Undervandshus til digitalt kamera
Fra : Søren Jensen

Dato : 13-12-02 21:41

Er der nogen der kender nogen producenter som laver undervandshuse til
digitale videokameraer? Udover Sea & Sea som kun laver til et par dyre Sony
kameraer.
/Søren

Fra : max

Dato : 13-12-02 21:50

> Er der nogen der kender nogen producenter som laver undervandshuse til
> digitale videokameraer? Udover Sea & Sea som kun laver til et par dyre
> [...]

Her kan du nok finde det du søger www.digideep.com
mvh max

Fra : Anders Frafjord

Dato : 13-12-02 22:12

"Søren Jensen" <sj42@worldonline.dk> wrote in message
> Er der nogen der kender nogen producenter som laver undervandshuse til
> digitale videokameraer? Udover Sea & Sea som kun laver til et par dyre
> [...]

Hei,

Hvis du sier hvilket kamera det gjelder, så blir enklere å anbefale. Fordi
noen hus-produsenter spesialiserer seg mot visse kamera-produsenter. F.eks
Amphibico lager kun til Sony. Men andre er Ikelite, Sealux, Subal, Gates.

Hilsen

Anders Frafjord

Fra : Søren Jensen

Dato : 14-12-02 11:39

Hej Anders,
Jeg har endnu ikke besluttet hvilket kamera det skal være, dog vil jeg gerne
være sikker på at der findes et undervandshus til det. Så alle forslag er
velkomne.

God jul og godt nytårsdyk,
Søren

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-12-02 11:44

"Søren Jensen" <sj42@worldonline.dk> writes:

> [...]
> være sikker på at der findes et undervandshus til det. Så alle forslag er

Well... Jeg ville måske nok gå efter en Sony P5 eller P7 (evt. P9)
hvis jeg skulle købe nyt idag. Jeg "kom" selv til at købe en P71
(lillebror til P5) men dertil kan man ikke få et undervandshus til
menneskepenge. Sony har lavet huse til P5/7/9 til forholdsvis normale
penge og de virker vist rimelig godt. Kender en der har brugt en P5 +
hus, det kan holde ned til 40m (påstår Sony) men jeg tror ikke han har
haft det dybere end 30. Det tager OK billeder undervandet. Jeg kan
godt lide Sony's digitalkameraer til normalt ovenvande brug, tager
gode billeder, har meget lang batteritid og virker rimelig
fornuftige. Mangler selvfølgelig lidt meget avancerede features som
kontrol af lukketid og manual fokus (ordentlig lavet) men der skal man
op og have et noget dyrere kamera før det er tilgængeligt. Derudover
er størrelsen også rimelig fornuftig, så det er til at have med uden
at det fylder mere end nødvendig.

Mvh
Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 14-12-02 12:34

> [...]
> op og have et noget dyrere kamera før det er tilgængeligt. Derudover
> er størrelsen også rimelig fornuftig, så det er til at have med uden

Jeg ville netop holde mig fra Sony's digitale kameraer, specielt pga.deres
properitære memory sticks, som er MEGET dyrere end f.eks. CF kort.

Et god digitalt kamera til undervandts brug er Canon A40 + WDC200s

Se her:
http://www.digideep.com/product.php?pType=camera&mID=7&pID=305

Begge dele kan fåes for omkring 5000,- Hvilket er ret billigt for et
undervandsdigital kamera.

Søren Reinke
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Danmarks eneste Dive Resort

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-12-02 13:18

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> writes:

> Jeg ville netop holde mig fra Sony's digitale kameraer, specielt pga.deres
> properitære memory sticks, som er MEGET dyrere end f.eks. CF kort.

