Mosaik bordplade??
Fra : KH

Dato : 09-12-02 22:58

Jeg kunne godt tænke mig at lave en køkken bordplade i mosaik-sten (beklæde
en plade med dette).
Er der nogen som har erfaring med dette???

De eneste kommentarer jeg får er at det er upraktisk hvis man taber noget på
det, men gælder det ikke de fleste plader??!! Samt det er uhygienisk.

Jeg håber nogen evt. har nogle links til dette eller en hvis form for viden
på dette punkt.

Klaus

Fra : Keld

Dato : 10-12-02 11:11

"KH" <Klaus@Hoengaard.dk> wrote in message news:<3df5137c$0$35808$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> [...]
> det, men gælder det ikke de fleste plader??!! Samt det er uhygienisk.

Jeg går ud fra, at du tænker på mosaik, ligesom det man bruger i
badværelser og på bagvæggene i køkkenet?
Det er rigtigt, at glasmosaik (som. f.eks. dem fra www.evers.dk)ikke
er så hårdfør som alm. bordplader af træ, melamin, granit, terazzo
eller marmor, bl.a. pga tykkelsen. Slår man en flis af står man med et
knivskarpt glasmosaikbord....(men det kan jo slibes væk). Man skal dog
tabe noget særdeles tungt for at ligefrem at ødelægge det.
Man kan dog også få mosaikfliser af keramik, men de vil også revne,
hvis man laver bankekød direkte på bordet.

Mht. hygiejnen er det nok de porøse fuger, der tænkes på. Der vil
bl.a. fedt kunne trænge ned uden at kunne komme væk igen, hvis de ikke
er forseglede, men mon ikke man kan løse det ved at sørge for, at
fugerne hele tiden er mættet af f.eks. sæbespåner. Det gør man f.eks.
med tera, som sagtens kan bruges til bordplader.

Her er et link til nogle flere links om brug af (glas-)mosaik:

http://mosaictilesupplies.com/links_page.html