sendmail og relay
Fra : Carsten

Dato : 13-12-02 14:22

Min mailhotel-server er Windows IMail, men nu har jeg lagt en Linux med
sendmail ind som primær MX for at kunne virusscanne mails før de når
mailserveren.

Jeg er meget ny i Linux, så spørgsmålet er hvordan jeg skal konfigurere
sendmail uden at åbne for relay til spammere.

Min umiddelbare ide er at rette i mailertable så al mail sendes videre til
mailserveren på mail.mitdomæne.dk:
..dk smtp:mail.mitdomæne.dk
..com smtp:mail.mitdomæne.dk
....o.s.v.
i stedet for
domæne1.dk smtp:mail.mitdomæne.dk
domæne2.dk smtp:mail.mitdomæne.dk
domæne3.com smtp:mail.mitdomæne.dk
....o.s.v.

På den måde er jeg fri for at skrive hvert enkelt domæne, så jeg ikke skal
rette hver gang jeg får et nyt domæne på mailseveren.

I access ville jeg så skrive
dk RELAY
com RELAY
....o.s.v.
i stedet for
domæne1.dk RELAY
domæne2.dk RELAY
domæne3.com RELAY

Igen for at gøre administrationen nemmere.
Umiddelbart ser det ud som om jeg åbner for spam-relay, men tanken var at al
potentiel spam også bliver sendt videre til mailserveren, som netop ikke
tillader spam-relays - og dermed er problemet forsvundet, mener jeg.

Hvordan lyder den opstilling?
Er der en bedre måde at gøre det på?

Jeg vil for alt i verden undgå at lave et åbent mail-relay, så al hjælp er
meget velkommen.

Carsten