Tjaa... det er rigtigt at de er forholdsvis dyre, men hvor tit skal
man ud og købe nye sticks? Jeg har et 128MB og 16MB stick, de 128MB
giver mig 83 billeder ved bedste opløsning (2048x1536) og det er IMO
rigeligt til de fleste behov. En 128MB stang koster lige omkring 1000
kr hvor en 128MB CF koster omkring 500, så der er selvfølgelig noget
at spare der. Men igen... det er selvfølgelig smag og behag.

> Et god digitalt kamera til undervandts brug er Canon A40 + WDC200s

Det eneste der er at udsætte på det kamera er opløsningen, 2.1Mpixel
er IMO lidt for lidt hvis man også gerne vil bruge det som "rigtigt"
kamera. Personligt var kravet da jeg købte mit kamera at det skulle
være på min. 3Mpixel.

/Thomas

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 14-12-02 13:52

> [...]
> kr hvor en 128MB CF koster omkring 500, så der er selvfølgelig noget
> at spare der. Men igen... det er selvfølgelig smag og behag.

Jeg har set 256 MB flash kort til ca 700,- Men pyt med det.

Men 83 billeder er ikke særligt meget at tage, hvis man f.eks. er på 1 uges
liveaboard i rødehavet, og man ikke gider slæbe sin laptop med.

> [...]
> er IMO lidt for lidt hvis man også gerne vil bruge det som "rigtigt"
> kamera. Personligt var kravet da jeg købte mit kamera at det skulle

Vi snakker her om kamera til undervandet, ikke om at de også skal bruges som
rigtige kameraer.
Hvis det skulle det ville jeg købe et undervands hus til mit Nikon Coolpix
990, men igen jeg slæber ikke et 10000,- kamera i undervands hus til 1000$
med under vandet, bare for at se vandet komme ind i kassen.

Nej så hellere et billigt 2MP kamera, med hus OSV til 5000,-

Og hvorfor så undgå properitære ting som sony's ? Ja for det første fordi
det er properitært, og for det andet, for at jeg også kan bruge mine memory
cards i andre digitale kameraer (CF er langt mere udbredt), MP3 afspillere,
til alm. dataoverførsel imellem computere. Man kan f.eks. for 8 ? få et
pcmcia kort til laptoppen så du kan læse dem.

Så alt i alt er Sony's memorystick ikke særligt smarte at bide sig fast i,
og slet ikke når prisen tages i betragtning.

Selvfølgelig er det smag og behag, men Canon er nu også kendt for at lave
bedre kameraer end Sony.

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Carsten Suhr

Dato : 15-12-02 16:46

Køb memory stick fra scandisk 128 Mb koster 705 kr
tjek edbpriser.dk

Mvh

Carsten

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 14-12-02 17:12

Prøv http://www.digital4u.dk

Her har jeg købt Canon Ixus v2 og et WP-DC600 til ca 5000 dkr.

Lars B. Jensen
Lars@bachjensen.dk

Fra : Lars S. K.

Dato : 14-12-02 17:09

Hey du...

Har du en anelse om hvor mange penge du vil bruge på det ?
Jeg mener. Det er jo trist at tage dit "livs billede" og så kan opløsningen
ikke bære mere end en 13x18 kopi

....jeg skyder selv på 5,1 megapixel - Nikon Coolpix og har et rimelig
billigt Ikelite hus til det.
Jeg har lavet fremragende billeder med det - men "point & shoot" kameraer
har deres begrænsninger

Uanset hvad du beslutter dig for:
Hvis du er relativt uerfaren - så køb det billigste hus du kan finde og få
nogt erfaring... (også med computeren derhjemme)
For du vil snart få lyst til at skifte både hus og kamera efterhånden som du
bliver bedre.

