Spoergsmaal om PC-Finder
Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 08-12-02 17:08

Hej Bjarne!

Jeg har med stor interesse fulgt med i dine noget febrilske forsøg på
at svare i retningerne Øst, Vest og nedefra på en gang, men der er eet
spørgsmål som jeg ikke har set hverken stillet eller besvaret. Nemlig,
hvordan virker det egentligt? Alle falbeladerne med den bombesikre TDC
løsning er irrelevante i denne sammenhæng, det jeg hellere vil høre om
er hvordan PC-Finder genererer en unik ID for en given PC? Det oplagte
gæt er en hash af CPUID, MAC-adresse på netkort, vendorID for PCI-kort
og serienummer for harddiske. I en perfekt verden er det sandsynligvis
entydigt, men hvad sker der når Bent Brækjern har ryddet en virksomhed
for 20 identiske maskiner, og begynder at blande rundt på indholdet af
dem? Bliver den samme stjålne maskine så "fundet" på flere forskellige
adresser, eller er den væk for tid og evighed? Uanset hvilket svar der
er det korrekte, så mener jeg at det gør produktet uanvendeligt, eller
enddog alle tiders værktøj til at genere folk (ubevidst) med. Forestil
dig at en registreret PC får en ny og større HD eller lignende, og den
gamle komponent bliver solgt brugt. Hvad sker der med køberen hvis/når
den maskine hvor komponenterne oprindeligt sad i bliver meldt stjålet?

--
/Wegge

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 08-12-02 17:31

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Bjarne!
En masse snip væk

> Uanset hvilket svar der
> er det korrekte, så mener jeg at det gør produktet uanvendeligt,

Ja det taler jo for sig selv.

MVH
Bjarne

Fra : M

Dato : 08-12-02 17:54

"Bjarne Østergård" <boe@ydicon.dk> wrote:

> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse
> En masse snip væk

> Ja det taler jo for sig selv.

Oversat: Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål.

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 08-12-02 17:59

"M" <none@127.0.0.1> skrev i en meddelelse

> Oversat: Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål.
Det kan du da lige så godt som nogen, der er jo blevet erklæret at svaret
er ligegyldigt, da konklusionen er den samme uanset hvilket svar der er det
korrekte.
Dermed vill alle svar være lige gode eller lige dårlige.

Så svar du bare et eller andet, det er ligegyldigt hvad.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 08-12-02 18:04

"Bjarne Østergård" <boe@ydicon.dk> writes:

> Så svar du bare et eller andet, det er ligegyldigt hvad.

Jamen, du misser din chance for at vise at Anders tager fejl når han siger
at svaret er ligegyldigt. Tag den dog!
/L

Fra : M

Dato : 08-12-02 18:02

> [...]

svaret
> er ligegyldigt, da konklusionen er den samme uanset hvilket svar der

Du erklærer dig hermed enig i, at PC Finder er uanvendeligt? Fremskridt,
Hr. Kleinsmed...fremskridt!

Fra : F.Larsen

Dato : 08-12-02 22:13

"M" <none@127.0.0.1> wrote in message

> Du erklærer dig hermed enig i, at PC Finder er uanvendeligt? Fremskridt,
> Hr. Kleinsmed...fremskridt!

ikke noget ny fænomen ... historien gentager sig
http://groups.google.com/groups?q=%C3%B8sterg%C3%A5rd+spasser&ie=UTF-8&oe=UT
F-8&hl=en

Fordringtiden er forbi ...

--
Flemming

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 09-12-02 23:58

> [...]
> svaret
> er det
>
> Du erklærer dig hermed enig i, at PC Finder er uanvendeligt? Fremskridt,

Mere tåbeligt kan man vel næppe opfatte det.

MVH

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 08-12-02 18:50

"Bjarne" == Bjarne Østergård <boe@ydicon.dk> writes:

> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse
> En masse snip væk

> Ja det taler jo for sig selv.

