Huset synker i jorden!
Fra : S.A

Dato : 08-12-02 10:00

Jeg har mistanke om at vores sommerhus er sunket i den ene side. Huset
står på sokkelsten. Spørgsmål:

- Hvordan retter jeg et hus op, der er sunket i det ene hjørne. (ca. 3
x 3 meter hjørne) - Hvordan finder jeg ud af hvor meget huset er sunket.
- Vil huset blive ved med at synke, selv om det rettes op?

Håber vi kan få nogel gode fiduser og gode råd til vores "synke
problem". VH
Fam. S.A

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-12-02 12:02

"S.A" wrote:

> [...]
> - Vil huset blive ved med at synke, selv om det rettes op?
>
> Håber vi kan få nogel gode fiduser og gode råd til vores "synke

Det er ganske nomalt at huse synker.
Det først et problem når gulvet når jorden, for så rådner det nemt.

Det bedste er at du ikke gør noget ved det.

Fra : S.A

Dato : 08-12-02 12:21

> Det er ganske nomalt at huse synker.
> Det først et problem når gulvet når jorden, for så rådner det nemt.
>
> Det bedste er at du ikke gør noget ved det.

Det er et problem når vores døre i den ene side dårlig kan lukke. Hvis
så bare huset sank ens hele vejen rundt var det måske til at leve med,
men at den ene side hænger er irreterende. S.A

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-12-02 14:02

S.A wrote:

> Det er et problem når vores døre i den ene side dårlig kan lukke. Hvis
> så bare huset sank ens hele vejen rundt var det måske til at leve med,
> men at den ene side hænger er irreterende. S.A

Hvis murværket revner, kan der være grund til at gøre noget. Men det er
en sag for professionelle.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : S.A

Dato : 08-12-02 15:38

> Hvis murværket revner, kan der være grund til at gøre noget. Men det
> er en sag for professionelle.

Hej Erik
Huset står på sokkel. Inden fundament.
S.A

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 08-12-02 17:08

Jep, men det lyder som om det er lidt ud over "normalen".

Over hvor lang tid er det sunket?
Er det af træ eller mursten?

Et træ hus er forholdsvist nemt at hæve/rette med en håndfuld
donkrafte. Det giver sig i alle leder og kanter. Men hvis det er
sunket hurtigt så skal der nok funderes lidt bedre der hvor problemet
er. Ellers vil det nok ske hurtigt igen. Hvis det er sket over lang
tid, er det sikkert nok, kun at rette det.

Det skal altid ses i forhold til husets forventet rest levetid.

> Det er et problem når vores døre i den ene side dårlig kan lukke. Hvis
> så bare huset sank ens hele vejen rundt var det måske til at leve med,
> men at den ene side hænger er irreterende. S.A

Hvis i skal bygge om/på om nogle år, kan du jo bare tage dørene med
karm ud og sætte dem i igen. Og så løse resten af problemet til den
tid.

Med træ hilsen
Philip Oest Møller

Fra : S.A

Dato : 08-12-02 17:31

Hej Philip

> Over hvor lang tid er det sunket?
Vi har lige købt huset så jeg ved ikke hvor lang tid problemet har
været under vejs.

> Er det af træ eller mursten?
Træ

> Det skal altid ses i forhold til husets forventet rest levetid.
Huset er fra 1990, så jeg håber det har har nogle år endnu.

VH
S.A

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-12-02 17:40

On Sun, 8 Dec 2002 17:31:17 +0100, S.A <s.a@e-mail.dk> wrote:

>Vi har lige købt huset så jeg ved ikke hvor lang tid problemet har
>været under vejs.

Lige købt ?
Alt efter standard ifm. sommerhussalg må der vil være gjort en
tilstandsrapport inden købet - og med den i hånden kan man vel kræve
et eller andet af den tidligere ejer ?
Medmindre du har købt huset med skaden kendt ?
---

Mvh...