Når Nikon kommer ud med en "fullframe" version af Nikon D100 (forhåbentlig
næste år og forhåbentlig over 12 mio. pixels) så springer jeg sgu´nok på -
og køber det helt store kit.
Spejlreflex kameraer er både hurtigere, skarpere objektiver - og "viddere"
vidvinkler (større sortiment af objektiver).
(de huse du køber dertil har sikkert også glas-domeporte og ikke porte af
plastik.... meget vigitg for kvaliteten)

/ Lars

ps.
Jeg er HELT enig med at Sonys (ellers dejlige kameraer) har en "skidt"
memorystick. CF kort er det eneste du skal bekymre dig om.
Jeg har en på 1/2 gigabyte (som var røvdyr) men som er det hele værd... bla.
er jeg IKKE løbet tør for skud endnu

Fra : max

Dato : 14-12-02 17:31

"Lars S. K." <lars_kirkegaard@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hey du...
<snip>
> [...]
> (de huse du køber dertil har sikkert også glas-domeporte og ikke porte af
> plastik.... meget vigitg for kvaliteten)

Det blir nu nok en afløser til D1ern - ska vi gætte i 70+kilo klassen
lisom Canon 1Ds... Uha det er lidt af et højdespring du tager..
Kodak her et fuuframe på vej der bruger Nikon objektiver, det
sku være til at komme i nærheden af - du kan se dem på -
www.goecker.dk
mvh max

Fra : Lars S. K.

Dato : 14-12-02 18:24

> [...]
> Kodak her et fuuframe på vej der bruger Nikon objektiver, det
> sku være til at komme i nærheden af - du kan se dem på -

Ja. Jeg har leget med Kodak´en.
Jeg så den på Photokina i Köln.
Den koster 40 K.
Desværre bliver tingene jo hurtigt forældede - og uv. husene plejer at vente
på sig.
Lad os se om Kodak DCS 14N får nogle uv. huse... jeg tror dog ikke
producenterne tør satse på det.

D1´eren får helt sikkert en afløser, men jeg ved der kommer en fullframe
afløser af D100´eren - og fordelen er at så kan de eksisterende D100 huse
sikkert (måske - forhåbentlig bruges...
Den tid - den glæde

/ Lars

Fra : max

Dato : 15-12-02 00:33

> [...]
> afløser af D100´eren - og fordelen er at så kan de eksisterende D100 huse

Hvor er du heldig - hvordan var det...?
Ikelite kan tilpsse et af deres uv-huse i løbet af 4-6 uger, så vidt jeg
husker for ca.15k..

Hvorfor er du specielt glad for D100 / N80 huset..?
max

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-12-02 18:08

Du kan lige så godt komme til pungen, UV-video bliver aldrigt billigt. Sea &
Sea laver nogle rigtigt gode huse men de koster. Skal det være lidt
billigere så hedder det nok ikelite da de laver huse til mange forkellige
videoer til lidt mere rimelige priser.

Jeg er ejer af et Sea & Sea til et sony PC115, meget kompakt og handy. Husk
at du også kommer til at betale for lys.

Henrik Manley

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 14-12-02 18:18

Søren Jensen:

> Er der nogen der kender nogen producenter som laver undervandshuse
> til digitale videokameraer?

Halcyon gør. De er tætte til over 100m, men har ikke mange
indtillingsmuligheder. SVJV kun start og stop. Laves til Sony TRV900 og
Sony VX2000.

--
Peter Fjelsten - DIR-DK
Vil du vide mere om DIR? Tjek <http://www.tekdyk.dk/4/>

Fra : Anders Frafjord

Dato : 14-12-02 19:30

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> wrote in message
> [...]
>
> Halcyon gør. De er tætte til over 100m, men har ikke mange
> indtillingsmuligheder. SVJV kun start og stop. Laves til Sony TRV900 og

Hva er prisen på dette huset? Jeg spør av ren nysgjerrighet.

Anders

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 15-12-02 00:44

Anders Frafjord:

> Hva er prisen på dette huset? Jeg spør av ren nysgjerrighet.

15.000 DKK inkl monitor og vidvinkel, men eks videolys/arme.

Fra : Olaf Trygve Berglihn

Dato : 15-12-02 14:36

* Peter Fjelsten <nospam@adr.dk>
> 15.000 DKK inkl monitor og vidvinkel, men eks videolys/arme.

