2 pc'er på 1 ADSL
Fra : JOJ

Dato : 14-12-02 23:13

Hej
Jeg skal bringe 2 pc'er til at virke på samme ADSL forbindelse for familien
her i julen

Jeg har nu læst en del sider igennem, for at finde ud af hvad jeg kan
_nøjes_ med af ekstraudstyr, samt søgt tilbage i NG's

TDC Internetsiden http://tdcinternet.dk/artikel.php?id=41827&dogtag=t-pr-bb
mener jeg skal bruge en ROUTER

TELEDANMARK at jeg kan nøjes med en Unex 5 ports SWITCH
http://www.teledanmark.dk/menu/sm2537.htm

et andet sted har jeg læst at en simpel HUB skulle kunne gøre tricket?

Hvad skal jeg bruge?
Hvis jeg ønsker at begge maskiner kan komme på nettet,
uden at begge nødvendigvis skal være tændte

Der er tale om en NETEXPRESS 256/128 forbindelse
med et ERICSSON HM 220 D modem

ERICSSON modemet kan jo både køre USB og ETHERNET!
kan modemet sættes op så hver "kanal" har sin egen IP adresse på LAN siden?

Er der en der vil hjælpe mig lidt på vej?
--
Fjern "NEJ-TAK" ved e-mail svar
Med hilsen - - - Jens

--
også postet i tele.internet.adsl
som ikke er så besøgt somme denne NG...

Fra : jens

Dato : 14-12-02 23:22

"JOJ" <Nyhedsgrupper@TdcAdslNEJ-TAK.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg skal bringe 2 pc'er til at virke på samme ADSL forbindelse for
familien
> her i julen

du skal bruge en router, så får du eget lan og skal ikke have den ene tændt
for den anden kan gå på nettet, du skal bruge ethernet muligheden på modemet
da usb kræver en tændt pc i den anden ende af ledningen, ethernet kræver kun
en router eller switch
du kan bruge en switch eller hub istedet for en router som er en anelse
dyrere, men så får du offentlige ipèr på de to pcèr, og det er vanskeligere
at lave et internt net, med forsvarlig sikkerhed.

Fra : JOJ

Dato : 14-12-02 23:50

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote in message

> "JOJ" <Nyhedsgrupper@TdcAdslNEJ-TAK.dk> skrev i en meddelelse

CUT

> [...]
vanskeligere
> at lave et internt net, med forsvarlig sikkerhed.

Tak for dit svar - nu er jeg næsten med

Der skal ikke udveksles/deles filer mellem de to Pc'er, de skal blot have
adgang til internettet via en fælles forbindelse
Den ene PC benyttes af en teenager og den anden PC af et par aldrende
forældre jeg tror ikke de har noget af interesse at dele med hinanden

Hvis ovenstående er tilfældet, gør det så en forskel i forhold til
sikkerheden ud af til (mod internettet) ?

--
Fjern "NEJ-TAK" i adressen ved e-mail svar
Med hilsen

Fra : jens

Dato : 15-12-02 00:48

> [...]
> Den ene PC benyttes af en teenager og den anden PC af et par aldrende
> forældre jeg tror ikke de har noget af interesse at dele med hinanden

ikke noget at dele med hinnanden? så bare vent til de kommer på netttet, og
en scanner/printer webcambilleder kan deles fra den ene til den anden med et
lan, det kan det osse over nettet, men ikke med 100mbit .

> Hvis ovenstående er tilfældet, gør det så en forskel i forhold til
> sikkerheden ud af til (mod internettet) ?

uanset ovenstående er jeg personligt mere tryk ved private ipèr på mine
pcèr.
offentlige kan ses fra nettet, det kan private ikke, så umiddelbart ses kun
en eventuel router, og der skal så gættes en ip bag den, og der er ret mange
muligheder.
jeg ville til enhver tid vælge routeren.

Fra : TC

Dato : 15-12-02 00:38

> [...]
vanskeligere
> at lave et internt net, med forsvarlig sikkerhed.

