Mister filer efter power off
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 08-12-02 03:08

Jeg havde i går et mindre uheld - konen kom til at trykke på resette
(Linux). Derved skulle to harddiske checkes efter opstart. Jeg brugte
fsck.ext2 og svarede ja til en MASSE spørgsmål. Undervejs skrev den noget om
nogle filer den ikke kunne fixe. Jeg skrev disse navne ned, og jeg bemærkede
at det drejede sig om filer jeg havde kopieret over på serveren indenfor de
nærmeste par dage.

Det som undre mig er, at jeg kan miste filer på et drev som er forholdsvis
statisk (datadrev) mens jeg aldrig (heldigvis) aldrig har mistet en eneste
fil på mit systemdrev, selvom jeg på mit systemdrev har mysqld filer, apache
filer, postfix, logs osv osv.

Kan jeg gøre noget så systemet sync'er disken fuldstændigt, så der intet er
tilbage i cachen ?

Kan jeg checke disken på en måde, så den kan repareres uden problemer ?
(fsck.ext2 -a virkede ikke fordi der var en fejl, og fsck skulle køres
manuelt).

PS Det er desværre ikke første gang jeg har været uheldig - og hver gang er
det filer på de to datadrev der ryger.

Jørn

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 08-12-02 03:16

"Jørn Hundebøll" wrote:
> Kan jeg gøre noget så systemet sync'er disken fuldstændigt, så der intet er
> tilbage i cachen ?

"sync" burde gøre det.

> Kan jeg checke disken på en måde, så den kan repareres uden problemer ?
> (fsck.ext2 -a virkede ikke fordi der var en fejl, og fsck skulle køres
> manuelt).

Jeg bruger altid "-p", det har jeg aldrig været ude for ikke virkede
automatisk. Prøv evt. at se -a og -p på man-siden, de burde gøre det
samme.

Jeg forstår godt du undrer dig over både disk-problemet og fsck. Jeg
synes da det lyder underligt.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 08-12-02 03:37

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote in message

> "sync" burde gøre det.

Kører den ikke regelmæssigt af systemet selv ?

> Jeg bruger altid "-p", det har jeg aldrig været ude for ikke virkede
> automatisk. Prøv evt. at se -a og -p på man-siden, de burde gøre det
> samme.

Det har også virker nogle gange med -a auto, men denne gang nægtede den at
køre.

Jørn

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 08-12-02 04:10

"Jørn Hundebøll" wrote:
> er

> Kører den ikke regelmæssigt af systemet selv ?

Det skulle man mene. Den fremstilling, du gav, tyder på at der er gået
noget helt galt.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 08-12-02 10:33

On Sun, 08 Dec 2002 04:10:05 +0100
Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> der intet

> Det skulle man mene. Den fremstilling, du gav, tyder på at der er gået
> noget helt galt.

Eftersom det er sket et par gange (jeg klippede ledning til hæksaksen i
sommers, tog HFI relæet da en ny vaskemaskine skulle installeres,
o.lign) kunne noget tyde på at sync ikke afvikles. Hvordan/hvor kan man
se det ?

--
/Jørn

I will report any spam-mail - spam is illegal in Denmark
Use http://spamcop.net

Fra : Kent Friis

Dato : 08-12-02 11:06

Den Sun, 8 Dec 2002 03:07:47 +0100 skrev Jørn Hundebøll:
> [...]
>at det drejede sig om filer jeg havde kopieret over på serveren indenfor de

"dage"? Normalt mister man filer der er skrevet til indenfor det sidste
halve minut.

Det her kunne lyde som en flere dage gammel fejl, som først bliver
opdaget i det øjeblik fsck kører.

> [...]
>manuelt).
>
>PS Det er desværre ikke første gang jeg har været uheldig - og hver gang er

Hvilken linux-version bruger du? Nogle af de ældre kerner har uheldige
bugs, der kan smadre filsystemet.

Prøv at skrive "sync" et par gange imens maskinen ikke laver noget, og
tryk på reset-knappen. Så skal den køre fsck igen, uden at finde nogen
fejl. Eller prøv når den er færdig med at køre fsck, at starte den
igen med "fsck -f", så checker den igen, selvom den ikke mener det er
nødvendigt. Det kunne fange hvis nogen fejl ikke bliver rettet i første
forsøg.

Det kan naturligvis også være en defekt harddisk.

Mvh
Kent
--
The revolution has just begun.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 08-12-02 14:24

Kent Friis <leeloo@phreaker.net> wrote in message

> "dage"? Normalt mister man filer der er skrevet til indenfor det sidste
> halve minut.
>
> Det her kunne lyde som en flere dage gammel fejl, som først bliver
> opdaget i det øjeblik fsck kører.

