Spørgsmål til brugen af session objekter
Fra : Thomas Due

Dato : 13-12-02 13:11

Hejsa,

Jeg har kogt et login system sammen til en web applikation som jeg udvikler.
Dette system skal kunne afgrænse hvor mange gange en given bruger skal kunne
logge på. Mine brugere er placeret i en database, hvor der bl.a. er to
felter på hver post, et som angiver hvor mange gange en bruger maksimalt kan
være logget ind (MaxOnline), og et som viser hvor mange gange han er logget
ind totalt på indeværende tidspunkt (NoOnline).

F.eks. brugeren thomas kan maksimalt være logget på 3 gange på een gang,
MaxOnline er lig med 3.
Han har to aktive sessions kørende p.t. og NoOnline er derfor lig med 2. Når
så den ene af thomas brugerne logger af, skal NoOnline tælles ned med 1, og
den anden bruger skal kunne fortsætte ufortrødent.

Problemet er bare at det gør han ikke. Logger een af, bliver de ALLE logget
af, men NoOnline bliver jo kun talt ned med 1. Jeg anvender Session("Login")
til at styre dette, hvor login er brugerens login navn. Når en bruger logger
af, sætter jeg Session("Login") til "" og opgiver sessionen
(Session.Abandon).

Det undrer mig fordi Session skulle forestille at være unikt for hver enkelt
bruger. Hvad har jeg misforstået?

PS: Jeg udvikler på en Windows 2000 Professional med IIS 5.0 og ASP 3.0. Det
færdige system kommer til at kører på en Windows 2000 Server (IIS 5.0 og ASP
3.0).

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Thomas Due

Dato : 13-12-02 13:21

> Det undrer mig fordi Session skulle forestille at være unikt for hver
enkelt
> bruger. Hvad har jeg misforstået?

Nevermind, jeg har løst problemet. Det skyldes åbenbart at jeg testede med
flere sessions på den samme maskine. Der overskriver de åbenbart hinanden,
så systemet ikke virker. Hvis jeg tester systemet på to forskellige maskiner
virker det som det skal.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Thomas Due

Dato : 13-12-02 13:23

> [...]
> flere sessions på den samme maskine. Der overskriver de åbenbart hinanden,
> så systemet ikke virker. Hvis jeg tester systemet på to forskellige

Det slå mig så lige, hvad kan jeg gøre for at jeg kan teste den slags på kun
een maskine? Eller er det ikke muligt?
(Nu skal jeg så også nok prøve at lade være med at responde mere til mine
egne mail ;)
--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 13-12-02 13:26

Thomas Due wrote :

> [...]
> på kun een maskine? Eller er det ikke muligt?
> (Nu skal jeg så også nok prøve at lade være med at responde mere til

jeg mener, at det er en IE-ting. IE deler sessions imellem sig - i hvert
fald hvis dine IE-instanser er startet på samme thread i Windows. Du kan
evt prøve at starte flere IE op på forskellige threads i Windows.
Alternativt kan du jo teste med NN/Mozilla, men jeg er ikke klar over,
hvordan den håndterer sessions.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Finn Jensen

Dato : 13-12-02 20:12

Luk iexplorer = session afsluttes
Lad iexplorer stå uberørt i det antal minutter som timeout på serveren er
sat til (default 20 min. på iis 5) = session afsluttes.

Start ny iexplorer = ny session. (Hvis flere explorer åbnes med Ctrl+N
anvendes samme session)
Uddrag af log:
13-12-2002 20:11:07;'ipadr';'539211244';'0';'/Default.asp/';''
13-12-2002 20:11:12;'ipadresse';'539211244';'0';'/Default.asp/';''
13-12-2002 20:11:43;'ipadresse';'539211244';'0';'/main.asp/f=1';''
13-12-2002 20:16:48;'ipadresse';'539211245';'0';'/Default.asp/';''
13-12-2002 20:16:57;'ipadresse';'539211246';'0';'/Default.asp/';''

forklaring: ipadresse
Linie 1: Ny iexplorer åbnes og navigeres til default.asp. session nr:
539211244
Linie 2: Ny iexplorer med Ctrl+N samme session
Linie 3: 1. instans af iexplorer navigerer til main.asp/f=1 samme
ession - begge instanser lukkes
Line 4: Ny iexplorer åbnes og navigeres til default.asp Ny session
Linie 5: Ny iexplorer åbnes og navigeres til default.asp Ny session -
begge instanser lukkes.

Mvh
Finn

Fra : Thomas Due

Dato : 16-12-02 09:36

> Start ny iexplorer = ny session. (Hvis flere explorer åbnes med Ctrl+N
> anvendes samme session)

Ok, det var jo nok værd lige at vide. Mange tak!

--
Thomas Due
Software Developer