El-vandvarmer eller oliefyr
Fra : Thïngmand

Dato : 10-12-02 20:37

Vi bor 2 personer i et gammelt bondehus på 90 m2. Der er centralvarme med
oliefyr, der også varme vandet. Jeg er blevet tilbudt en el-vandvarmer, så
hvordan finder jeg ud af om det kan betale sig at lukke fyret ned i
sommerperioden?

Hvornår og hvor længe kan fyret være slukket? (vi har brændeovn til de
pludselige kolde dage

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 10-12-02 22:50

Thïngmand wrote:
> [...]
> lukke fyret ned i sommerperioden?
>
> Hvornår og hvor længe kan fyret være slukket? (vi har brændeovn til de

Hej Thingmand
Vi bor også i et gammelt bondehus, og bruger elvandvarmer om sommeren. Vi
har ikke brændeovn, men slukker fyret sådan cirka midt i maj og tænder igen
i slutningen af september.
Alt afhængig af vind og vejr.
Vi har ikke foretaget de store forchromede udregninger, men den højere
elregning og den mindre olieregning, giver vist alt i alt en besparelse på
et par tusinde kr pr år.

/ Søren og Anette

Fra : Hans Paulin

Dato : 11-12-02 01:12

Flying Hotdogs wrote:
> [...]

....da jeg fik min STORE elvandvarmer ("stor nok" til et badekar), fik jeg at
vide af enten VVS-manden eller skorstenfejeren, at jeg kunne spare et ton
olie om året - jeg bruger da osse højst en tankfuld om året nu (tænder for
fyret, når udetemperaturen nærmer sig 12 grader), og supplerer med elblæsere
resten af tiden...

....huset er 104 kvm og fra -67...
Hans

Fra : Thïngmand

Dato : 11-12-02 09:32

> vide af enten VVS-manden eller skorstenfejeren, at jeg kunne spare et ton
> olie om året

Hmm, det anede mig - der går vist meget varme til spilde, på kun at holde
vandet varmt... Ved du hvor meget din el-vandvarmer koster dig i el, i den
periode den er tændt?

Men jeg må vist hellere sige ja tak til den vandvarmer

Fra : Hans Paulin

Dato : 11-12-02 13:42

Thïngmand wrote:
> Ved du hvor meget din el-vandvarmer koster dig
> i el, i den periode den er tændt?

....desværre... :-/

....jeg har ikke skilt det ud...

....men VVS-manden sagde, at den er godt isoleret - så varmetabet er
minimalt...
Hans

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 11-12-02 10:08

Hej med jer!

Jeg havde indtil '95 en Metro 60 L. vandvarmer til sommerbrug, og et
ældgammel oliefyr til resten af året.
I begyndelsen af maj, blev fyret slukket og vandvarmeren tændt, indtil ca.
september.

Forbruget til el, steg i sommerperioden med 200 til 250 KWH pr. måned.
Ud røg vandvarmeren og ind et nyt Vølund 810 oliefyr med natsænkning, 2
pumpekredse og støbejernskedel, mm, der i '96 priser kostede ca. 45.000 kr.

Vores olieforbrug faldt ganske lidt og elforbruget ca. 1000 til 1300 KWH pr.
år. Så med de nuværende elpriser, kan det vel godt betale sig at regne på en
ny brænder eller solvarmeanlæg......

Vi var på den tid 2 voksne og 2 unger.

Hilsen

Kurt Kristiansen

kurt.kristiansen@stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/dk/

Ps. Jeg har ført regnskab over mit energiforbrug siden 1991.

Fra : Kim Schwalbe

Dato : 11-12-02 23:08

Hej Thïngmand
Til Sammenligning
For et par år siden flyttede vi fra gammelt til et nyt hus.
De første 52 uger målte jeg hver uge forbrug af EL vand og olie.
Vores olie forbrug fra uge 19 (først i maj) til uge 36 ( først i september)
på 115 liter * 5,52 (1 liter olie) = 634 kr.
Det svare til omkring 150 kr. pr. måned i olie.
MVH Kim S

Fra : Lars Knudsen

Dato : 12-12-02 21:22

Hejsa,

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in

> [...]
> lukke fyret ned i sommerperioden?
> Hvornår og hvor længe kan fyret være slukket? (vi har brændeovn til de

Vi bor i et hus fra 1860 på 170 m*m - isoleret i taget, men ikke i vægge
(der er af letbeton). Der er et oliefyr fra 1972 og solvarme. Vi kan derfor
slukke helt for oliefyret fra medio maj til medio september og udelukkende
basere det varme vand på solvarmen (hvilket fungerer glimrende). Der er
faktisk også varmespiral i varmtvandsbeholderen, men bruger den ikke.

Der suppleres med brændeovn når vi er hjemme (typisk aftener + weekend)

Vi bruger cirka 1400 liter olie/år. Er to personer. Fyret er tændt døgnet
rundt, 18-19 grader i stue+kontor+køkken. Samt 22 grader i badeværelse. I
alt er vel cirka 120 m*m opvarmet mere eller mindre.

Dertil cirka 10 m*m brænde årligt.

Vi har forsøgt os med sækning om natten samt dagen når vi ikke er hjemme,
det giver et lidt mindre forbrug. Men den noget ringere komfort med
halvkolde stuer om morgenen samt når man kom hjem har gjort at vi har
fravalgt dette.

** Lars

Fra : Thïngmand

Dato : 13-12-02 11:17

> slukke helt for oliefyret fra medio maj til medio september og udelukkende
> basere det varme vand på solvarmen (hvilket fungerer glimrende). Der er

Hvor meget har du så investeret i solvarmeren?

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-12-02 18:59

Hej Michael,

> Hvor meget har du så investeret i solvarmeren?

Det ved jeg faktisk ikke - den var installeret da jeg købte huset. Men det
er en ikke voldsomt stor model med to paneler på taget. Det blev lavet da
man alligevel renoverede huset, det kræver jo blandt andet at
varmtvandsbeholderen fungerer med to varmekilder (solvarme + oliefyr).

** Lars