SÅ skal han da bestille en ekstra IP .................

mvh
TC

Fra : jens

Dato : 15-12-02 00:57

"TC" <zipJAFJERN@celinder.dk> skrev i en meddelelse

> tændt
> modemet
> kun
> vanskeligere
> >
> SÅ skal han da bestille en ekstra IP .................

du har ret den skal bestilles ved tdc.
tdc er lidt bøvlet på det område også.
her får vi dem smidt i nakken når netstikket sættes i. dog max 10stk hehe

Fra : TC

Dato : 15-12-02 01:01

> du har ret den skal bestilles ved tdc.
> tdc er lidt bøvlet på det område også.
> her får vi dem smidt i nakken når netstikket sættes i. dog max 10stk hehe

hehe coool !

Fra : Søren Blom

Dato : 15-12-02 01:44

"TC" <zipJAFJERN@celinder.dk> skrev

> SÅ skal han da bestille en ekstra IP .................

Hvad skal han med en Ekstra IP? Hvis han køber en router med indbygget
Switch, så kan man da nøjes med en IP adresse uanset hvor mange computer man
har på LAN siden. Her i huset har vi fire maskine der deler en
netforbindelse med en Zyxel Router, vi har én IP adresse på WAN side, resten
klares af den indbygget DHCP server i Routeren.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : jens

Dato : 15-12-02 01:51

> [...]
man
> har på LAN siden. Her i huset har vi fire maskine der deler en

det var ikke mange :c)

>med en Zyxel Router, vi har én IP adresse på WAN side

zyxel er godt. og det er svært at have mere end en på wan siden

-

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 15-12-02 01:39

"JOJ" <Nyhedsgrupper@TdcAdslNEJ-TAK.dk> skrev i en meddelelse

Ved ikke om det er i din interesse,

men istedet for 1 fast IP kan du få 2 dyn. IP'er istedet (som egentlig også
er ret faste, jeg har kørt samme IP siden jeg fik dynamisk IP d. 9. nov.,
nok fordi jeg næsten aldrig slukker dyret), så kan du faktisk bare bruge en
alm. HUB (jeg har 4 dyn. adresser herhjemme, 2 dyn. udover de 2 der er med
koster 10 kr. / md, egentlig en fair pris, synes jeg).

// Troels

Fra : jens

Dato : 15-12-02 01:46

"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> alm. HUB (jeg har 4 dyn. adresser herhjemme, 2 dyn. udover de 2 der er med
> koster 10 kr. / md, egentlig en fair pris, synes jeg).

med en hub eller switch sender du alle broadcast ud på nettet, det gør en
router ikke.
med dyn adresser, eller for den sags skyld stat adresser er der ingen garati
for at de er på samme net, og så bliver et lan en smule bøvlet.
med en router er der kun brug for en adresse til wan siden og man bestemmer
selv resten.
(broadcast`s på en router/switch kommer også ind til alle ens pcèr, og så
får za meget travlt)

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 15-12-02 12:10

> [...]
> selv resten.
> (broadcast`s på en router/switch kommer også ind til alle ens pcèr, og så

Det er en meget grov opridsning du foretager. Selvom 1 computer henter en
virus, hvor trafikken går igennem en HUB, bliver de andre PC'er tilsluttet
HUB'en IKKE inficeret. Så ja, den broadcaster - men alle andre PC'er
modtager IKKE.

// Troels

Fra : jens

Dato : 15-12-02 13:46

> [...]

> virus, hvor trafikken går igennem en HUB, bliver de andre PC'er tilsluttet
> HUB'en IKKE inficeret. Så ja, den broadcaster - men alle andre PC'er
jeg snakker IKKE om virus, en virus henter man selv ved download eller
mailhentnig, den kommer ikke af sig selv, og derfor er det kun den maskine
der henter virussen der bliver inficeret, broadcast er noget helt andet.
broadcast er en forspørgsel på et navn, en pc en printer, eller noget andet,
en fil foreksempel, og et broadcast sendes med destination til alle som
gider svare, huben ved ikke at den ikke skal sende et BC ud på nettet, så
derfor gør den det.
en router kan man fortælle at den ikke skal sende eller modtage BC til/fra
nettet så derfor er der ret stor forskel ikke.

Fra : Cubus

Dato : 15-12-02 02:38

> [...]

