Kære alle
Her er hvad der er i historien fra Atlantis Rejser.
Det sidste vi vil have er, at vores troværdighed skal være til
diskussion i denne sag. Vi sendte en pressemeddelelse til Dyk og andre
aviser som afklaring på
vigtige detaljer i forbindelse med artiklen i BT om redningsaktion i
Ægypten, for to dykkere, der havde booket en rejse gennem et dansk
dykkercenter, hvor Ægypten
og udenrigsministeriet for den sag skyld blev kritiseret for ikke at
ville
hjælpe gæsterne i knibe. Det er vores pligt når vi sender mere end
5000 dykkere til Ægypten hvert år at sætte tingene i deres rigtig
proportioner.
Der var ikke tale om, at ægypterne ikke gjorde det de skulle, men
derimod
tale om hvem der skal dække regningen juridisk! Det ville have været
den samme
situation, hvis det var sket i Florida eller en gang i Sverige – ( for
et par år siden omkom en dansk dykke på et vrag i Sverige og de svensk
myndigheder vil ikke dække en bjergningsaktion).
Vores indgangsvinkel var IKKE at sige til folk: "rejs med Atlantis
Rejser
ikke med et dykkercenter". Vi har i dag 15 dykkercentre som bruger os
som
samarbejdspartner til deres rejser, og hvor der er stor gensidig
respekt. Vi
synes det er uansvarligt at et dansk dykkercenter sætter deres kunders
liv i
fare.
Der er fortaget en lov vedtægt i EU lande for alle rejsearrangørerne
for at
beskytte gæsterne i katastrofe situation.
Alle arrangørerne skal tilsluttes til en så kaldte "produkt ansvars
forsikring", som dække hvis elevatoren på hotellet falder med
gæsterne, hvis
der er fly forsinkelse i flere dage, og naturligvis i sådan en
redningsaktion.
Det er IKKE en alm. rejseforsikring dækning eller rejsegarantifonden
dækning - det er lovpligtigt for alle arrangørerne. I denne
forbindelse er det vigtigt at forklare, at det er kun igennem
rejsearrangørerne er kunderne dækket.
I forbindelse med redningsaktionen havde det været X rejsebureau som
var
ansvarlig for rejsen og tilsluttet denne ordning havde der ikke været
et
problem. Men det var ganske nemt at beskylde myndigheder i Ægypten og
det
danske udenrigsministerium for ikke at hjælpe kunder.
Vi er ikke interesseret i andet end at forklare sagen og belyse
kunders
rettigheder og sikkerhed i sådan en situation. Det er ikke sagen om at
booke
hos Atlantis Rejser eller ej, vi vil gerne belyse kundernes ret at
vide, hvor de booke henne. Det er deres eget valg at bestemmer hvem de
booker deres tur med til sidst.
Venlig hilsen
Atlantis Rejser
|