Dit svar gør i alle tilfælde. Hvis du ønsker at fremstå som en seriøs
udbyder af et seriøst produkt, så ville det være bedre, hvis du prøver
at besvare spørgsmål der, om så ikke andet, kunne være med til at vise
mulige fejlkilder. Indrømmet, spørgsmålet var uheldigt formuleret, men
hvis jeg nu skærer det ud i bølgepap: Hvilke tiltag er der i PCfinder,
så de scenarier jeg beskrev i mit tidligere indlæg, ikke forhindrer en
korrekt virkemåde. Især er jeg meget spændt på at høre hvordan det kan
sikres at den unikke ID for en maskine altid er korrekt, uden samtidig
at muliggøre bevidst ondsindede angreb på registrerings databasen. Jeg
ser to modstridende forhold her: Signaturen for maskinen kan opdateres
automatisk (Ellers kan den korrekte ID ikke være kendt), mens systemet
samtidig kræver en CD og brugernøgle (For at forhindre forkerte data).
For mig at se åbner den automatiske opdatering af maskin-ID for en del
huller, der gør det muligt at hacke PC-finder, så den i princippet kan
registrere og/eller ændre vilkårlige ID'er. Hvis det hul er lukket, så
er det andet problem, at det ikke er givet registreringen rent faktisk
bliver opdateret. Dermed risikerer jeg så, i teorien, at blive anmeldt
som hæler, selvom jeg har købt et brugt grafikkort. Det vil givet føre
til en række utilfredse kunder. Har du tænkt over disse muligheder, og
har du fundet ud af at undgå dem begge, så er jeg meget interesseret.

--
/Wegge

Fra : Socketd

Dato : 08-12-02 18:31

On Sun, 08 Dec 2002 17:08:15 +0100, Anders Wegge Jakobsen wrote:

> [...]
> gamle komponent bliver solgt brugt. Hvad sker der med køberen hvis/når
> den maskine hvor komponenterne oprindeligt sad i bliver meldt stjålet?

Here we go again.............

Det korte og det lange er (hvis PC Finder virker som jeg tror):
PC Finder skal bruge harddisken til gemme info....
PC Finder bliver slette når harddisken bliver formateret....
Ikke noget jeg vil bruge penge på.....

mvh
socketd

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 08-12-02 23:00

On 08 Dec 2002 17:08:15 +0100, Anders Wegge Jakobsen
<wegge@bakkelygaard.dk> wrote:

> Uanset hvilket svar der
>er det korrekte, så mener jeg at det gør produktet uanvendeligt, eller
>enddog alle tiders værktøj til at genere folk (ubevidst) med.

Uanset min holdning til produktet, så mener jeg heller ikke at
ovenstående sætning, gavner noget. Det er tydeligvis et indlæg, kun
med ønske om, atter at skabe splid.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 08-12-02 23:23

"Brian" == Brian B Christensen <not@for.public> writes:

> Uanset min holdning til produktet, så mener jeg heller ikke at
> ovenstående sætning, gavner noget. Det er tydeligvis et indlæg, kun
> med ønske om, atter at skabe splid.

Nu er der så mange der har prøvet at få Bjarne til at kramme ud med
teorien bag PC-finder på den pæne måde uden resultat. Det er evident
ikke vejen frem. Jeg håbede på at fremprovokere en konkret udtalelse
fra Bjarne, men jeg må, indtil videre, erkende at det ikke førte til
andet en endnu en gang hand-wawing. Hvis du ikke bryder dig min måde
at formulere mig på, så vil jeg opfordre dig til at plonke mig. HAND

--
/Wegge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-02 06:52

Anders Wegge Jakobsen skrev:

>andet en endnu en gang hand-wawing. Hvis du ikke bryder dig min måde
>at formulere mig på, så vil jeg opfordre dig til at plonke mig.

Det er ikke så meget din formulering som din hensigt og din
manglende omtanke. Du skrev tidligere:

> [...]
>at svare i retningerne Øst, Vest og nedefra på en gang, men der er eet
>spørgsmål som jeg ikke har set hverken stillet eller besvaret. Nemlig,

Det spørgsmål er blevet stillet mange gange. Du kan søge på
Google. Hvis du mener at svaret er mangelfuldt, er der ikke meget
at gøre ved det. Folk har virkelig gjort sig umage med at få det
belyst. Men du skrev også:

>Uanset hvilket svar der er det korrekte, så mener jeg at det gør produktet
>uanvendeligt,

Hvorfor i alverden vil du så spilde vores tid med endnu en tråd
om et produkt som du på forhånd afviser som ubrugeligt - et
produkt der allerede har trukket enorme veksler på gruppens
deltageres tålmodighed?

--
Bertel

Fra : Karsten H.

Dato : 09-12-02 22:15

Anders Wegge Jakobsen <wegge@bakkelygaard.dk> wrote in

> Det oplagte
> gæt er en hash af CPUID, MAC-adresse på netkort, vendorID for PCI-kort
> og serienummer for harddiske.

