bare skal ride i skoven på den.

   Jeg forstår ikke at du skriver det her - alt jeg har forsøgt at gøre
opmærksom på er at man ikke kan sige at alle travere er noget skrammel at
købe som ridehest (til en skovtur.)! Der generaliseres over et enkelt
tilfælde - eller måske et par. Men som det altid er så eksponeres de
dårlige historier _altid_ mindst 10 gange så meget som de gode historier
- og det er så det vi ser her :(

> [...]
> husk travere er en race der er avlet med et bestemt formål, nemlig
> travsport. Hvilket ikke lige er det samme som at den er specielt egnet

    Jaja, jeg skriver altid fra toppen og ned

Fra : Anet

Dato : 12-07-01 13:24

Til Trine

Jeg skrev altså "småskøre" og bestemt ikke "skøre i hovedet". Der er for mig
en stor forskel deri. Travheste er avlet til at løbe hurtigt og det er ikke
specielt rart at sidde på ryggen af sådan en hest.De har let tendens til at
blive "varme" i hovedet og det er jo klart for de er avlet til det. Jeg kan
kun skrive ud fra mine egne erfaringer og der har jeg mødt mange mange
travheste fordi det netop er en race der er mange af i Danmark.
Desuden så er jeg ikke spor arrogant men jeg skriver bare min mening som
alle andre her i gruppen.

hilsen

Anet

Fra : ca

Dato : 12-07-01 13:49

Jeg er helt enig med Anet
Det er bestemt ikke en let løsning man vælger, hvis man køber en travhest.
Mvh. Lotte

Fra : Balslev

Dato : 13-07-01 16:56

Vores traver fejler bestemt ikke noget. Han er 12, blev taget af banen som 5
årig, redet til som 6 årig. Han har et super temperament og er overhovedet
ikke skør. Vi rider LB2 dressur på ham, samt han er super i al terræn. Han
kan også springe, dog kun ca. 1m. Jeg synes bestemt, ikke man behøver at
købe katten i sækken, hvis man køber en traver. Hvis man har tålmodighed
nok, og ved hvad man laver, kan man sagtens få en god hest ud af en "brugt"
traver. Det eneste problem, er at den kan være svær/dyr at få ordentligt
forsikret.

Jannie

Fra : dorthe

Dato : 15-07-01 19:55

Her er alt fra før 7/7 væk???
Dorthe

Fra : Anet

Dato : 15-07-01 21:39

Tja, jeg har også det problem efterhånden. Jeg har prøvet at fjerne
abonnementet på nyhedsgruppen men det har ikke hjulpet overhovedet.

hilsen

Anet