forældre kontroleret Inet adgang ?
Fra : Petersen_Michael

Dato : 13-12-02 20:40

Hejsa

jeg har brug for et prog. hvor jeg kan oprette en
"white list" over URLer, som kan tilgås fra drengenes PCer

hvad kan anbefales ?

jeg har prøvet at studerer Symantec Norton Internet Security pakke
der står kun at "parental control" er med i pakken, ikke noget om features..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residernde i Nyborg

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 13-12-02 23:50

Hej Michael.
Jeg er ret uforstående overfor dine planer.
Selve meningen med internettet er jo at man skal kunne søge diverse
informationer på alverdens hjemmesider. - Det bliver sandt at sige lidt
svært, hvis man laver en whitelist, hvor der er en liste over tilladte
websteder. -Den skulle jo være mange km lang for at drengene ville kunne få
glæde af internettet!?
Jeg kan så tildels forstå en blacklist, hvor man laver en liste over sider
der IKKE skal kunne besøges, men helt ærligt... Hvad skulle effekten være af
det? At de ikke ser nøgne piger som alligevel er på bladene nede i kiosken?

Jeg ved godt at jeg bevæger mig lidt OT her, det er jo en teknisk gruppe
denne her, men stadigvæk kunne jeg godt tænke mig at høre hvad du har gjort
dig af tanker desangående?

Med venlig hilsen
Lasse

Fra : Petersen_Michael

Dato : 14-12-02 08:45

Lasse Rønlev skrev i meddelelsen
<3dfa6409$0$192$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

Hej Lasse

>Jeg er ret uforstående overfor dine planer.

fair nok

>Jeg ved godt at jeg bevæger mig lidt OT her, det er jo en teknisk >gruppe

jeg har ike læst fundatsen.. :-/

>denne her, men stadigvæk kunne jeg godt tænke mig at høre hvad du >har
gjort
>dig af tanker desangående?

well..

jeg foretrækker at mine drenge på 8 år

kun færdes på www.krummeklubben, www.cartoons
og lignende "fredelige" stæder

det er nok meget formynderrisk, men jeg vil gerne være med til at styre den
hastighed hvormed de udvider deres horisont.

derfor vil en blackliste være uoverskueligt lang, og være gennemhullet, som
en si..
hvis fx. der tillades adgang til google, så har man jo adgang til alt..

jeg ved godt at den dybere mening med Inet, er at man kan finde info om
hvad som helst, men jeg er ikke overbevist om at et par drenge på 8 behøver
vide alt..

BTW: så tror jeg ikke de tager skade af at se et par bare babser..
dem så de jo førstegang, da de var helt spæde.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-12-02 23:30

On Sat, 14 Dec 2002 08:45:22 +0100, "Petersen_Michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

> det er nok meget formynderrisk, men jeg vil gerne være med til
> at styre den hastighed hvormed de udvider deres horisont.

En hvidliste for Internet vil hverken gøre noget fra eller til på
det område. Børn er forbløffende ressourcefulde, og finder stort
set altid en anden vej. Hvis det ikke bliver via pc'en der hjemme
så bliver det bare via en anden.

Og hvorfor lige Internet? Er tv'et også *kun* tændt, når der er
Bamse og Kylling? Når I kører i bil, giver du dem så bind for
øjenene og tager det kun af, når I kører gennem en skov?

-A

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-12-02 08:06

Asbjorn Hojmark skrev i meddelelsen ...

> [...]
>det område. Børn er forbløffende ressourcefulde, og finder stort
>set altid en anden vej. Hvis det ikke bliver via pc'en der hjemme

det ved jeg

>Og hvorfor lige Internet? Er tv'et også *kun* tændt, når der er
>Bamse og Kylling? Når I kører i bil, giver du dem så bind for
>øjenene og tager det kun af, når I kører gennem en skov?

nope, det der er min største bekymring, er at de bliver indfanget af
pædofile børnelokkere, i chatrooms
den risiko, løber jeg ikke ved at lade dem se tv, eller kører i nbil med dem

kan vi få bragt tråden tilbage til emnet
_hvordan_ i stædet for _hvorfor_

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-12-02 10:05

On Fri, 13 Dec 2002 20:40:09 +0100, "Petersen_Michael"
> [...]

>Hejsa
>
>jeg har brug for et prog. hvor jeg kan oprette en
>"white list" over URLer, som kan tilgås fra drengenes PCer

Du skal nok lave en proxyserver, eller ligende, og så lade den
bestemme.
Det er helt klart at du er nød til at det er en withlist der bestemmer
hvilke sider der skal åbnes for. En blacklist er for nem at omgås, (et
hvert tegn i URLen kan erstattes af %xx, hvor xx er der tal der
representerer tegnets værdi. Prøv at regne på hvor mange kombinationer
det giver for den samme URL)
En witeliste rummer desværre også problemer. Hvis den skal indtastes
som IPadresser, og disse så ændre sig. Hvis undersider ligger på en
anden server. Hwis de bruger deeplinks til andre sites.
En helt anden mulighed er at kopiere hele den site du ønsker at
ungerne skal bruge og så har din egen webserver. Men det kan måske
ikke lade sig gøre at kopiere det hele?
Du kan måske finde inspiration hos novell, find "cooltools" har de
nogle løsningsforsla til skoler. Disse forslag begrænser internettet
for elever/studerende. Der er jo godtnok myntet på novells verden, men
nogle af den vil jeg mene at man kan bruge uden for novells verden
uden problemer.

