Hvilken stueplante?
Fra : Githe Gry Jørgensen

Dato : 18-12-02 19:43

Hej.

Jeg er lidt i tvivl om det er den rigtige nyhedsgruppe jeg er i. Det drejer
sig om navnet på en stueplante.

Den ser sådan ud:

Den har roset formede blade, der er grønne på oversiden og lilla på
undersiden. Der er i bladhjørnerne nogle skærmagtige "blomster"/
"frøstande".

Det er en stueplante og navnet på sedlen der lå ved er "moses-kurv", men det
navn kan jeg ikke slå op.

Ved du hvad planten hedder?

Venlig hilsen

Githe Gry

githe.gry@get2net.dk

Fra : berbeck

Dato : 18-12-02 21:22

"Githe Gry Jørgensen" <githe.gry@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> githe.gry@get2net.dk
>

> Jeg tror det er en Rhoéo discolor. Det eneste danske navn, jeg kender, er
moseskurv, i min gamle stueplantebog står ikke noget dansk navn.
Om den står:
Hjemsted Mexico. Denne smukke bladplante holder af at stå lyst, vandes ofte
og overbruses jævnligt i sommertiden. Standardjord og formering ved
stiklinger eller sideskud.

Jeg havde en for en del år siden og kan huske, at blomsterne er vældig søde,
men at de skulle nippes af straks efter blomstring for at planten i øvrigt
holdt sig pæn.

God fornøjelse. Hilsen Else