Fedtplet på ege-bord
Fra : Bitten

Dato : 10-12-02 11:06

Davs i gruppen.

Hvordan fjerner man en fedtplet på et ubehandlet egetræs-bord? Jeg har
kigget hos "leth" men han skriver at man skal slibe i bordet, og det
vil jeg helst ikke. Bordet er rimeligt nyt og jeg håber derfor der er
en anden løsning...?
Bordet er ikke behandlet med andet end "sæbespåne-vand".

--
Venlig hilsen Bitten.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-12-02 11:25

"Bitten" <bitt1@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Davs i gruppen.
>
> Hvordan fjerner man en fedtplet på et ubehandlet egetræs-bord?

> Bordet er ikke behandlet med andet end "sæbespåne-vand".

Skoldhedt koncentreret sæbespånevand har til nu kunnet fjerne de
fedtpletter, jeg har fået på mit bord. Og det har ikke været småting.
Skur i træets længderetning med den ru side af en skumgummisvamp eller en
børste.
Start med pletten, mens vandet er varmest, pladr godt med vand på, og
fortsæt med resten af bordet, så der ikke bliver skjolder.

Hilsen Inger

Fra : PH

Dato : 10-12-02 11:30

> [...]
> en anden løsning...?
> Bordet er ikke behandlet med andet end "sæbespåne-vand".

Jeg mener ellers at leth kom med et råd til netop dette forrige gang jeg så
det, men det var nu til at fjerne fedtpletter fra bøger, men mon ikke det
også kan bruges til træ?

Det var en eller anden form for pulver man skulle drysse på, men jeg kan
ikke lige nu huske hvad det var?

Ellers har Trip Trap en pletfjerner der skulle kunne klare det, men jeg har
ikke selv prøvet den.

http://www.triptrap.dk/dk/about/news/news68.asp?h=1

Mvh Pia

Fra : Jesper Hansen

Dato : 10-12-02 14:12

> [...]
> kigget hos "leth" men han skriver at man skal slibe i bordet, og det
> vil jeg helst ikke. Bordet er rimeligt nyt og jeg håber derfor der er

Med risiko for alt muligt ....
Vi havde et ubehandlet Egeplankegulv hvor der var spildt olie fra en
pizza(!!!) her anbefalede gulvmanden også at vi skulle slibe til pletten
ikke var at se mere. Herefter ville der gå et stykke tid så ville den komme
til syne igen, hvorefter vi skulle slibe igen osv. osv. pointen var at olien
blev ved med at trække op til overfladen til der ikke var mere. Man skal
ikke forsøge at slibe helt ned i første hug!

Jeg prøvede det ikke da vi fik gulvet slebet af en gulvsliber så jeg ved
altså ikke hvad resultatet ville være blevet, men nu har du det altså fra to
kilder: Slibning!

Mvh

Jesper.

Fra : MVH

Dato : 10-12-02 18:37

bitt1@sol.dk (Bitten) wrote in message news:<3e02bc7e.9625430@news.inet.tele.dk>...
> [...]
> en anden løsning...?
> Bordet er ikke behandlet med andet end "sæbespåne-vand".

Fra Forbrugerinformationens hjemmeside http://fi.dk:

Ubehandlet træ
2002-08-12

- Møbler
- Lofter
- Døre og skabslåger

Vask med sæbevand (1 dl sæbespåner til 5 liter vand - ca.½ spand ).
Brug en skurebørste, hvis overfladen er meget snavset.

Fedtpletter fjernes med pibeler (et fint pulver): Læg en grød af vand
og pibeler på pletten. Støvsug pibeleret væk, når det er tørt. Pibeler
fås hos materialist eller farvehandler.

Andre pletter fjernes med slibepapir nr. 180 eller 220. Vanskelige
pletter kan bleges med en oxalsyreopløsning (20 g oxalsyre pr. liter
vand). Lad opløsningen virke til pletten er væk - gentag eventuelt
behandlingen - og vask til sidst efter med rent vand. Oxalsyren bleger
også selve træet, så det kan være nødvendigt bagefter at behandle hele
fladen for at få et ensartet resultat.

Oxalsyre er sundhedsskadelig. Brug handsker.

Venligst Morten

Fra : jensen

Dato : 11-12-02 07:54

"Bitten" <bitt1@sol.dk> wrote in message
> [...]
> en anden løsning...?
> Bordet er ikke behandlet med andet end "sæbespåne-vand".

vi har også en masse ubehandlet egetræ. I vores brugsanvisning står der ved
olie/fedtpletter, at rensebenzin kan tage dette - og det er da også sket et
par gange, at uheldet er sket, og rensebenzinen har reddet mig. Der bliver
INTET at se bagefter, men for en sikkerheds skyld kan du jo give en gang
sæbespåner bagefter som behandling.

hilsen Helle

Fra : Anders

Dato : 14-12-02 01:24

"jensen" <helle@tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> INTET at se bagefter, men for en sikkerheds skyld kan du jo give en gang

Det burde være nok at give bordet en fornyet sæbebehandling (evt. forsvinder
fedtpletten først efter nogle gange). Der har antageligt fulgt en
"brugsanvisning" med da i købte bordet - følg den. Det virket på et bord af
bøg.

mvh Anders