Linux igen efter XP...
Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 09-12-02 18:09

Hej!

Jeg har en fuldt funktionel Linux-installation på min computer, men da jeg
for et par måneder siden installerede XP på en anden partition, så forsvandt
min bootmenu (selvfølgelig, sikkert).
Nu vil jeg så gerne til at lege lidt med Linux igen, men kan jeg på en eller
anden måde installere min boot-manager igen, så jeg kan få fat i den Linux
jeg har liggende? Selvfølgelig så jeg stadig kan få fat i min XP..

Det drejer sig om Mandrake 8.0..

Kim

Fra : Jesper Krogh

Dato : 09-12-02 19:14

I dk.edb.system.unix, skrev Kim Søvsø Pedersen:
> [...]
> anden måde installere min boot-manager igen, så jeg kan få fat i den Linux
> jeg har liggende? Selvfølgelig så jeg stadig kan få fat i min XP..

Yep, du fatter den boot-diskette du lavede under installationen, booter
fra den også kommer du op i Linux.

NB: Hvis du ikke har noget vigtigt for dig, så vil det da være sjovere
at opgradere den til en Mandrake 9.0 i stedet, så løses boot problemet
helt af sig selv.

Ellers burde du også kunne boote CD1 af sættet op i rescue mode og redde
den derfra, men det kræver nok lidt indgående kendskab til
linux-kommandoer.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 09-12-02 21:10

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> wrote in message
> [...]
> NB: Hvis du ikke har noget vigtigt for dig, så vil det da være sjovere
> at opgradere den til en Mandrake 9.0 i stedet, så løses boot problemet

Er der sket meget fra 8.1 (som jeg lige fandt ud af det var - ikke 8.0) til
9.0, som jeg som absolut nybegynder slet ikke kan undvære? :)

Kim

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 09-12-02 21:10

Fra : Jesper Krogh

Dato : 09-12-02 21:46

> [...]
>
> Er der sket meget fra 8.1 (som jeg lige fandt ud af det var - ikke 8.0) til
> 9.0, som jeg som absolut nybegynder slet ikke kan undvære? :)

KDE3
urpmi
Mandrake Control Center har fået en ordentlig overhaling:
http://www.krogh.cc/pic1.png
http://www.krogh.cc/pic2.png

Men ikke kan undvære, det vil jeg ikke sige, men der er nu sket mange
rare ting.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 09-12-02 21:50

> [...]
> http://www.krogh.cc/pic1.png
> http://www.krogh.cc/pic2.png
>
> Men ikke kan undvære, det vil jeg ikke sige, men der er nu sket mange

Det ser jo godt ud.. Der er ikke en smart update-funktion, så jeg slipper
for at hente ISO-filer?

Tak for hjælpen - også til Stig

Kim

Fra : Jesper Krogh

Dato : 10-12-02 09:03

I dk.edb.system.unix, skrev Kim Søvsø Pedersen:
> "Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> wrote in message

> Det ser jo godt ud.. Der er ikke en smart update-funktion, så jeg slipper
> for at hente ISO-filer?

Ja, det er det, men den kræver stadig at du har din linux installation
kørende og kræver også medium til godt kendskab til urpmi og
linux-kommandoer..

NB: Hvis ud ikke føler du har bare lidt styr på en kommandolinie så vil
jeg ikke anbefale det.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Stig Mogensen

Dato : 09-12-02 19:22

Kim Søvsø Pedersen wrote:

> [...]
> Linux jeg har liggende? Selvfølgelig så jeg stadig kan få fat i min XP..

Hvis du kører Mandrake er din bootmanager sikkert LILO?.
Den er nem at konfigurere til at starte XP op.

Boot op på din Mandrake installationsCD, og få en konsol frem. Jeg kører
SuSE og kan starte Linux op derfra, som så kører fra CDen......det er
muligt du kan det også.

Log der ind som root.

Derefter mountes din rootpartition med;

mount -t auto /dev/hda2 /mnt

Hvis du har installeret dit system på hda2 !!!
Derefter;
chroot /mnt

og igen;
/sbin/lilo

Dette vil give dig en LILO der er konfigureret jvf. indstillingerne i
/mnt/etc/lilo.conf - altså aner den ikke XP er installeret !!

Men når din Linux kører, så find ud af hvad partitionen hedder, hvorpå XP er
installeret.

Derefter åbner du(som root) /etc/lilo.conf i en teksteditor, og tilføjer;

other=/dev/hda1
label=Windows XP

Hvis det er på hda1 XP er installeret!!
Derefter kører du /sbin/lilo soom root, og du kan nu vælge Windows XP i lilo
under opstart!

/Stig
--
* SuSE Linux 8.0 Prof, KDE 3.0.5, GeForce2 MX-200 *
* P4S333, P4 1.6ghz NW, 256mb DDR333, 80gb Seagate, 20gb IBM *

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-12-02 22:20

Kim Søvsø Pedersen wrote in <at2imu$21d1$1@news.cybercity.dk>:
> [...]
> Linux jeg har liggende? Selvfølgelig så jeg stadig kan få fat i min XP..

Du booter bare op med din boot-diskette (som blev lavet under
installationen), og kører installeren til din bootmanager. (Fx. kør `lilo`
for at installere lilo igen.)

Hvis du ikke har en boot-diskette, der er skræddersyet til din maskine, kan
du bruge ca. enhver anden Linux boot-diskette eller -CD. Ved
"lilo"-promptet (eller tilsvarende) skal du så bare angive hvor din
root-partition ligger. Hvis du fx. vil boote Linux (med navnet linux) i
lilo, skriver du:
linux root=/dev/hda3
....hvis root-partitionen er i hda3. :)

--