Fra : S.A

Dato : 08-12-02 17:46

> [...]
> et eller andet af den tidligere ejer ?
> Medmindre du har købt huset med skaden kendt ?

Der stod intet om dette problem i tilstandsrapporten.
Vi valgte at fravælge en ejerskifteforsikring, så jeg tror ikke vi kan
gøre krav om udbedring. VH
S.A

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-12-02 17:09

"S.A" wrote:

> Det er et problem når vores døre i den ene side dårlig kan lukke. Hvis
> så bare huset sank ens hele vejen rundt var det måske til at leve med,
> men at den ene side hænger er irreterende. S.A

Ok, du garver jorden væk ned i plan med betong blokkens underside,
så løfter du huset, med en dunkraft eller med en bjælke som vægt stang
når beton blokken er så højt oppe, at du kan få en flise under så
løfter du forsigtigt flisen på plades uden at forstyre jorden.

Kun en flise adgangen.

Fra : S.A

Dato : 08-12-02 17:33

> [...]
> når beton blokken er så højt oppe, at du kan få en flise under så
> løfter du forsigtigt flisen på plades uden at forstyre jorden.

Hvordan finder jeg ud af hvor meget huset skal løftes. Der skal vel
bruges et form for nivileingsværktøf, eller er der en let "gør det selv
metode"

Fra : Søren Rohde

Dato : 08-12-02 19:17

"S.A" <s.a@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan finder jeg ud af hvor meget huset skal løftes. Der skal vel
> bruges et form for nivileingsværktøf, eller er der en let "gør det selv
> metode"

Du har jo selv beskrevet problemet: dørene binder. Så det er vel bare at
blive ved (alt med måde) til dørene går som de skal. Men et vaterpas på
gulvet indenfor eller i vindueskarmen er nok ikke dumt.

Er du i tvivl om det er en sag du kan klare så ring efter en tømrer. Hvis
han gør noget dumt så har han (forhåbentlig9 en forsikring der dækker den
slags.

--
Mvh. Søren Rohde, Brabrand

Altid noget til salg på hjemmesiden:
http://home1.stofanet.dk/fam_rohde/

Fra : S.A

Dato : 08-12-02 19:56

> Du har jo selv beskrevet problemet: dørene binder. Så det er vel bare
> at blive ved (alt med måde) til dørene går som de skal. Men et
> vaterpas på gulvet indenfor eller i vindueskarmen er nok ikke dumt.
Jeg har prøvet med et vaterpas på gulve fodpaneler osv. Resultatet er
ikke til at regne med, da jeg får vidt forskellige hældninger og mål.

> Er du i tvivl om det er en sag du kan klare så ring efter en tømrer.
> Hvis han gør noget dumt så har han (forhåbentlig9 en forsikring der
> dækker den slags.
Ja...det er den lette løsning, men den vil jeg ikke gøre brug af før
jeg selv har forsøgt. Jeg skal bare have den viden der skal til før jeg
går igang, og den viden regner jeg med at nh-gruppen kan være med til
at give mig. vh S.A

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-12-02 21:56

"S.A" wrote:

> Jeg har prøvet med et vaterpas på gulve fodpaneler osv. Resultatet er
> ikke til at regne med, da jeg får vidt forskellige hældninger og mål.

Tror du man brugte vaterpas, da man byggede huset?

Den eneste rette vinke, i huset var på blindrammerne.

Fra : Morten Guldager

Dato : 08-12-02 20:29

Søren Rohde wrote:
> [...]
> blive ved (alt med måde) til dørene går som de skal. Men et vaterpas på
> gulvet indenfor eller i vindueskarmen er nok ikke dumt.

Eller metoden med vandslangen.

Antag at vi har et simpelt 4-kantet hus, og at det ene hjørne er sunket.

1. Hvis man ellers kan gå ud fra noget som helst i "vores" hus hvad højder
angår, så er det altså at opmærke 4 punkter på vægene i de 4 hjørner.

