Knoppix: kan ikke boote.
Fra : PS

Dato : 17-12-02 20:47

Hej kloge hoveder;

Jeg vil gerne prøve Linux og har opdaget Knoppix. Nu har jeg to gange
forsøgt at brænde den store iso fil på en CD men jeg kan ikke boote.
Harddisken starter bare Windows op.

Jeg HAR forsøgt at ændre i bios så den først booter fea CD-rommen, menm det
hjælper ikke. Den vil ikke boote fra CD'en.

Måske brænder jeg på en forkert måde ? Forsøgte derfor at bede brænderen
(Lite-on med NERO) om at brænde en BOOTABLE CD, men det gik slet ikke da jeg
så fik disken ud igen med besked om at der ikke var plads nok på disken (som
ellers er en 80 Min/700 MB).

Har nogen et forslag ? (udover at købe en CD hos Linuxpusher ...)

Mh,

Peter

Fra : Magnus

Dato : 17-12-02 21:06

PS wrote:

> [...]
> ikke var plads nok på disken (som ellers er en 80 Min/700 MB).
>
> Har nogen et forslag ? (udover at købe en CD hos Linuxpusher ...)

Hvordan brænder du helt nøjagtigt ?

--
Magnus Pedersen

Fra : Steen Asmussen

Dato : 17-12-02 21:10

PS wrote:

> [...]
> disken (som ellers er en 80 Min/700 MB).
>
> Har nogen et forslag ? (udover at købe en CD hos Linuxpusher ...)

Jeg har haft samme problem da jeg prøvede at boote den på arbejde. Den
virker fint på min egen komputer.

du skal bare lave en boot diskette. Der ligger værktøjer på cd'en i mappen
knoppix. Husk at vælge boot-da.img da du ellers får et ander sprog at
arbejde med. Kan desværre ikke hjælpe, da jeg kun har den gamle udgave, den
nye er nemmere

MVH

Steen

--
Min U2 bootleg hjemmeside http://home19.inet.tele.dk/asmusu2

Fra : PS

Dato : 17-12-02 21:38

Nu er det til dels lykkedes.
Det viste sig at jeg ikke havde brændt som en billedfil. Nu vil den godt
boote, men desværre kan Knoppix ikke genkende mit grafikkort da skærmen
(udover det første billede) ser helt vanvittig ud (som hvis man i windows
har brugt en forkert opløsning).

Til gengæld fungerer det nu fint på min bærbare..

Det må være grafikkortet på min stationære (kun 2 år gammel AMD 500 mhz) den
ikke kender.

Velkommen til Linux

Mh,

Peter

Fra : Niels Andersen

Dato : 18-12-02 00:17

PS wrote in <gWLL9.3868$Hl6.348187@news010.worldonline.dk>:
> Det må være grafikkortet på min stationære (kun 2 år gammel AMD 500 mhz)
> den ikke kender.

Ja, det er det efter al sandsynlighed. Lad mig gætte: Det er et billigt
grafikkort?

Min erfaring er, at hardware af mellem til høj kvalitet fungerer uden
problemer i Linux. Men det billigste kan der være problemer med, hvilket
jeg egentlig ikke synes er den store overraskelse. :)
Forskellen er, at det billigste hardware ofte umiddelbart ser ud til at
virke i Windows, omend med en bunke problemer. (Har jeg selv prøvet den ene
gang efter den anden, hvilket er den direkte årsag til at jeg kun sjældent
køber det billigste.) I Linux der imod virker den slags ofte ikke
umiddelbart, eller kun efter en halv-stor indsats med søgninger på nettet,
kompilering af kerne-moduler og ting og sager, kan man være heldig at få
det til at virke. Dog sjældent meget bedre end i Windows.

Fx. købte jeg et rigtigt billigt webcam engang (kun 700 kr, det billigste
man kunne få dengang). Men det virkede temmeligt dårligt, faktisk fik jeg
aldrig brugt det. Et problem var bla. at kameraet gik i stå, og kom ikke
igang igen før maskinen blev rebootet.
Da jeg så endelig fik skiftet til Linux måtte jeg jo prøve igen. Det
lykkedes mig at få den til at fungere lige så godt i Linux, som den gjorde
i Windows. Dog med en væsentlig forskel: I stedet for at genstarte hele
computeren, kunne jeg blot genstarte driveren. Jeg kørte med det i en
periode, hvor det kun gav en forsinkelse på ca. 1 sekundt en gang eller to
i minuttet, når den gik ned. :)
Men det er kun til still-billeder det kunne gøres. (Den tog et billede,
lagde det på webserveren, tog et nyt billede osv...)
Til streaming video (fx. netmeeting) går det ikke. Der skal hele programmet
genstartes, og der skal ringes op på ny osv.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.19 - Debian testing/unstable

Fra : PS

Dato : 18-12-02 11:32

Skulle det være specielt dårligt ?

Jeg har også et woodoo kort, som er en Woodoo 2 #D accelerator. Kan det være
den der genererer ?

Mh,

Peter

Fra : PS

Dato : 18-12-02 11:35

UPS..

Kortet er Rage IIC AGP..

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 19-12-02 20:19

PS wrote:

> Kortet er Rage IIC AGP..
>
> Skulle det være specielt dårligt ?

Nu har jeg brugt en sådan i flere år uden at observere nogen problemer,
heller ikke da jeg forsøgte mig med Knoppix. Her virkede det også fint,
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : PS

Dato : 21-12-02 15:50

Jeg har opdaget at mit problem var selve skærmen, som er en i øvrigt
velfungerende oldsag fra 1996/97
Den var billig, og opløsningen er kun 800x600.
Hvis jeg nederst i den første bootskærm skriver fb800x600 løser problemet
sig ! Svaret stod i et underpunkt til Knoppix-startbilledet som også findes
på nettet.

Jeg skal så srkive fp800x600 hvergang jeg starter op, men det gør jo mindre
når det er Knoppix, som jeg bare bruger for at smugkigge lidt på Linux.

Rådet er hermed givet videre.

Peter