MAC-adresser er gerne unikke fra producenternes side. Det er en af de ting
der gør at ethernet overhovedet virker som det gør.

Det er delt op i to dele, nemlig et vendorID og et løbenummer.

Det er det vendorID der gør at sniffer-software meget ofte kan se forskel
på eks. Cisco og Intel-kort ud fra de pakker der bevæger sig rundt på
netværket.

Løbenummeret... Ja, det er et løbenummer producenten styrer selv, og som
han er ansvarlig for er unikt.

--
Karsten H.
Som har skrevet sin mail-adresse baglæns for at narre fjenden i Aalborg.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-12-02 23:05

On Mon, 09 Dec 2002 21:14:40 GMT, "Karsten H."
<netsrak@egotrip.dk> wrote:

> MAC-adresser er gerne unikke fra producenternes side.

Det skal de være. Men det er ikke noget, der forhindrer brugeren
i at ændre det.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Karsten H.

Dato : 09-12-02 23:34

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in

> Det skal de være. Men det er ikke noget, der forhindrer brugeren
> i at ændre det.

Det er rigtigt at en del drivere tillader 'override' af MAC-adressen, men
jeg mener fortsat at den originale ligger i kortets eprom, og derfor vil
vende tilbage ved f.eks. de- og geninstallation af driver eller system?

Fra : Karsten H.

Dato : 09-12-02 23:34

Fra : Kasper Dupont

Dato : 10-12-02 00:03

"Karsten H." wrote:

> [...]
> jeg mener fortsat at den originale ligger i kortets eprom, og derfor vil
> vende tilbage ved f.eks. de- og geninstallation af driver eller system?

Det har du naturligvis ret i, så længe epromen ikke ændres.
Men en eprom kan ændres, hvis det er det, der skal til.

Hvem er fjenden i Aalborg?

Fra : Karsten H.

Dato : 11-12-02 07:28

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote in

> Det har du naturligvis ret i, så længe epromen ikke ændres.
> Men en eprom kan ændres, hvis det er det, der skal til.

Korrekt. Men nu begynder vi at forlange en del mere af tyven, end at han
putter en windowsCD i maskinen. Selv om jeg har arbejdet med computere en
del år, er jeg ikke sikker på at jeg har lyst til at rykke eprommen af et
netkort og opdatere den.. Faktisk tror jeg at jeg hellere ville tage
netkortet ud og hoppe på det, end at forsøge at opdate den hvis jeg stjal
en maskine.

Men det er teori.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-12-02 17:21

Den Mon, 09 Dec 2002 22:33:37 GMT skrev Karsten H.:
> [...]
>jeg mener fortsat at den originale ligger i kortets eprom, og derfor vil
>vende tilbage ved f.eks. de- og geninstallation af driver eller system?

Eller i NVRAM, som i den Sun jeg havde hvor batteriet til NVRAM'en var
død. Så jeg måtte selv finde på en Mac-adresse til maskinen.

Mvh
Kent
--
Those who write "Optimized for Netscape" og "Best viewed with MSIE"
never figured out the difference between the WWW and a

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 10-12-02 18:05

On Tue, 10 Dec 2002 16:21:05 +0000 (UTC),
Kent Friis <leeloo@phreaker.net> wrote:

> Eller i NVRAM, som i den Sun jeg havde hvor batteriet til NVRAM'en var
> død. Så jeg måtte selv finde på en Mac-adresse til maskinen.

.... og tildeler den samme MAC til samtlige netkort i maskinen.

--
Jesper

Fra : Kasper Dupont

Dato : 10-12-02 00:01

"Karsten H." wrote:

> Anders Wegge Jakobsen <wegge@bakkelygaard.dk> wrote in

> MAC-adresser er gerne unikke fra producenternes side.

De burde være unikke, men der er da ved fejltagelser blevet
lavet mange kort med samme MAC adresser.

> Det er en af de ting
> der gør at ethernet overhovedet virker som det gør.

Ja, unikke MAC adresser på hvert "segment" er en forudsætning
for at ethernet virker. To kort på uafhængige segmenter kan
godt have samme MAC adresse uden det fører til fejl. Men to
sådanne kort burde ikke findes.

> Det er delt op i to dele, nemlig et vendorID og et løbenummer.

Korrekt. De er på 24 bits hver.

Hvem er fjenden i Aalborg?