Forslag til stimefisk
Fra : KatjaStrofen

Dato : 09-12-02 13:28

Intro!

240 liters woha akvarie [som nogle nok så jeg fik fat i via den anden
akvarieum nyhedsgruppe]
Cichlidesand, få planter.. valisneria gigantis og alm valisneria [satser på
at skulle have flere.. så har du nogle du vil af med.. ret gerne
henvendelse]
Pumpe eheim 2224 og en lille powerhead 500 l/h ca
jeg bor i odense.. så har ret hårdt vand - regner med at smide lidt
spaghnumsgranulat i pumpen
temperaturen ligger på ca 22 grader!

Fiskebestanden står pt af 4 rineloricarier og ca 10 ancistrus.

Planen er så - at jeg vil have regnbuefisk i, jeg har lige bestilt fem
Melanotaenia trifasciata
og jeg ønsker så.. med tiden.. når jeg finder nogle andre regnbuer.. at have
5 stk af to andre arter af Melanotaenia helst!

Desuden bliver der tilsat ca 10 corydoras davidsandsi

Spørgsmålet!! hehe

Men.. jeg har så gået og luret lidt på at smide en 30-40 stimefisk i

Men mine erfaringer er ret dårlige omkring stimefisk, min største irritation
er at de ikke har læst stimemanualen! - jeg ved godt at regnbuer egentlig er
stimefisk, men kunne godt tænke mig en pæn slat små fisk suse rundt!

krav til fisken er altså, lille [max 5 cm] helst slank bygget uden store
pragende finner, og så skal den helst have et overlevelsesinstinkt.. - dvs
den ikke dratter om pga et vindstød udenfor. - og at den kan finde ud af at
stime!

Er der nogle der har et forslag til hvad det lige præcis er for en fisk jeg
mangler ?

katja

Som siger på forhånd tak.. fordi du gad læse dig igennem dette :þ

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-12-02 17:04

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> wrote in message
[efterlysning af stimefisk, der stimer]

Mange års erfaring siger mig at det er noget nær umuligt at få stimefisk,
der på langt sigt stimer i et akvarium. Det virker som om de regulære
stimefisk gerne stimer umiddelbart efter de er kommet i akvariet, men når
først de er faldet til (=kender omgivelserne) droppes denne adfærd.

Den fisk der IIRC har vist den bedste stimeadfærd hos undertegnede er
Rhodostomus (Rødnæser). Men heller ikke her er der noget at råbe hurra for.
Måske fordi de bliver for trygge - så du skal måske slippe en glipsk
rovbasse løs i akvariet. Så vil dine stimefisk muligvis blive ved med at
stime (men skal nok løbende suppleres

vh
Jan

Fra : KatjaStrofen

Dato : 09-12-02 18:10

Jan Bøgh <jan@boegh._X_net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:at2elt$3d5$1@sunsite.dk...
> [...]
> Måske fordi de bliver for trygge - så du skal måske slippe en glipsk
> rovbasse løs i akvariet. Så vil dine stimefisk muligvis blive ved med at

Tak for svaret.. selvom det jo ikke var hvad jeg håbede på [du skulle jo
have kommet med løsningen og fortalt hvilken fisk altid stimmede]- hehe - og
øv - men du bekræftede blot mine egne iagttagelser, netop at det stort set
er umuligt at få dem til at stime!

jeg ønsker ikke at slippe en glupsk satan løs i mit akvarie.. som kan svømme
rundt og skræmme dem..... jeg vil bare have en fisk der stimer.. *surmuler
for sig selv*

såk.. men du har nok ret, det er nok naivt!

katja

Fra : Andreas Jensen

Dato : 12-12-02 21:07

Hej Jan

Jeg er helt enig i den tidligere besvarelse vedr. stimeadfærd.

Jeg har netop forsøgt med rød neon - og der skete præcis som beskrevet.
Stimeadfærd et par dage (Lækkert syn med 32 røde neon i stime forresten...)
og så tryghed og fisk i hele akvariet. Da der så kom 6 altum-scalarer ned
til dem, SÅ stimede de, men det hjalp ikke. Scalarer er tilsyneladende
nataktive rovdyr. Så jeg er en erfaring rigere og 28 røde neon fattigere (De
sidste 5 kan de af enelleranden årsag ikke få has på ????).

Med venlig hilsen
Andreas Jensen