Skindbind
Fra : Ernst Andreasen

Dato : 05-12-02 20:20

Vedr. skind på luxusindbinding af Den Danske Encyclopædi.
Hvad kan man gøre for at skindet på bogbindene ikke klæber sammen når de
står i reolen. Sammenklæbningen resulterer, at flere bøger følger med ud af
reolen, og der bliver klæbemærker i skindet, når man trækker dem fra
hinanden
Håber på et godt og virkningsfuldt råd.
M.v.h.
Ernst Andreasen

Fra : Uffe Holst

Dato : 05-12-02 20:48

In an article of 5 Dec 2002 Ernst Andreasen wrote:

> [...]
> står i reolen. Sammenklæbningen resulterer, at flere bøger følger med ud af
> reolen, og der bliver klæbemærker i skindet, når man trækker dem fra

Sæt dem på hver sin hylde. Virkningsfuldt, men måske ikke så godt.

--
Uffe Holst

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-12-02 21:14

Ernst Andreasen wrote:
> [...]
> de står i reolen. Sammenklæbningen resulterer, at flere bøger følger
> med ud af reolen, og der bliver klæbemærker i skindet, når man
Hej.
Jeg har desværre/heldigvis kun den blå udgave.
Men med andre bøger har jeg løst problemet med lidt
talkum.
Det virker også godt på de bøger man selv overtrækker
med gennemsigtig plastfolie.
Talkum er uskadeligt - du ved - barnenumser og lignende
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-12-02 09:48

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har desværre/heldigvis kun den blå udgave.
> Men med andre bøger har jeg løst problemet med lidt
> talkum.

Kunne kartoffelmel bruges?
Hilsen Inger

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-12-02 10:33

In article <3df06450$0$255$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
inger@pedersen.tdcadsl.dk says...
> Kunne kartoffelmel bruges?

Kartoffelmel er organisk, det er talkum ikke. Kartoffelmel holder ikke
evigt og er svært at udskifte på en bog...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-12-02 11:00

Inger Pedersen wrote:

> Kunne kartoffelmel bruges?
Det ved jeg ikke, men jeg ville ikke gøre det. Talkum er
et pulveriseret mineral, Mg3Si4O10(OH)2, det vi også
kalder talk. Kartoffelmel er sikkert udmærket i første
omgang, men jeg ser ingen grund til ligefrem at "fodre"
de små bogorm og andre smådyr i min bogreol.

Apropos SDE. Min erfaring med den blå udgave er at
bogryggene forneden får en lille grim "fold", hvis man
skubber dem helt ind på hylden. Så nu har jeg dem
stående med ryggene lige ud over hyldekanten.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt