Flytte /var til ny disk
Fra : Michael Andreasen

Dato : 10-12-02 17:42

Hey - jeg er ved at løbe tør for plads på /var. Jeg havde tænkt mig at smide
en ny disk i´, kan jeg gøre således:

Sætte den nye disk i og kopierere alt fra /var derover
Ændre i fstab så /var peger på den nye disk

* Som det er ny er /var ikke mountet på noget specielt

Mvh
Michael

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-12-02 17:44

On Tue, 10 Dec 2002 17:42:21 +0100, Michael Andreasen wrote:

> Hey - jeg er ved at løbe tør for plads på /var. Jeg havde tænkt mig
> at smide en ny disk i´, kan jeg gøre således:

> Sætte den nye disk i og kopierere alt fra /var derover Ændre i fstab
> så /var peger på den nye disk

Det lyder som en god plan. Ville du også spørge om noget, eller var
det bare til almindelig orientering?

,

--
"Fader eg må be om undskyldning Adam Sjøgren
Det er min feil at Tony er pakkt in i presenning" asjo@koldfront.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-12-02 18:13

Adam Sjøgren wrote in <87pts9lt7e.fsf@virgil.koldfront.dk>:
> Det lyder som en god plan. Ville du også spørge om noget, eller var
> det bare til almindelig orientering?

Jeg vil tro han gerne vil have bekræftet at det er muligt at gøre det på den
måde.

Desuden ønsker han muligvis nogle detaljer om hvordan det gøres i praksis,
og han vil sikkert blive glad for at blive gjort opmærksom på typiske
problemer i den forbindelse.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.19 - Debian testing/unstable

Fra : Michael Andreasen

Dato : 10-12-02 18:18

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
> Desuden ønsker han muligvis nogle detaljer om hvordan det gøres i praksis,
> og han vil sikkert blive glad for at blive gjort opmærksom på typiske
> problemer i den forbindelse.

også korrekt.. hvis der er nogle typiske problemer hører jeg gerne om det.

jeg havde tænkt mig at lukke for så mange services som overhovedes muligt,
inden jeg gik igang, så der ikke var så mange "åbne filer" der benyttes af
f.eks. mail/webserver o.s.v.

Andre ting?

Mvh
Michael

Fra : Kent Friis

Dato : 10-12-02 19:15

Den Tue, 10 Dec 2002 18:17:44 +0100 skrev Michael Andreasen:
> [...]
>inden jeg gik igang, så der ikke var så mange "åbne filer" der benyttes af

Lav skiftet i single-user, hvis du vil være helt sikker på at undgå
problemer.

Eller omdøb /var til /var2, opret en ny (tom) /var, og kopier filerne
over. Hvis ikke der er trafik på maskinen (mailserver, printserver eller
lignende), kan du sagtens slippe godt fra at kopiere filerne imens
systemet kører, og så bare restarte diverse daemons. Ting som syslogd
skal bare have en kill -HUP for at skifte over.

Til sidst laver du flg:
file /proc/*/fd/* | grep /var2
for at finde de processer du har overset. (den gælder kun Linux, andre
unix'er har andre måder at se hvilke processer der har hvilke filer
åbne).

Mvh
Kent
--
Those who write "Optimized for Netscape" og "Best viewed with MSIE"
never figured out the difference between the WWW and a

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 11-12-02 13:25

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> writes:

> også korrekt.. hvis der er nogle typiske problemer hører jeg gerne om det.

Et typisk problem er nok rod i rettighederne på de flyttede filer.

Det undgår du med Peter Dalgaards tar-trick, men det er måske nemmere
med
cd /var.old; find . | cpio -pdv /var.ny

..Henrik

--
SSLUG's julekalender - hver dag fra den 1. til den 24. december på
http://www.sslug.dk/julekalender/

Fra : Michael Andreasen

Dato : 10-12-02 18:14

"Adam Sjøgren" <spamtrap@koldfront.dk> wrote in message

> Det lyder som en god plan. Ville du også spørge om noget, eller var
> det bare til almindelig orientering?
> ,

Hehe... Jeg ville egentligt bare sikre mig at jeg ikke var helt i skoven med
min plan.

Takker
Michael Andreasen

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 10-12-02 18:52

> [...]

> "Adam Sjøgren" <spamtrap@koldfront.dk> wrote in message

> Hehe... Jeg ville egentligt bare sikre mig at jeg ikke var helt i skoven med

Her er hvad jeg ville gøre, hvis jeg var i det paranoide hjørne:

Sørg for at boote i singleuser mode, og gør /var read-only mounted
(hvis den ikke allerede er det). Hvis /var ikke er har sin egen
partition, så flyt den til /var.old og opret en ny /var (her skal man
vist lige have skrivetilladelse til / for en kort bemærkning). Hvis
den har sin egen partition allerede, så opret /var.old og mount den
der i stedet for /var. Mount dernæst den nye disk på /var og kopier
alt fra /var.old ned i den:

(cd /var.old ; tar cf - .) | (cd /var ; tar xfvp -)

Derefter tilrettes /etc/fstab, og der rebootes. Når man er sikker på
at alt virker så fjernes /var.old.

Det kan nok gøres simplere; hovedsagen er at der er tre ting at tænke på

1) der må ikke være nogen processer der er i færd med at skrive til
disken under kopieringen.

2) slet ikke de gamle data før de nye virker.

3) hvis du mounter på /var, så kan du ikke komme til at slette det
gamle indhold hvis det ligger på samme disk.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 10-12-02 18:52