Newbie - Slå grafisk miljø fra ?
Fra : Mikkel Clausen

Dato : 07-12-02 17:40

Hej

Som så mange andre gamle Windows NT/2000 brugere, har jeg læst skriften på
væggen
og kastet mig ud i et større Linuxeventyr.

Jeg benytter Redhat 8.0.

Mit spørgsmål går på at jeg gerne vil have mulighed for selv at starte det
grafiske brugerinterface (X ?? Gnome ?)
Æsken skal stå og køre noget web, mail og Mysql server og der er jo ingen
grund til at have
et unødvendigt grafisk miljø loadet.

Hvor skal man angive at den ikke skal starte X? Gnome? men bare køre i 'ren
tekstmode´ ?
Så kan man jo bare starte det selv hvis man vil...

Kan man lave en form for loginscript der starter den grafiske
brugergrænseflade til brugeren: WKS_Mike og
ikke loader det til SVR_Web ?

Et sidste spørgsmål - så vidt jeg kan forstå er EXIM udelukkende en MTA
(eller SMTP) komponent.
Hvad vil I anbefale til POP3 ?

Jeg har både prøvet Google og RTFM-metoden men der er så mange informationer
at det er svært
at hitte hoved og hale i. Et nænsomt skub i den rigtige retning ville være
superfint...

Mvh

Mikkel J. Clausen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-12-02 17:55

I dk.edb.system.unix, skrev Mikkel Clausen:
> [...]
> tekstmode´ ?
> Så kan man jo bare starte det selv hvis man vil...

Ret linien:
id:5:initdefault:
til
id:3:initdefault:
i /etc/inittab

Så kan du fremover starte X med kommandoen
startx

> Et sidste spørgsmål - så vidt jeg kan forstå er EXIM udelukkende en MTA
> (eller SMTP) komponent.
> Hvad vil I anbefale til POP3 ?

På Mandrake er der en pop3 klient i pakken:
[root@r2d2 root]# rpm -qf /etc/xinetd.d/ipop3
imap-2001a-5.1mdk

Den er sikkert tilsvarende på Red Hat.

Håber det hjælper.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 07-12-02 18:55

Jesper Krogh wrote:

> På Mandrake er der en pop3 klient i pakken:
> [root@r2d2 root]# rpm -qf /etc/xinetd.d/ipop3
> imap-2001a-5.1mdk
>
> Den er sikkert tilsvarende på Red Hat.

I Red Hat 8.0 pakke vælgeren under postserver hedder den:

imap - Server deamons for IMAP and POP network mail protocols

/Bjørn

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 07-12-02 19:49

Mikkel Clausen wrote:
> Kan man lave en form for loginscript der starter den grafiske
> brugergrænseflade til brugeren: WKS_Mike og
> ikke loader det til SVR_Web ?

Den enkelte brugers loginscript er normalt .profile (bourne-compatible
shells så som bash), evt. .bash_profile.

Kommandoen er som nævnt andetsteds startx.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/