dynamisk ip vs. Fast ip
Fra : Martin S.

Dato : 12-12-02 16:48

Nu har jeg haft en længere diskussion med en ven.

Når man vælger dynamisk ip løsning hos f.eks. tdc eller tele2adsl, så får
man jo 2 offentlige dynamiske ip-adresser. Er meningen så at man skulle
kunne koble 2 pc-ere på nettet uden router ? Eller hvordan vil det lige
foregå - via switch eller via den ene pc som router ?

Ved fast ip og flere pc-ere så skal man jo have en router, men gælder det
også dyn. dns ??

Martin S

Fra : CS

Dato : 12-12-02 17:41

> [...]
> kunne koble 2 pc-ere på nettet uden router ? Eller hvordan vil det lige
> foregå - via switch eller via den ene pc som router ?

Med 2 dynamiske ip'er kan du koble to pcer direkte på nettet via en switch

Modem ---> switch---> PC

- CS

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-12-02 18:14

Martin S. wrote:
> Ved fast ip og flere pc-ere så skal man jo have en router, men
> gælder det også dyn. dns ??

Hvis du kun har en dynamisk IP - ja så gælder det også.

Med f.x. TDC Bredbånd kan du få 2, 4 eller 6 dynamiske IP'er og
der kan du så have 2, 4 eller 6 PC'er på uden router !

Du skal bare have en switch (eller hub) - og så virker det !

Jan Vestergaard
Email: janNOSPAM@jve.dk Inet: http://www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : Dopedog

Dato : 13-12-02 11:25

> Med f.x. TDC Bredbånd kan du få 2, 4 eller 6 dynamiske IP'er og
> der kan du så have 2, 4 eller 6 PC'er på uden router !
>
> Du skal bare have en switch (eller hub) - og så virker det !

Ja men hvis man har en HUB så skal man jo også have en router hvilket man jo
ikke skal hvis man har en Switch ...
Right .. ?

-Ronnie

Fra : Svend Jørgensen

Dato : 13-12-02 11:43

"Dopedog" <dopedog@ofir.dk> wrote in message

> Ja men hvis man har en HUB så skal man jo også have en router hvilket man
jo
> ikke skal hvis man har en Switch ...
> Right .. ?

wrong.

i denne sammenhæng er der ikke forskel på switch og hub, de har samme
funktion.

--
Svend

Fra : Jesper Wolf Jesperse~

Dato : 13-12-02 12:44

Hej Svend.

> wrong.
>
> i denne sammenhæng er der ikke forskel på switch og hub, de har samme
> funktion.

Ikke helt.

En HUB modtager data fra en port og sender det ud på alle andre
porte, også på ADSL porten selv om det er lokal trafik.
En SWITCH ved hvem der sidder hvor og sender kun fra til een port, den hvor
modtageren sidder.
Broadcasts ryger selvfølgeligt på alle porte i en switch også.

Forskellen kan være ret dramatisk, alle kan mærke forskel på et lokalnet
mellem computerene om det kører ASDL hastighed eller ETHERNET hastighed.
Selvfølgeligt kan man med Dynamisk IP risikere at få adresser i forskellige
subnets som ikke kan se hinanden direkte, så skal data op og ned af ADSL
snoren alligevel

Derfor kan det betale sig at installere NETBEUI på lokalnettet, denne
protokol kan ikke routes og kan derfor ikke hackes fra internetet, men den
er fin til hjemme net, men XP har vist ikke protokollen med længere, det er
bare ærgerligt

Med venlig hilsen
Jesper Wolf Jespersen

Fra : Kurt Lund

Dato : 13-12-02 12:56

Jesper Wolf Jespersen skrev:

> [...]
> protokol kan ikke routes og kan derfor ikke hackes fra internetet,
> men den er fin til hjemme net, men XP har vist ikke protokollen med

Jo, den er der, men du skal selv installere den fra CD'en. Jeg kører selv
med XP og NetBEUI og det fungerer fint på mit lokalnet sammen med TCP/IP
til ADSL'en

--
Kurt Lund

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-12-02 23:34

Jesper Wolf Jespersen skrev Fredag den 13. december 2002 12:44 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Ikke helt.

Jov, som Svend skrev I DENNE SAMMEN HÆNG gør det ikke nogen forskæld
om det er en hub, eller en switch, de sender begge anmodningen om
en IP vider til ISP'en, og maskinen der anmoder om en IP, får en
offentlig IP.

Ivar Madsen

Fra : Svend Jørgensen

Dato : 14-12-02 12:11

"Ivar Madsen" <news-23-08-02@milli.dk> wrote in message
> [...]
> om det er en hub, eller en switch, de sender begge anmodningen om
> en IP vider til ISP'en, og maskinen der anmoder om en IP, får en

Ja det var faktisk med vilje at jeg formulere mig sådan, det er jo ikke
fordi at jeg ikke kender forskellen på en hub ellers switch. Hvis man skal
være helt åndsvag kan man også begynde at slå folk i hovedet med at der
oftest er lidt højere tilgangstid på en switch frem for en hub (jeg skriver
ikke om båndbredde).

--
Svend

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-12-02 16:28

Dopedog wrote:

> Ja men hvis man har en HUB så skal man jo også have en router
> hvilket man jo ikke skal hvis man har en Switch ...
> Right .. ?

Nej - i denne sammenhæng er der ingen forskel på en hub og en
switch !

Switchen er lidt mere "intelligent", så den er en fordel, hvis du
har
meget trafik samtidig......

Iøvrigt er hub ikke en forkortelse og skal ikke med store
bogstaver.

Jan Vestergaard
Email: jan@NOSPAMjve.dk Inet: www.jve.dk
Ved mail fjern NOSPAM - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : Jakob

Dato : 08-01-03 15:58

Jan Vestergaard <jan@jve.dk> wrote:

> [...]
> der kan du så have 2, 4 eller 6 PC'er på uden router !
>
> Du skal bare have en switch (eller hub) - og så virker det !

Har en ven som lige har fået Tele Danmark Bredbånd med 2 dynamiske
IP'er. Der er 2 computere på via en hub, men de kan ikke gå på nettet
samtidig, der skal gå 20-30 minutter fra den ene sidst var på til den
anden kan komme på.

Er der nogen der har bud på hvad der er galt?

hilsen Jakob

Fra : OnCD

Dato : 08-01-03 16:25

Hej Jacob
"Jakob" <jakobsnabel@mac.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> anden kan komme på.
>
> Er der nogen der har bud på hvad der er galt?

Det lyder som at TDC ikke har tildelt de 2 dynamiske endnu, check med deres
kundeservice.

Per

www.kkom.dk / www.oncd.dk