>jeg har prøvet at studerer Symantec Norton Internet Security pakke
>der står kun at "parental control" er med i pakken, ikke noget om features..
Det kunne være at de (Norton) ville besvare en venlig mail ? Det er
faktisk sket for mig, godt nok et helt andet produkt.
/Hans

Fra : Petersen_Michael

Dato : 14-12-02 17:04

Hans Kjaergaard skrev i meddelelsen ...

Hej

>Du skal nok lave en proxyserver, eller ligende, og så lade den
>bestemme.

hmm.. tjae.. how to do ?

>En witeliste rummer desværre også problemer. Hvis den skal indtastes
>som IPadresser, og disse så ændre sig. Hvis undersider ligger på en
>anden server. Hwis de bruger deeplinks til andre sites.

uanset hvad, er det nærmest umuligt at lave et skudsikkert system..

>En helt anden mulighed er at kopiere hele den site du ønsker at
>ungerne skal bruge og så har din egen webserver. Men det kan måske
>ikke lade sig gøre at kopiere det hele?

jeg er ikke siker på at det er ulejligheden værd..
det ville også være rart hvis jeg bare når knægten kom og sagde at han i en
reklame, på tv eller lign. havde set en URL, han godt ville ind på, at jeg
så efter at have fundet udaf om jeg vbar for eller imod, kunne tilføje URLen
til white listen..

> [...]
>for elever/studerende. Der er jo godtnok myntet på novells verden, men
>nogle af den vil jeg mene at man kan bruge uden for novells verden

det må jeg lige tjekke ud..

features..

>Det kunne være at de (Norton) ville besvare en venlig mail ? Det er
>faktisk sket for mig, godt nok et helt andet produkt.

well.. jeg kan ikke finde en @dresse, til Norton, der bare antyder at de har
lyst til at svare på produkt tekniske spørgsmål.. :-/
måske du har en ?

Fra : Elmo Jensen

Dato : 15-12-02 01:33

I indlæg <atfkp7$egg$1@sunsite.dk>,
skrev petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk følgende:

> hmm.. tjae.. how to do ?

Prøv at tage et kik på denne side:

http://www.accessproxy.dk

Det kan varmt anbefales, det er dansk og det _virker_!

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
[Problemer med opsætning af Argosoft Mail Server?? Så download dette:]
[ www.ddibbsystem.dk/ams-vejl.doc ][Hjælpefilen er i Word2000 format!]

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-12-02 08:03

Elmo Jensen skrev i meddelelsen ...
>I indlæg <atfkp7$egg$1@sunsite.dk>,

>http://www.accessproxy.dk
>
>Det kan varmt anbefales, det er dansk og det _virker_!

tak for link, ser interessant ud

Fra : jens

Dato : 14-12-02 11:52

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:atdd2m$c8$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> jeg har prøvet at studerer Symantec Norton Internet Security pakke
> der står kun at "parental control" er med i pakken, ikke noget om

det kommer selvfølgeligt lidt an på hvilke sider det drejer sig om, det dur
ikke til sider med online spil, men sider med tekst og billeder.
jeg har en dreng på 6, hans pc`s netkort er deaktiveret, og så har han
adgang til sider der er tilgægelige offline i explode.
det kræver selvfølgeligt at man selv gider logge på og opdatere siderne
engang imellem, men det er en effektiv og billig metode. (der er så også kun
et begrænset udvalg, hehe)

Fra : morten l

Dato : 14-12-02 13:23

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det kræver selvfølgeligt at man selv gider logge på og opdatere siderne
> engang imellem, men det er en effektiv og billig metode. (der er så også

man kunne bare fjerne IE og installere en gammel tekst baseret browser.
så er der ingen billeder han kan glo på. og hvis han så heller ikke kan læse
er den jo helt i top

Morten

Fra : jens

Dato : 14-12-02 14:05

"morten l" <kalkunen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >
> man kunne bare fjerne IE og installere en gammel tekst baseret browser.
> så er der ingen billeder han kan glo på. og hvis han så heller ikke kan

er skam overvejet lol

Fra : jens

Dato : 15-12-02 01:59

> [...]
> Hejsa
>
> jeg har brug for et prog. hvor jeg kan oprette en
> "white list" over URLer, som kan tilgås fra drengenes PCer
her er et par gratis nogen.
http://www.netmission.dk/links/sikkerhed.html

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-12-02 08:06