"fodboldmolekylet" carbon-60
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-12-02 11:40

Er der nogen, som har hørt noget nyt om de der spændende
kulstofmolekyler, carbon-60 og carbon-70?

I SDE fandt jeg lidt om dem under opslaget "Buckminsterfulleren".
Hvad mon de kan bruges til?
Det er carbon-60-molekylet der grangiveligt ligner en fodbold.
(60 carbonatomer danner 32 felter, nemlig 20 regulære sekskanter
og 12 regulære femkanter som på en fodbold).

Jeg tænkte på om de måske kunne bruges til noget fornuftigt i
nanoteknologi?
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 17-12-02 16:45

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (60 carbonatomer danner 32 felter, nemlig 20 regulære sekskanter
> og 12 regulære femkanter som på en fodbold).

Apropos det, så blev C-60 molekylet i starten faktisk kaldt for socceran

/Claus

Fra : Per A. Hansen

Dato : 17-12-02 23:16

> [...]
> (60 carbonatomer danner 32 felter, nemlig 20 regulære sekskanter
> og 12 regulære femkanter som på en fodbold).

Man regner med de kan få medicinsk betydning - f.eks. som
en slags skjold for rask væv ved bekæmpelse af kræftceller
o.lign.

> Jeg tænkte på om de måske kunne bruges til noget fornuftigt i
> nanoteknologi?

Her er der nok andre kulstofforbindelser, der har større interesse -
f-eks. en slags minifodbold af kulstof og titan - (C12-Ti-8) .
Nogel cylinderformede strukturer kan måske anvendes som nogle
ledninger i nano-klassen.
Men det er nok de medicinske muligheder der er mest interessante
med disse meget specielle nano-forbindelser.

Per A. Hansen

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 18-12-02 08:55

Per A. Hansen wrote:
> Nogel cylinderformede strukturer kan måske anvendes som nogle
> ledninger i nano-klassen.

Der er folk der eksperimentere med transistore af enkelte
kulstof nano-tubes.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-12-02 13:02

Per A. Hansen skrev:
> [...]
> ledninger i nano-klassen.
> Men det er nok de medicinske muligheder der er mest interessante
> med disse meget specielle nano-forbindelser.

Det er spændende at læse de alle de kloge svar. Som "nysgerrig
amatør" og ejer af et "det kloge" leksikon [SDE] vil jeg lige citere
lidt mere om "buckminsterfulleren":
I 1990 lykkedes det forskere i Tyskland
og USA at fremstille nogle få tusindedele
gram af stoffet ved fordampning af carbon
i en atmosfære af helium. Det enkelte
molekyle består af 60 carbonatomer, der
alle har samme afstand fra et fælles centrum.
Buckminsterfulleren er et stabilt, sort stof,
der kan opløses i fx benzen, hvilket giver
en smuk violet farve. Det kan indgå i
kemiske forbindelser, og dets specielle
molekylstruktur giver mulighed for forbindelser
med nye egenskaber. Et fremmed atom
kan fx anbringes i molekylets hulrum. Det
er endnu uvist, hvad stoffet kan anvendes
til. Samtidig med C60 dannes også andre
carbonmolekyler, især C70, der har form
som en rugbybold. [SDE-citat slut].

Så er det at fantasien gerne vil løbe derudaf for en, der måske
hører for meget "Harddisken". Jeg ser for mig disse "rugby-
molekyler" sejle rundt gennem blodårerne som små undervandsbåde
og udføre reparationsarbejder. Også spændende at høre om
Ti8C12-forbindelser og "hukommelseslegeringer" (Shape Memory
Alloys), som f.eks. nikkel-titan, "Nitinol".
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Jeg takker foreløbig for de kloge indlæg,
og håber der kommer flere.