Blandet dropdown og skrive-felt
Fra : Niels Andersen

Dato : 08-12-02 21:15

Vi kender vist alle sammen felter hvor man kan vælge fra en liste, eller
skrive selv. Fx. der hvor man skriver urlen de de fleste browsere.

Det er noget i den stil jeg skal bruge i en form. Der er en liste med
muligheder, som langt de fleste blot kan vælge fra. Men listen er ikke
komplet, så der vil være nogle, som skal skrive selv.

Det må blive til en dropdown *og* et tekst-felt. Så kan de selv vælge. Dem
der har javascript slået til vil jeg så gerne være lidt "sød" ved.

Ideen er, at hvis man vælge noget i dropdown, så kommer det til at stå i
tekst-feltet. Og hvis man selv skriver noget, så forsvinder det eventuelle
valg i dropdown-boksen.

Dette er hvad jeg har:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<head>
<title>Test</title>
</head>
<form id="minform" name="minform" action="foo" method="get">
<select name="foobarselect" onchange="minform.foobar.value = this.value;">
<option></option>
<option>Mulighed 1</option>
<option>Mulighed 2</option>
<option>Endnu en mulighed</option>
<option>Og så lige en sidste.</option>
</select> &nbsp;
<input type="text" name="foobar" value=""
onchange="minform.foobarselect.noget=noget" /><br />
<input type="submit" value="Send" />
</form>

Når man vælger noget i dropdown-boksen, kommer teksten også frem i
skrive-feltet. Det virker i Konqueror og Mozilla. Men i Internet Explorer
sker der intet.

Hvis man redigerer i tekst-feltet vil jeg gerne at valget i listen bliver
slettet, så det altså er den øverste, der er valgt, men jeg ved ikke lige
hvordan det skal gøres.

Som i kan se er jeg ikke den store haj til DHTML, jeg er vant til at
programmere på serversiden.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Mads Graugaard Hanse~

Dato : 08-12-02 22:16

Niels Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Det er noget i den stil jeg skal bruge i en form. Der er en liste med
> muligheder, som langt de fleste blot kan vælge fra. Men listen er ikke
> komplet, så der vil være nogle, som skal skrive selv.

Nu kommer jeg lige med et forslag

Hvad med en dropdown, hvor hvis man f.eks vælger "Andet" så kommer der et
input felt frem, som ikke var der før, hvor man så kan skrive sit eget valg
?

Det har jeg bl.a selv brugt til en form ....

se den på
http://www.brogaarden-fc.dk/aktiviteter/musik/rock/tilmelding/form.asp

og vælg i "Genre" dropdown'en "Andet" ...

måske en idé til en anden måde du kunne lave det på

/Mads

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-12-02 22:53

Mads Graugaard Hansen wrote in <at0cqc$3ec$1@sunsite.dk>:
> [...]
> http://www.brogaarden-fc.dk/aktiviteter/musik/rock/tilmelding/form.asp
>
> og vælg i "Genre" dropdown'en "Andet" ...

Hey, god ide! :)

Der sker i øvrigt underlige ting når jeg kører musen over det, der kommer
frem. Teksten bliver grå, og der kommer en streg over "Indtast genre". Men
det virker fint. :)

Det vil jeg lige lege med...

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Mads Graugaard Hanse~

Dato : 08-12-02 23:14

> [...]
> frem. Teksten bliver grå, og der kommer en streg over "Indtast genre". Men

Ok ... jeg har dog ikke oplevet det du beskriver, men det er nu også kun
lavet til IE ....

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-12-02 23:51

Mads Graugaard Hansen wrote in <at0g7u$6rs$1@sunsite.dk>:
> Ok ... jeg har dog ikke oplevet det du beskriver, men det er nu også
> kun lavet til IE ....

Hmm... :)

Jeg har brugt din ide, men kodet det på en anden måde. Det er testet i IE,
Mozilla og Konqueror. Ved stort set ethvert problem med javascript
(herunder hvis det er slået fra) vil det ekstra skrivefelt bare være
synligt hele tiden.

<select id="foobar" name="foobar" onchange="onchangefoobar()">
<option value=""></option>
<option value="Mulighed 1">Mulighed 1</option>
<option value="Mulighed 2">Mulighed 2</option>
<option value="Endnu en mulighed">Endnu en mulighed</option>
<option value="Anden...">Anden...</option>
</select> &nbsp;
/></span></p>
<script type="text/javascript">
function onchangefoobar() {
if (document.getElementById('foobar').value == "Anden...") {
document.getElementById('andenfoobar').style.display = 'inline';
} else {
document.getElementById('andenfoobar').style.display = 'none';
}
}
onchangefoobar();
</script>