Logistik for begyndere
Fra : Jon Loldrup

Dato : 05-03-01 15:20

findes der en "begynder"-bog der kan forklare principperne i logistik
osv. og lignende emner ?

med venlig hilsen Jon Loldrup

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-03-01 15:52

Jon Loldrup wrote:

> findes der en "begynder"-bog der kan forklare principperne i logistik
> osv. og lignende emner ?

Et hurtigt svar må være: At få produkterne/råvarerne til rette sted i
rette tid og mængde.

Men det er selvfølgelig det hurtige og lidt poppede svar.

For at kunne give dig gode svar, så skal du jo lige fortælle om det er
logistik i forbindelse med at skaffe råvarer eller at få varer ud til
kunderne eller om det logistik omkring at få en vognpark
optimeret........ eller hvad det er for en slags logistik der er tale
om.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)
Vær med til at redde liv ca. 4 gange pr. år

Fra : Jon Loldrup

Dato : 05-03-01 20:32

> [...]
>kunderne eller om det logistik omkring at få en vognpark
>optimeret........ eller hvad det er for en slags logistik der er tale

Det er logistik om at få importeret en speciel slags cykel der
fabrikeres i det tidligere Jugoslavien, til Danmark, så der er så
mange af dem på lager, at der ikke er unødig ventetid, når kunden
køber en cykel. Fabrikanten kan producere et hvis antal cykler per
måned, og det gælder selvfølgelig om at have et så lille lager som
muligt. Derudover er der en stor variabel: mængden af kunder, som er
stort set ukendt (minder mig om jeg også kunne tænke mig en bog om
markedsanalyse...), men formegentligt og forhåbenligt stigende i løbet
af virksomhedens levetid.

Transport fra Jugoslavien til Danmark kan nok også være lidt
uregemæssig, og det er jo heller ikke hensigtsmæssigt kun at sende 1
cykel af gangen, så heller en lastbilfuld af gangen.

NB. virksomheden er kun på tankestadiet, og virksomhedens egentlige
rolle, ud over at være importør, er at markedsføre cyklen, så der er
nogen der gider at købe den - hvilket ikke er så nemt endda, samt at
stå for kundekontakt.

Det svarer til til Fona kontra Sony, hvis sony KUN stod for
fabrikation, og Fona stod for ALT ANDET.

med venlig hilsen Jon Loldrup

Fra : Jon Loldrup

Dato : 05-03-01 20:32

Tak for tippene.

Jeg har hørt om en investeringsmetode der gik ud på at man investede
for et fast beløb om måneden over en årrække. Fidusen var blandt andet
det, at når kursen var lav, blev der købt tilsvarende flere aktier,
for beløbet, og modsat når kursen var høj, blev der købt færre for
pengene. På den måde køber man flest af de billigste.

Beskriver bøgerne nærmere f.eks. den metode?

Den bog du selv læser, kan du ikke fortælle lidt om den? Hvad synes du
om den?

med venlig hilsen Jon Loldrup

Fra : Jon Loldrup

Dato : 05-03-01 22:52