Cisco Routere og belastning
Fra : Jari Bøg Larsen

Dato : 05-03-01 13:00

Hej

Jeg sidder i en større edb-installation (WAN) og jeg er lidt nysgerrig mht.
belastningen på vores routere. Ser jeg på grafen over routernes belastning
ser de ikke alarmerende ud, et sted har f.eks.

Max In: 250.7 kb/s (49.0%) Average In: 13.4 kb/s (2.6%) Current
In: 10.9 kb/s (2.1%)
Max Out: 50.3 kb/s (9.8%) Average Out: 5704.0 b/s (1.1%) Current
Out: 16.4 kb/s (3.2%)

Men selve linien er kun på 512Kbit og p.t. er der koblet 90-100 pc'er på,
samt 2 servere og efter min vurdering vil en stor del af dem afvikle
programmer eller hente data over WAN'et på én gang, så jeg synes næsten at
der SKAL være større belastning inden belastnings-statistikken siger. Er der
en mere præcis måde at vurdere belastningen på end MRTG (Multi Router
Traffic Grapher)?

På forhånd tak

Jari Bøg Larsen

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 05-03-01 16:22

Hejsa

Hvis du sidder på den, kan det godt være belastning er lidt for stor....
hehehe (Joke)

De tal du skriver er de fra 5 min average eller hvad ?
Jeg bruger selv MRTG til at se på load'en.
Men det kommer meget an på om din MRTG er sat rigtigt op.
evt kan du telnet'e til routeren og se på "sho int" her står in/out traffic
også.
Se lidt på det og konkludere derefter om din MRTG grafer rigtigt.

HTH
Martin Bilgrav

Fra : Jari Bøg Larsen

Dato : 06-03-01 13:31