> alm. HUB (jeg har 4 dyn. adresser herhjemme, 2 dyn. udover de 2 der er med
> koster 10 kr. / md, egentlig en fair pris, synes jeg).

Det er bare ikke muligt med flere dynamiske IP-adresser med Netexpress
(nu TDC Internet Bredbånd).

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/

Fra : JOJ

Dato : 15-12-02 10:45

"JOJ" <Nyhedsgrupper@TdcAdslNEJ-TAK.dk> wrote in message
> Hej
> Jeg skal bringe 2 pc'er til at virke på samme ADSL forbindelse for
familien
> her i julen

Mange tak for hjælpen
Så lærte jeg noget nyt igen...
Jeg tror det ender med en Router, så behøver jeg ikke tænke videre over om
de har _en_ eller flere IP adresser til rådighed

Det eneste der måske irriterer mig er hvis routeren skal konfigureres en
masse?
Er der "normalt" indbygget firewall i sådan en?

Jeg vil jo _helst_ undgå at de ringer til mig konstant! - for at spørge om
det ene og det andet vedr. åbne og lukkede porte
F.EKS. >>NU kan jeg ikke benytte ICQ eller MESSENGER og bl.a. bl.a. ...... -
hvis I forstår?<<

Kan sådan en firewall fjernstyres? Så kan jeg sidde hjemme og konfigurere
skidtet via I-nettet hvis nødvendigt.

Evt. et forslag til en billig og ok router der kan løse den simple opgave at
få 2 maskiner på nettet

Håber også at I gider hjælpe mig lidt med disse spørgsmål

Fra : Frans Jensen

Dato : 15-12-02 13:10

On Sun, 15 Dec 2002 10:45:26 +0100, "JOJ"
<Nyhedsgrupper@TdcAdslNEJ-TAK.dk> wrote:

>Evt. et forslag til en billig og ok router der kan løse den simple opgave at
>få 2 maskiner på nettet

Bilka har en router på tilbud fra mandag, som ser ud til at kunne
det du efterlyser

Topcom BR204
http://www.topcom.be/prod_network/wired/broadband204.htm
10/100Mbps LAN 4 porte
DHCP
499,-kr.

jeg kender ikke mærket, og jeg råder hverken til at købe dette
eller lade være, det skal blot tages som en oplysning om en
billig router

du kan evt. kigge på:
http://www.edbpriser.dk

eller direkte til routere:
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/net-router.asp

--
girls and sex
can't beat

Fra : jens

Dato : 15-12-02 13:35

> [...]
> masse?
> Er der "normalt" indbygget firewall i sådan en?

ja i de nyere modeller er der

> Jeg vil jo _helst_ undgå at de ringer til mig konstant! - for at spørge om
> det ene og det andet vedr. åbne og lukkede porte
> F.EKS. >>NU kan jeg ikke benytte ICQ eller MESSENGER og bl.a. bl.a.
....... -
> hvis I forstår?<<
> Kan sådan en firewall fjernstyres? Så kan jeg sidde hjemme og konfigurere
> skidtet via I-nettet hvis nødvendigt.

ja man kan godt opsættet en router fra ydersiden, men da famillien ikke er
eksperter kan de ikke fortælle hvilke porte de har brug for er åbne.

> Evt. et forslag til en billig og ok router der kan løse den simple opgave
at
> få 2 maskiner på nettet

en billig router giver flere problemer end en lidt dyrere, jeg har haft en
d604 fra dlink, den dur ikke.
og den omtalte i bilka er sandsynligvis sådan en i en anden indpakning.

Fra : KsNa

Dato : 15-12-02 15:09

> [...]
>
> ERICSSON modemet kan jo både køre USB og ETHERNET!
> kan modemet sættes op så hver "kanal" har sin egen IP adresse på LAN

Du skal bruge en router, du har Netexpress og der kan kun tilsluttes en
terminal (PC eller Router), du kan IKKE nøjes med en switch eller hub når
det er Netxepress (hedder nu TDC Internet Bredbånd).

Hvis det var Bredbånd/ADSL fra TDC Teledanmark kunne du "nøjes" med en
switch eller hub, men IKKE til Netexpress.

Så glem alt om flere IP'er og andre "gode" forslag fra de næste indlæg.

Mvh.

Kim