Platy, hvor mange unger?
Fra : NooB

Dato : 11-12-02 14:35

Hej gruppe

Jeg har lige fundet en platy-unge i mit akvarium:

Hvor mange føder de ca. ad gangen?
Hvor store skal de være for at komme over til guppy og de voksne platyer?

Venligst
Max

Fra : Plesner

Dato : 11-12-02 18:49

> Jeg har lige fundet en platy-unge i mit akvarium:

Hvis der kun er en, må du ha' andre fisk i akvariet, som spiser dem.
Voksne platyer er ikke slemme til det.

> Hvor mange føder de ca. ad gangen?

Det drejer sig formentlig om en eller anden form for kulturform af den
almindelige platy, Xiphophorus maculatus ? I så fald får den typisk
20-80 unger hver 24-30 dag (afhængig af bl.a. temperatur og fiskenes
størrelse).

> Hvor store skal de være for at komme over til guppy og de voksne
> platyer?

Man siger som en tommelfingerregel, at hvis en guppyunge overlever de
første 10 sekunder, så har den særdeles gode chancer for at klare sig i
et akvarium med artsfæller. Derfor vil jeg tro, at du kan smide dem over
hos forældrene, når du vil.

Selv tager jeg store hunner fra, umiddelbart inden de føder, hvis jeg
vil sikre en større overlevelsesprocent, end jeg normalt har. Jeg smider
nogle gange unger og mor tilbage efter alt fra et par dage til en måneds
tid - mest fordi hunnen har godt af at få lidt sul på kroppen, inden
hannerne får lov til at jage hende.

Plesner

Fra : NooB

Dato : 11-12-02 19:29

tak for svaret

> Hvis der kun er en, må du ha' andre fisk i akvariet, som spiser dem.
> Voksne platyer er ikke slemme til det.

Næ det er nok guppyerne der har spist dem, der er ialt 2 Platyer (røde med
sorte finner), og 2 guppyer, og snart den lille platy-unge.

> [...]
> almindelige platy, Xiphophorus maculatus ? I så fald får den typisk
> 20-80 unger hver 24-30 dag (afhængig af bl.a. temperatur og fiskenes

ok det var godt nok mange

> [...]
> første 10 sekunder, så har den særdeles gode chancer for at klare sig i
> et akvarium med artsfæller. Derfor vil jeg tro, at du kan smide dem over

nu er det jo en Platy-unge, der skal over i det blandede akvarium, men jeg
venter en uge eller 2 tror jeg.

Max

Fra : Peter

Dato : 11-12-02 20:13

"NooB" <me@home.dk> wrote in message

> nu er det jo en Platy-unge, der skal over i det blandede akvarium, men jeg
> venter en uge eller 2 tror jeg.

Jeg har ingen Platy, men en del sværddrager, som minder en del om Platy.
Endvidere har jeg i samme akvarie mange (efterhånden rigtigt mange) guppyer
fra en stamme af vildguppyer. Jeg er enig i, at guppyungerne har en rigtigt
god overlevelsesevne i et velplantet akvarie, men det samme gælder bestemt
ikke sværddrageungerne. De er ikke nær så gode til at holde sig i sikre
zoner og overlevelsesprocenten blandt sværddrageunger er _meget_ lille, hvis
jeg ikke enten fisker ungerne over i et andet akvarie, eller simpelthen
lader moderen føde i et andet akvarie, og så flytte hende tilbage. Jeg er
gået over til at lade mine sværddrageunger vokse til ca. 1 cm, inden de
kommer sammen med voksne sværddragere og guppyer.

Peter

Fra : Plesner

Dato : 11-12-02 20:20

> Jeg har ingen Platy, men en del sværddrager, som minder en del om
> Platy.

Platyer og sværddragere er ganske rigtigt i samme familie, men jeg har
heller ikke den store overlevelsesprocent blandt sværddragerunger - med
mindre jeg lader dem nå ca. 1,5 cm i et akvarium for sig selv - Måske fordi
de almindelige sværddragere er større og hurtigere end platyer ?

I øvrigt er der - når man kigger på de vilde former af Xiphophorus, som
udgør platyer og sværddragere - stor forskel på, i hvilken grad forældrene
efterstræber deres unger. Det råd jeg gav om den almindelige platyer gælder
den, men ikke nødvendigvis en tilfældig anden art fra samme familie.

Plesner

Fra : Plesner

Dato : 11-12-02 20:20