Mursten eller lecasten !??
Fra : Nikolai

Dato : 16-12-02 08:38

Hej
Jeg er ved at renovere et gammelt landsted, i den forbindelse skal vi have
fjernet en gammel lerklinet væg og sat en ny væg op, væggen er ikke bærende
!
Mit spørgsmål er så, hvad er bedst og billigst mursten eller lecasten og er
det muligt at pudse legasten så man ikke kan se det er legasten !??
Vi skal også have lavet et fundament, er det muligt at lægge cement i en
rande og så lægge lecastenene direkte på betonen ?!
Venlig hilsen
Nikolai

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 17-12-02 13:55

> det muligt at pudse legasten så man ikke kan se det er legasten !??

5-10mm puds - så kan man ikke se hvad der er indenunder Men overvej
evt mursten og så kun vandskure muren.

/A

Fra : Holten

Dato : 18-12-02 18:52

"Nikolai" <nikolai@thejll.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> det muligt at pudse legasten så man ikke kan se det er legasten !??

Ja

> Vi skal også have lavet et fundament, er det muligt at lægge cement i en
> rande og så lægge lecastenene direkte på betonen ?!

Ja, husk murpap imellem, så væggen ikke suger fugt nede fra.

MVH

Holten

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 20-12-02 19:39

> bærende
> er
>
> Ja

Jeg har prøvet at mure med mursten og lecablokke, og foretrækker helt
klart at mure med lacablokke når der efterfølgende skal pudses. Det er
lettere at mure i lod og vatter og der skal bruges betydeligt mindre
mørtel. Hvad angår fundament så syntes jeg det er lettest, hurtigst og
mest precist at støbe med fundamentsblokke. Fundamentet skal støbes
150mm over terræn, og så er det lidt vanskeligt at undgå forskalling
hvis der ikke bruges fundamentsblokke.

Se her: http://www.aalborg-portland.dk/ap01.html
gå ind under brochure bestilling, der skal du se på den første
brochure(acrobat reader fil).

Med juletræ hilsen
Philip Oest Møller

Fra : Martin Christiansen

Dato : 21-12-02 17:22

"Philip Oest Møller" <philip2022@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mest precist at støbe med fundamentsblokke. Fundamentet skal støbes
> 150mm over terræn, og så er det lidt vanskeligt at undgå forskalling

Så kuldebroen brager igennem...

Der skal selvfølgeligt anvendes lecablokke til den øverste del af
fundamentet.

Mvh - Martin

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 22-12-02 15:59

> Så kuldebroen brager igennem...
>
> Der skal selvfølgeligt anvendes lecablokke til den øverste del af
> fundamentet.

Du har for så vidt ret, men det kommer jo også an på, hvor højt hans
gulv ligger. Og om det er en invendig væg eller ydermur?

Så er der forholdet mellem at have et vedligeholdelses frit beton
fundament der er isoleret på indersiden, med en svag kuldebro til
følge.

Eller et fundament hvor den del der stikker op af jorden(og lidt
under) er udsat for frost sprængning p.g.a. den pudset lacablok. Med
en minimal kuldebro til følge.

Med juletræ hilsen
Philip Oest Møller

Fra : Martin Christiansen

Dato : 22-12-02 22:24

> Du har for så vidt ret, men det kommer jo også an på, hvor højt hans
> gulv ligger. Og om det er en invendig væg eller ydermur?

Kuldebroen vil da altid være der..? Op gennem væggen...

> [...]
> Eller et fundament hvor den del der stikker op af jorden(og lidt
> under) er udsat for frost sprængning p.g.a. den pudset lacablok. Med

Nej, fordi det kan ikke lade sig gøre at lave et rent betonfundament,
medmindre man har tænkt sig ikke at følge den danske norm, som foreskriver
hvorledes kuldebroen skal sikres i et fundament. Så skal man ihvertfald lave
betonfundamentet som en "hul mur" med isolering mellem.

Iøvrigt er en korrekt udført lecasokkel, som først er kastet ud og
efterfølgende pudset da også vedligeholdelsesfri.

Herudover medvirker leca'en også til ikke at suge grundfugt op som kan
trænge ind i betonklaplaget som ofte lægger i toppen af fundamentet. Man
skal dog stadigvæk have pap mellem lecablok og overliggende murværk.

Mvh - Martin