Filerne er ok indtil "strømmen gik". Jeg har læst dem efterfølgenden uden
fejl.

> Hvilken linux-version bruger du? Nogle af de ældre kerner har uheldige
> bugs, der kan smadre filsystemet.

Det er vist 2.4.8 (en Mandrake 8.1 uden nogen form for justeringer).

> [...]
> igen med "fsck -f", så checker den igen, selvom den ikke mener det er
> nødvendigt. Det kunne fange hvis nogen fejl ikke bliver rettet i første

Det er fandme noget af et forslag du kommer med Det skal jeg nok lige
tænke over.

> Det kan naturligvis også være en defekt harddisk.

Jeg har intet andet observeret som skulle kunne vise det.

> Mvh
> Kent
> --
> The revolution has just begun.

linux ?

Jørn

Fra : Kent Friis

Dato : 08-12-02 14:31

Den Sun, 8 Dec 2002 14:23:37 +0100 skrev Jørn Hundebøll:

> [...]
>de

>Filerne er ok indtil "strømmen gik". Jeg har læst dem efterfølgenden uden

Men var filsystemet også? fsck checker ikke om filerne er ok, det har
den ingen chance for at vide. Den checker kun filsystemet.

>er

>Det er vist 2.4.8 (en Mandrake 8.1 uden nogen form for justeringer).

2.4.8 er gammel, så jeg er ikke helt sikker på hvad status den havde.
Men det er ikke en kerne jeg personligt ville bruge. Indtil 2.4.17 eller
deromkring var der faktisk ikke mange af 2.4 kernerne der var pålidelige.

Prøv at opgradere til nyeste 2.4.20, og se om ikke det løser problemet.

>Det er fandme noget af et forslag du kommer med Det skal jeg nok lige
>tænke over.

Jeg ville nok foretage opgraderingen først, og så køre fsck -f et par
gange, bare for at være sikker.

>linux ?

Bingo.

Mvh
Kent
--
The frozen north will hatch a flightless bird,
who will spread his wings and dominate the earth

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 08-12-02 18:43

On Sun, 8 Dec 2002 13:30:42 +0000 (UTC)
leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote:

> uden
>
> Men var filsystemet også? fsck checker ikke om filerne er ok, det har
> den ingen chance for at vide. Den checker kun filsystemet.

Det har jeg vel ikke mulighed for at kunne sige det kræver vel at jeg
inden maskinen blev resat havde kørt en fsck - eller kan jeg undersøge
det her bagefter ?

> [...]
> eller
> deromkring var der faktisk ikke mange af 2.4 kernerne der var

Tsk, tsk, den har ellers kørt meget fint i over 1½ år, men selvfølgelig
med de "problemer" der har været ved "nødstop". Måske skulle jeg
overveje at smide ext3 ovenpå ?

> [...]
> første

> lige
>
> Jeg ville nok foretage opgraderingen først, og så køre fsck -f et par

Opgraderingen - det er hente et source-træ, konfigurere kerne,
oversætte, og boot ny kerne ? Er det kernel-howto man lige skal checke -
det er et par år siden jeg sidst lavede en kerne ?

> The frozen north will hatch a flightless bird,
> who will spread his wings and dominate the earth
> And cause an empire by the sea to fall
> To the astonishment, and delight of all.

Det harmonere da ikke helt med lettere forædt, overvægtig sort og hvis
fugl

Fra : Kent Friis

Dato : 08-12-02 21:51

Den Sun, 8 Dec 2002 18:42:49 +0100 skrev Jørn Hundebøll:

>Det har jeg vel ikke mulighed for at kunne sige det kræver vel at jeg
>inden maskinen blev resat havde kørt en fsck - eller kan jeg undersøge
>det her bagefter ?

Nej, det var netop det der var pointen. Du ved ikke om filsystemet
var ok.

>Tsk, tsk, den har ellers kørt meget fint i over 1½ år, men selvfølgelig
>med de "problemer" der har været ved "nødstop". Måske skulle jeg
>overveje at smide ext3 ovenpå ?

ext3 løser kun problemet med at man kommer til at slukke. Den løser
ikke bugs i kernen, der smadrer filsystemet.

>Opgraderingen - det er hente et source-træ, konfigurere kerne,
>oversætte, og boot ny kerne ? Er det kernel-howto man lige skal checke -
>det er et par år siden jeg sidst lavede en kerne ?

Hvis du selv vil compile, ja, det tror jeg.

Det eneste svære ved at compile kernen, er faktisk at vide hvilke
options man har brug for, for at den passer til ens hardware.

Alternativt kunne du checke om ikke Mandrake har en opgradering
parat.

Mvh
Kent
--
6.0 FDiv 3.0 = 1.999773462873 - Intel Pentium bug