De 4 punkter skal være i samme idealhøjde. F.eks. 1 meter ned fra loftet,
hvis det da er til at regne med.

Målet er så at når du har løftet huset på plads er de 4 punkter i samme
højde.

Hvis det er muligt at gennemskue at sætte disse mærker kan du gå vidre til
opgave 2.....

2. indkøb tilpas meget klar plastslange samt et 4-T-stykke. så du kan lave
en slange der er forundet i midten og kan nå op til dine 4 mærker.

Fyld den _HELT_ med vand. Ingen luftbobler.

Sæt enderne fast lodret omkring dine mærker, e.v.t. med kabelsøm eller
noget i den stil.

Da du sikkert har dryppet lidt vand ud på gulvet vil slangeenderne
nu være næsten fyldte, lige som de skal være.

Nu vil vandstanden i slangerne være i præcis samme højde.

3. Og så er det bare at løfte huset indtil afstanden mellem vandstand
og mærke er ens hele vejen rundt.

Jeg har dog aldrig selv prøvet at bruge metoden til at rette et helt hus
op. Kun mindre projekter.

Du kan iøvrigt sikkert ikke få et 4-T-stykke, men et antal almindelige
T-stykker kan naturligvis også gøre det.

/Morten

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-12-02 21:59

Morten Guldager wrote:

> Eller metoden med vandslangen.
>
> Antag at vi har et simpelt 4-kantet hus, og at det ene hjørne er sunket.

Kan vi være sikker på dette?
Er det ikke hele huset, som synker ned i mosejorden?
er det ikke en enkel klods ved døren, som det er galt med?

Fra : S.A

Dato : 09-12-02 16:27

snip
> [...]
>
> Du kan iøvrigt sikkert ikke få et 4-T-stykke, men et antal almindelige
> T-stykker kan naturligvis også gøre det.

Hmmm........den var godt nok for folk med sans for kreativ tænkning
Ja tak Morten...jeg tænker over din metode.

VH
S.A

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 09-12-02 20:10

> Hmmm........den var godt nok for folk med sans for kreativ tænkning
> Ja tak Morten...jeg tænker over din metode.
>
> VH
> S.A

Metoden er god nok, og bruges stadig af håndværkere i det ganske land.
Dog uden det med 4-t-stykket. Man flytter bare lidt mere på slangen.
Stanley producere nogle kolbe ligende måleglas til vandslanger, der
gør det nemmere at bruge slange systemet. Det koster ca. 100,- kr +
slange(som du sikkert har). Vandslange nivellering er et meget præcist
system. Og det kan tilføjes at Egyterne brugte dette system for 5000
år siden(dog uden plastslangen).

Med træ hilsen
Philip Oest Møller

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-12-02 22:31

On 9 Dec 2002 11:09:36 -0800, philip2022@hotmail.com
(=?ISO-8859-1?Q?Philip_Oest_M=F8ller?=) wrote:

>Og det kan tilføjes at Egyterne brugte dette system for 5000
>år siden(dog uden plastslangen).

Du behøver ikke gå så langt tilbage i tiden - også på
Storebæltsforbindelsen blev princippet anvendt.
---

Mvh Mogens
Opel Omega 3.0i-24

Fra : HHIST

Dato : 12-12-02 09:56

Hej S.A.
Rådet med vandslangen er helt sikkert den mest nøjaktige og billigste og
det er ikke så bøvlet som nogle får det til at lyde til.
Lej en kraftig hydraulisk dunkraft ved et udlejningsfirma og tag nu ikke en
der er for lille mit bud er en 15 tons.
Skær vindforankringen over eller afmonter den så den kan monteres igen. Hæv
fodremmen så huset er vandret klods op mellem fodrem og sokkel under alle
bærende stolper. Med jernplader elller hårdt træ. Moter vindforankringen
igen.
I løbet af et par år vil du opdage om der er et funderingsproblem. Så kan
det blive mere problematisk. Begynd ikke at grave ned til underkant af
sokkel og fosøge at hæve sokkelen med fliser. Den slags er kun for
profesionelle og de vil gøre det med en ny fundering ikke med fliser.
Med hensyn til evt. erstatning er der mulighed for at sagsøge den som har
lavet tilstandsrapporten, da det må have været en synlig fejl. Her hjælper
det ikke at gå efter sælger eller ejerskifteforsikring da de ikke dækker
hvis det er synligt.

mvh FC
S.A <s.a@e-mail.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:Usenet.rcbnkcck@localhost...

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-12-02 21:53

"S.A" wrote:

> Hvordan finder jeg ud af hvor meget huset skal løftes. Der skal vel
> bruges et form for nivileingsværktøf, eller er der en let "gør det selv
> metode"

Huset skal ikke løftes mere end at man kan lukke dørene.
Det er bare nemmer at løfte end at rette dørene op

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 09-12-02 20:46

> Huset skal ikke løftes mere end at man kan lukke dørene.
> Det er bare nemmer at løfte end at rette dørene op

Jeg ville rette huset efter fodremmen, det er den bjælke der ligger
vandret og nederst i træhuset, den bære resten af huset og fordeler
trykket fra stolperne ned til fundamentet. Og har med meget stor
sandsynlighed været i vatter da huset blev bygget. Du kan måske komme
til denne fodrem neden fra, der sidder måske nogle fibercement plader
fra jorden og op til den første beklædning, som du kan fjerne. Ellers
fjern den nederste beklædning.

Jeg ville ikke grave ned til underkant af fundament, da det er
vanskligt at justerer præcist dernede. Remmen er sikkert gjort fast
til sokkelstenene med en bolt el.lign. den skærer du over med en
nedstryger klinge. Så hæver du ved hver sten med donkraft og ligger
noget solidt imellem, tykke jernplader er en mulighed. Når du har
hævet, hvad hæves skal, monterer du en ny fastgørelse mellem rem og
sokkelsten. Og fæster beklædning med skruer så du kan komme til igen
om ti år(om nødvendigt).

Eller du kan få gravet og støbt et ordentligt fundament i det hjørne
af huset, men det er en anden historie, godnat og sov godt!

Med træ hilsen
Philip Oest Møller

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 09-12-02 20:46

Fra : S.A

Dato : 10-12-02 08:52

snip
> [...]
>
> Eller du kan få gravet og støbt et ordentligt fundament i det hjørne
> af huset, men det er en anden historie, godnat og sov godt!

Tak for dit indlæg.
Jeg tror at det er den bedste løsning. Jeg skal så lige finde ud af
hvordan jeg får huset i vater. Den med vandslangen lyder lidt
omstændig, men uden tvivl nyttig. Jeg tænkte selv på at banke rund
tenderstål i jorden ved hvert hjørne. Trække en snor fra runstål til
rundstål i vandret linje og så flugte med fodremmen. Måske lidt
upræcist, men rimelig let at gå til. S.A

Fra : Per H

Dato : 08-12-02 20:46

On Sun, 8 Dec 2002 10:00:28 +0100, S.A <s.a@e-mail.dk> skrev:

> [...]
>x 3 meter hjørne) - Hvordan finder jeg ud af hvor meget huset er sunket.
>- Vil huset blive ved med at synke, selv om det rettes op?

Hvis du mener at huset synker pga, døørene går på, så er det alså slet
ikke sikkert at det er grunden. Dørre, har det med at "sætte" sig

Jeg ville forsøge med en tømrer der kan konstatere om det nu også
hænger i den ene side, Han vil sikkert så tage kontakt til en ingenør,
eller andet, der ved noget om bla, jordbundsforholdene.

Vh Per

Glædelig jul

Fra : S.A

Dato : 15-12-02 10:28

Så....opgaven er udført.!
Jeg satte en snor med et lille vaterpads på 2 spyd langs bundrammen.
Derefter fik jeg løftet huset med donkraft og sat alu-plader ind under
sokkel og bundramme. End. S.A