Sjekk at monitor passer med kamera hvis et kjøp er aktuelt. Tidligere
var monitor kun i NTSC, ikke PAL.

--
Olaf Trygve Berglihn

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 15-12-02 14:54

Olaf Trygve Berglihn:

> * Peter Fjelsten <nospam@adr.dk>
>
> Sjekk at monitor passer med kamera hvis et kjøp er aktuelt.
> Tidligere var monitor kun i NTSC, ikke PAL.

Torben har fået PAL-monitor.

Fra : Netfisker

Dato : 14-12-02 18:19

Prøv at kigge på www.sealux.de Det er ikke helt billigt, men ser rimeligt
godt ud.

JZC

Fra : Lars S. K.

Dato : 14-12-02 18:41

Typisk at det er dette slæng der sidder på gruppen.

Skrup dog ud og drik nogle juleøl !
Det er lørdag aften!!!

(selv er jeg undskyldt... jeg har svigermor på besøg og MÅ ikke

/ Kirke

Fra : Netfisker

Dato : 14-12-02 19:08

Eller dyk, det siges jo også at være meget sjovt.

JZC
(der får DCS lignende symptomer af for meget julebryg)

Fra : Thomaz

Dato : 15-12-02 14:13

Søren:

vi har lige anskaffet os uv-hus fra amphibico til vores Sony VX2000
kig på www.amphibico.com . de laver nogle robuste ting til forskellige
mærker. Selvom de på nogle af typerne har en max. grænse på 300 fod, har vi
ikke haft problemer med at slæbe dem ned over 100 meter, så det er efter
vores mening noget der holder.

Hilsen
Thomaz
www.nolimitsdiving.dk

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 16-12-02 06:54

Hej Søren,

Hvis det skal være video, kan jeg anbefale JVC DVP-3 som er utroligt lille
og kan købes med undervandshus som også er lavet af JCV. Jeg har selv et og
er meget glad for det - købte det for 14K + 5K for huset for et år siden
(incl ekstra superforsikring der dækker vandskade, brand, fumlefingerhed
osv). Eneste ulempe er at du kun kan styre zoom, on og off - manuel
fokusering og indstilling af hvidbalance osv er ikke muligt. Huset er
garentert til 30 m, men jeg har haft det på 40 uden problemer.

Mvh Jesper

Fra : Allan Norsk

Dato : 16-12-02 11:49

> [...]
> Er der nogen der kender nogen producenter som laver undervandshuse til
> digitale videokameraer? Udover Sea & Sea som kun laver til et par dyre

Prøv at se hos www.oceanimages.com
Jeg har selv et hus til PC110 kameraet og er godt tilfreds.

Jeg vil råde dig til at købe et hus med elektronisk kontrol der kan betjenes
uden du flytter hænderne fra håndtagene. Mekaniske arme er ok til foto, men
de giver rystede sekvenser på video.

/Allan
Og husk så lige at der kommer told og moms af hele svineriet inkl. fragt
hvis du køber overthere.

Fra : Allan Norsk

Dato : 16-12-02 15:26

"Allan Norsk" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Prøv at se hos www.oceanimages.com
> Jeg har selv et hus til PC110 kameraet og er godt tilfreds.

Undskyld - forkert link. Det rigtige er:

http://www.oceanimagesinc.com/

Fra : Vibs & Søren

Dato : 18-12-02 15:54

Hej Søren
NIMAR fra italien laver nogle gode huse til både foto og video. Og til en
god pris. Jeg har lige selv købt et til mit JVC grdvl157 digital video
kamera, og det er en god kvalitet, tæt til 100 m. Jeg har købt det hos
scansub som er importør. www.scansub.dk

Mvh Søren Lund

Fra : Anders

Dato : 23-12-02 18:31