database problem
Fra : badal

Dato : 17-12-02 17:03

hej, jeg bruger denne metode til at connecte til min database.

connString = PROVIDER=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;DATA SOURCE=" &
server.mappath("bogklub.mdb")

Denne metode fungere fint nok hvis min database ligger i samme folder som
mine sidder. Men hvis databasen ligger i anden folder så kommer serveren med
en fejlmeddelse om at den ikke kan finde databasen. Og den stige den angiver
også helt forkert.

jeg har en www folder hvor jeg har mine sider placeres. Databasen ligger i
folderen database. hvordan kan jeg skrive connString så den kan finde min
database?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-12-02 23:10

badal skrev:

> [...]
> folder så kommer serveren med en fejlmeddelse om at den ikke
> kan finde databasen. Og den stige den angiver også helt

Det er fordi Server.Mappath tager udgangspunkt i den folder du
kalder den fra. På den måde kan du få funktionen til at returnere
en fuld sti for en hvilken som helst mappe du kan "se" fra din
hjemmeside.

> jeg har en www folder hvor jeg har mine sider placeres.
> Databasen ligger i folderen database. hvordan kan jeg skrive
> connString så den kan finde min database?

Med absolut stiangivelse:
   Server.Mappath("/database/bogklub.mdb")
(mappen database ligger i roden af dit website)

Med relativ stiangivelse:
   Server.Mappath("../database/bogklub.mdb")
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-12-02 01:08

On Tue, 17 Dec 2002 23:10:23 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Med absolut stiangivelse:
>    Server.Mappath("/database/bogklub.mdb")
>(mappen database ligger i roden af dit website)
>
>Med relativ stiangivelse:
>    Server.Mappath("../database/bogklub.mdb")

Og hvis "database" ligger parallelt med "www":
Replace(Server.Mappath("/bogklub.mdb"), "www", "database")

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-12-02 09:18

Jørn Andersen skrev:

> Og hvis "database" ligger parallelt med "www":
> Replace(Server.Mappath("/bogklub.mdb"), "www", "database")

Hm - den er lidt usikker. Hvad nu hvis begge mapper ligger under fx
C:\WWWROOT\ (måske usandsynligt, men alligevel).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-12-02 13:22

On Fri, 20 Dec 2002 09:18:03 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Hm - den er lidt usikker. Hvad nu hvis begge mapper ligger under fx
>C:\WWWROOT\ (måske usandsynligt, men alligevel).

Point taken.
Der skal selvfølgelig tages højde for de lokale forhold.

Formålet var blot at vise en måde at få adgang til en db uden for
webscope, som ofte kan bringes til at virke både på en lokal IIS
server og hos ISP'ens ditto.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj