Lynlås til tørdragt.
Fra : Gomse

Dato : 09-12-02 17:06

Hej!

Jeg har lige købt mig en ny tørdragt hvor lynlåsen går meget stramt.
Det er min første tørdragt så mit spørgsmål lyder, kan/skal man smøre
lynlåsen med noget så den går knap så stramt??

På forhånd tak.

MVH

P.Gormsen
posttilmig@msn.com

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-12-02 16:15

"Gomse" <posttilmig@msn.com> writes:

> [...]
> Det er min første tørdragt så mit spørgsmål lyder, kan/skal man smøre
> lynlåsen med noget så den går knap så stramt??

Jeg har noget voks agtigt jeg købte samtidig med min tørdragt, jeg
tror jeg gav en 30kr seddel for et stykke der holder meget længe. Så
find en dykkerbiks i nærheden og køb noget hos dem. Jeg vil
umiddelbart tror at når den er helt ny går den måske lidt strammere
end når den har været brugt lidt tid. Men du bør på intet tidspunkt
skulle bruge mange kræfter på at lukke den, da der blot er risiko for
at du ødelægger et eller andet (fx. komme til at køre inderdragten i
lynlåsen, ikke så godt

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-12-02 16:15

Fra : Allan Norsk

Dato : 10-12-02 17:03

"Thomas Rasmussen" <simpsons@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har noget voks agtigt jeg købte samtidig med min tørdragt, jeg
> tror jeg gav en 30kr seddel for et stykke der holder meget længe.

Hvis du tror du får brug for at lime en ny lynlås på på et eller andet
tidspunkt, så sørg for at dit smøremiddel ikke indeholder silikone.

/Allan

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-12-02 17:10

"Allan Norsk" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> writes:

> Hvis du tror du får brug for at lime en ny lynlås på på et eller andet
> tidspunkt, så sørg for at dit smøremiddel ikke indeholder silikone.

Hvorfor lige det? Hvis en lynlås skal limes på igen, så renser man vel
effektivt for al silikone først?

/Thomas
Der bruge det smøringsmiddel der blev anbefalet da der blev
købt tørdragt

Fra : Campione

Dato : 11-12-02 11:10

Nej man renser ikke bare effektivt for silicone, det kan man ikke bare lige.

Så er det nemmere at gøre som Allan siger og bruge et af de 100 andre
produkter der anbefales.....flydende lubricates er efter min mening ikke et
hit, da de har tendens til at suge sandkorn og andet skidt til sig.

God fornøjelse med den nye dragt

--
Sinc Steen Morthorst
Campione 2002

Fra : Palle Villesen \(BiR~

Dato : 11-12-02 10:43

> Jeg har lige købt mig en ny tørdragt hvor lynlåsen går meget stramt.
> Det er min første tørdragt så mit spørgsmål lyder, kan/skal man smøre
> lynlåsen med noget så den går knap så stramt??

Lyn lynlåsen før du smører den - med enten voks du køber i en dykkerbiks til
en 30-40 kroner eller et stearinlys.

Undgå voks på selve "tænderne" - derfor er det bedste at lyne den før du
smører løs.

Med venlig hilsen,
Palle, biodyk

Fra : Morten Dall

Dato : 11-12-02 18:23

"Palle Villesen (BiRC)" <palle@FJERNMIGbiodyk.dk> skrev i en meddelelse >

> Undgå voks på selve "tænderne" - derfor er det bedste at lyne den før du
> smører løs.

hvorfor skla man ungå at få voks på tænderne ?

mvh MD

Fra : Palle Villesen \(BiR~

Dato : 12-12-02 10:03

> hvorfor skla man ungå at få voks på tænderne ?

Med "tænderne" mener jeg "indersiden" af lynlåsen - altså de bittesmå dimser
der på meget forunderlig vis griber ind i hinanden og gør det hele vandtæt.
De grove tænder på ydersider er der hvor friktionen er (hvor selve slæden
bliver trukket frem og tilbage) og hvor smøremidlet bør påføres - så undgår
man at der sætter sig voks "inde i" lynlåsen og dermed gør den utæt. (Det
var sådan ca. den forklaring jeg fik da jeg købte min dragt.)

Jeg aner ikke om det rigtigt - men jeg gider heller ikke afprøve det - og
min lynlås er smurt og meget let at åbne og lukke og samtidig tæt. Jeg synes
også den er betydeligt lettere at smøre når den er lynet end når den er
åben.

God Jul,
P., biodyk

Fra : emil

Dato : 11-12-02 22:21

Hvorfor må der ikke komme voks på selve tænderne? Dem plejer jeg da
også at smøre. En god idé er at varme lynlåsen med en hårtørrer, så
smelter voksen ned i de små kroge. Ellers har det en tendens til at
drysse af når man har åbnet og lukket den et par gange.
Hilsen Emil

Fra : Palle Villesen \(BiR~

Dato : 12-12-02 10:09

"emil" <emilpaulsen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> smelter voksen ned i de små kroge. Ellers har det en tendens til at
> drysse af når man har åbnet og lukket den et par gange.

God ide med hårtørreren! Og hvad angår tænder - så tror jeg vi snakker om to
forskellige ting. De grove tydelige tænder, der IKKE bider ind i hinanden -
de skal smøres. De små fine tænder på indersiden af lynlås - dem der bider
ind i hinanden, de skal ikke smøres efter hvad jeg har fået at vide.

P, biodyk

Fra : emil

Dato : 12-12-02 20:45

Vi snakkede faktisk om de samme tænder. Jeg smørrer både de store og
de små tænder. Om det har nogen effekt ved jeg ikke men der kommer
ikke vand ind, så effekten kan da næppe være negativ. Lynlåsen er i
hvert fald over 10 år gammel så jeg tror heller ikke det skader den på
lang sigt. Da voksen er vandafvisende har jeg en teori om den hjælper
med at holde tæt..........jeg ved ikke om det er rigtigt.
Hilsen Emil