Juleorkidé
Fra : Anders Trolle

Dato : 11-12-02 22:49

Jeg har et kort spørgsmål: Er en juleorkidé en rigtig orkidé ?

/Anders

Fra : Karen Frederiksen

Dato : 12-12-02 11:59

Hej Anders

Mit bud er ja, men jeg er ikke helt sikker på hvad det er for en
plante du taler om. Men jeg tror at du taler om Ludisia discolor, som
er en jordgroende orkide, også kaldet for juvel orkide pga sine blade
(mørkegrønne med røde streger og "velour" agtige) og som blomstrer nu.
Denne orkide er findes med jævne mellemrum hos almindelige
blomsterhandlere.

Prøv at se om billedet på denne side passer med hvordan blomsten på
den planten du tænker ser ud:
http://orkide.amok.dk/orkide/Ludisia_discolor.htm

Søger du på google efter "ludisia discolor" vil du ganske givet kunne
finde billeder af hele planten og dens kønne blade.

Det findes også andre orkideer som har navne der relaterer til julen,
f.eks. bethleham stjerne (angraecum art med stor hvid nat duftende
blomst), men den tror jeg ikke det er da den er sjælden i handelen.

mvh
Karen