Web + mail-server
Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 15-12-02 02:58

Jeg har i nogen tid kørt en web-server på min maskine ud over en
TDC pro@ccess forbindelse, hvor adressen 192.168.1.3 anvendes for
port 80. Nu har jeg sat en mail-server op på samme maskine og
givet den en adresse til 192.168.1.2 for port 25, men det
bevirker at web-serveren ikke længere er tilgængelig udefra.
Routeren er en SpeedStream 5711 i standardkonfiguration.

Hvad skal der mere til for at køre begge servere?

--
Niels P Sønderskov
npsonder @ skov.mail.dk

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 15-12-02 03:37

Problemet er løst. Det var et firewall-problem.

--
Niels P Sønderskov
npsonder @ skov.mail.dk

Fra : jens

Dato : 15-12-02 13:09

"Niels P Sønderskov" <npsonder@sTYRkov.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Routeren er en SpeedStream 5711 i standardkonfiguration.
>
> Hvad skal der mere til for at køre begge servere?
brug samme ip til web og mailserver, det er port nummeret der bestemmer
hvilken server der kontaktes, din router ser kun en ip pr. netkort

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 16-12-02 02:21

jens skriver bl.a.:

> brug samme ip til web og mailserver, det er port nummeret der
> bestemmer hvilken server der kontaktes, din router ser kun en
> ip pr. netkort

Med det givne setup er det i hvert fald ikke korrekt. Jeg prøvede
selvfølgelig at fjerne det nye ip-nummer 192.168.1.2 igen, og det
betyder selvfølgelig at man ikke har adgang til mail-serveren.
Ruteren kræver jo netop en server med dette ip-nummer til
mail-serveren.

Men altså, med passende konfiguragtion af personlig firewall
virkede det også med to ip-numre til maskinen.

--
Niels P Sønderskov
npsonder @ skov.mail.dk

Fra : jens

Dato : 16-12-02 07:41

> [...]
> mail-serveren.
>
> Men altså, med passende konfiguragtion af personlig firewall
> virkede det også med to ip-numre til maskinen.
sorry så, det kan min router ikke da den kun ser et ip nummer pr mac
adresse.
men det skal stadigt kunne køre med en ip, web er port 80, mail er port 25,
ftp er port 21.

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 16-12-02 15:21

On Mon, 16 Dec 2002 07:41:19 +0100, "jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

> [...]
>adresse.
>men det skal stadigt kunne køre med en ip, web er port 80, mail er port 25,

Mener af problemet ligger i at routeren til Proaccess re sat til at route HTTP/FTP/(POP3/SMTP) til 3
forskellige lan IP'er. Dette koster 1000 kr excl moms at ændre
Flemming Jacobsen

Fra : jens

Dato : 16-12-02 15:36

klip

> Mener af problemet ligger i at routeren til Proaccess re sat til at route
HTTP/FTP/(POP3/SMTP) til 3
> forskellige lan IP'er. Dette koster 1000 kr excl moms at ændre

ja tdc er geniale.
men den kan vel sende det hele til èn ip ?

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 16-12-02 16:24

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> klip

> HTTP/FTP/(POP3/SMTP) til 3
>
> ja tdc er geniale.
> men den kan vel sende det hele til èn ip ?

Sagtens, det koster bare 1000- + moms at få dem til og ændre opsætningen i
routeren.
Som TDC kunde må du ikke selv ændre konfigurationen, forresten har du heller
ikke fået passwordet fra dem.

Hygge
Søren Steinmetz

Fra : jens

Dato : 16-12-02 16:28

"Søren Steinmetz" <steine@reopos.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> routeren.
> Som TDC kunde må du ikke selv ændre konfigurationen, forresten har du

jeg har ikke tdc, er bare nysgerrig af natur hehe

den skal vel ikke ændres for at sende flere porte til samme ip?

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 16-12-02 16:31

jens skriver bl.a.:

> den skal vel ikke ændres for at sende flere porte til samme ip?

Jo.

--
Niels P Sønderskov
npsonder @ skov.mail.dk

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 16-12-02 16:35

> heller
> >
> jeg har ikke tdc, er bare nysgerrig af natur hehe
>
> den skal vel ikke ændres for at sende flere porte til samme ip?

Du skal jo logge ind på routeren for at ændre opsætningen af diverse
forwards.

hygge
Søren Steinmetz

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 16-12-02 16:33

Thunderbird @ 7100 skriver bl.a.:

> Mener af problemet ligger i at routeren til Proaccess re sat
> til at route HTTP/FTP/(POP3/SMTP) til 3 forskellige lan IP'er.

Rigtigt. Men det er altså heller ikke noget problem fordi man
bare kan give den enkelte maskine de nødvendige ip-adresser. For
de fleste private er der rigeligt at tage af med de øvrige 250.

--
Niels P Sønderskov
npsonder @ skov.mail.dk