Opstigende grundfugt?
Fra : Johnny Fladstrand

Dato : 14-12-02 11:59

Hejsa

Jeg har et hus fra 1923 hvor vi har fået fugtpletter på 2 indervægge ca 5-10
cm over gulv.
Jeg frygter det er opstgigende grundfugt, da huset har pudset facade, så det
nok ikke kan være dårlige fuger.
Er der nogen der har erfaring med hvad man gør ved sådan et problem?
Vil omfangsdræn hjælpe på problemet, eller vil fugten bare stige op gennem
fundamentet nedefra?

Julehilsen
Johnny

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 14-12-02 22:17

> [...]
> nok ikke kan være dårlige fuger.
> Er der nogen der har erfaring med hvad man gør ved sådan et problem?

Det kan skyldes manglende eller dårlig udført fugtspærre mellem
fundament og mur. Her skal der ligge et lag murpap horisontialt(en
slags tagpap). Har der været en dør før? Så kan det jo være at der
ikke er lagt murpap da hullet er blevet muret til.

> Vil omfangsdræn hjælpe på problemet,

Så skal der være meget fugtigt i jorden. Den almindelige fugt der
normalt er i jorden fjerner omfangsdrænet ikke. Men det fjerner det
vandtryk der kan opstå på kælder vægge.

> eller vil fugten bare stige op gennem fundamentet nedefra?

Højst sandsynligt.

Men et omfangsdræn er billigt, så det er da en af de første muligheder
du bør prøve, hvis du ikke finder kilden. I samme arbejdsgang smøre du
også den del af fundamentet der er under jorden med asfalt.

Med træ hilsen
Philip Oest Møller