Hvordan er sikkerheden i VNC ???
Fra : Benny Sorensen

Dato : 10-12-02 22:49

Hvordan er sikkerheden i VNC ???
Er det nemt at bryde for hackere ?

Kan nogen forklare lidt om usikkerheder VNC ?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-12-02 22:58

In article <at5ngl$11b6aa$2@ID-139211.news.dfncis.de>, Benny Sorensen wrote:
> Hvordan er sikkerheden i VNC ???
> Er det nemt at bryde for hackere ?
>
> Kan nogen forklare lidt om usikkerheder VNC ?

Den har de sædvanlige problemer med, at sikkerheden ikke er
bedre end administratoren password. Prøv pwdump3e og
john-the-ripper på dit Windows password, og se om det
holder et døgns tid. Ellers er du sårbar.

Hvis dine maskiner har lidt CPU, så vil jeg anbefale
tightvnc.

Om muligt, så compile den med TCP Wrapper support, eller
lås hvilke IP adresser der kan nå den i TCP/IP indstillinger i Windows.

Der vist nok ikke noget kryptering af betydning indbygget, så
folk kan lytte med. Derfor er tightVNC lidt bedre, da den komprimerer
og dermed forvansker data en lille smule.

Du bør derfor kun køre den over trustede netværk, eller over
VPN tunneller. EN VPN med certifikater vil også give lidt
mere sikkerhed.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 10-12-02 23:36

http://www.uk.research.att.com/vnc/sshvnc.html

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Niels Andersen

Dato : 11-12-02 01:12

Benny Sorensen wrote in <at5ngl$11b6aa$2@ID-139211.news.dfncis.de>:
> Hvordan er sikkerheden i VNC ???

Den er vel som man kan forvente. Kodeordet sendes ikke som plaintext, og vil
man have høj sikkerhed kan man bruge en SSH-tunnel.

Det at kodeordet ikke sendes som plaintext betyder (alt andet lige) at
sikkerheden er større end fx. almindelig email.
Man kan så snakke om hvad der er værst: At folk kan læse dine emails, eller
at de kan fjernstyre din computer. Det kommer jo an på så meget.

Jeg bruger selv dette lille trick: Serveren konfigureres til *ikke* at
lytte. Dermed kan ingen forbinde sig til computeren via VNC, uanset om de
kan alle kodeord der blive brugt på computeren.
Når jeg skal fjernstyre en computer er det oftest en ven, noget familie
eller en kunde, der skal bruge lidt support. De kan så bede VNC-serveren om
at etablere forbindelse til klienten. TCP/IP-mæssigt er rollerne altså
byttet om. I praksis gør de det ved at klikke på et ikon el. lign., jeg har
så på forhånd defineret min IP-adresse osv.

Da serveren ikke lytter, kan ingen altså bryde ind i den, altså uden at
skulle en anden vej ind først.
Men hvad så med mig, der har en "listening client" kørende? Tjah, enhver kan
få adgang til min VNC-klient. Men det er begrænset hvad de får ud af det.
Der kommer et vindue op på min skærm, som jeg bare kan lukke igen. Dette er
aldrig sket én eneste gang. Skulle det ske, og bliver det ved med at komme,
lukker jeg VNC-klienten indtil jeg skal bruge den.

Tricket er også godt, hvis maskinen der skal fjernstyres er "firewalled".
Det kræver nemlig kun at min computer kan tilgås udefra, ikke maskinen der
skal fjernstyret. Det alene har reddet dagen for flere kunder. [1]

[1] Der er faktisk forbavsende mange, med en firewall eller en router, som
ikke har mulighed for at pille ved den. De kan ikke, de tør ikke,
leverandøren skal gøre det mod et større gebyr osv. Når jeg så bare kan
sige "klik på xxx, yyy og så på ", og så kører det, så bliver de ofte
meget lettede. :)

--
Mvh.

Niels Andersen