Løvsuger.
Fra : Boje

Dato : 04-12-02 20:14

Hej.

Har nogen i gruppen erfaringer med sådan en fyr, hører jeg gerne derom.

Mvh
Bo

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 04-12-02 21:28

Boje wrote:

> Hej.
>
> Har nogen i gruppen erfaringer med sådan en fyr, hører jeg gerne derom.

Den er hel gratis og lever i din græsplæne og hedder Storregnorm.

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 04-12-02 22:00

"Boje" <boj@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Har nogen i gruppen erfaringer med sådan en fyr, hører jeg gerne derom.

Hej

Jeg faldt en gang for sådan en, og købte den. Børnene syntes i begyndelsen,
det var sjovt at bruge den, så langt så godt.

For mig er problemet at posen, der opsamler bladene er porøs. Dvs, at da der
også suges lidt støv og skidt med op, ryger det ud af posen og ud over mit
tøj, hoved m.m.
Det er derfor nødvandigt at skifte/vaske al overtøjet og tage bad bagefter -
og hvor meget arbejde/tid har man så sparet?

VH Birgitte

Fra : Søren Rohde

Dato : 05-12-02 10:32

Hej,

Jeg købte en kraftig en i Buahaus - mener den er på 2300 watt. Den larmer
som bare pokker, men der er trinløs regulering så den ikke suger / støjer
mere end nødvendigt. Det er smart da man så kan suge blade op uden at sten
mv.kommer med.

Jeg er meget tilfreds med den, for den kan rumme mange blade da den slår dem
i stykker. Af erfaring har jeg dog lært at større dynger og våde blade ikke
går, da de bliver til jord, og stopper maskinen helt til. Og en er ikke
beregnet til at blive skilt ad (mange skruer....)

Bortset fra det er jeg godt tilfreds - 500 plus øreværn er godt for mig. Og
græsplænen ser flot ud bagefter. Og man slipper for at bande som en anden
Haddock over at bladene blæser væk mens man river dem sammen på den
øoklogiske måde.

Et tip: køb den sammen med naboen. Så sparer I begge penge, og han har bedre
forståelse for at du larmer - for det gør han jo også selv!

Mvh. Søren

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 05-12-02 12:29

> Har nogen i gruppen erfaringer med sådan en fyr, hører jeg gerne derom.
>
> Mvh
> Bo

Hej Bo
Spar pengene og brug dem til julegaver...
Her er to alternariver:
1) Riv bladene sammen med en løvrive og brug dem til afdækning i
staudebedene.

2) Kør en tur med plæneklipperen i højeste stilling med opsamler monteret.
Resultat: Bladene er samlet op og lige klar til komposten.

mvh
Carsten

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-12-02 16:16

On Thu, 5 Dec 2002 12:28:52 +0100, "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk>
wrote:

>2) Kør en tur med plæneklipperen i højeste stilling med opsamler monteret.
>Resultat: Bladene er samlet op og lige klar til komposten.

Ideen er jo fin nok, men Bo fortalte ikke hvor han ville bruge
løvsugeren. Er det f.eks på et sted med perlesten så er plæneklipperen
ikke så glad for det...

Ok, det er løvsugeren muligvis heller ikke. Men jeg ved at på
efterhånden rigtig mange kirkegårde bruger de løvsugeren i stedet for
riven når de klipper hæk. De modeller jeg har set brugt til det har
kunnet klare en sæson inden propellen i dem skulle skiftes. (Den propel
mekanikeren på en lokal kirkegård viste mig var lavet af aluminium så
den skulle skiftes hvert år.)

http://www.gartneriet.dk
- First name: Mads
- The name you typed contains a word or phrase that Hotmail does not allow.

Fra : Boje

Dato : 05-12-02 23:46

> [...]
> den skulle skiftes hvert år.)
- The name you typed contains a word or phrase that Hotmail does not allow.

Hej igen.

Undskyld min manglende præcisering af problemstillingen. Udgangspunktet er
en stor gårdsplads dækket med sten (ærte, nødde). hvor jeg ikke kan rive
bladene sammen med løvrive og "skovle" dem op, uden at halvdelen af
gårdspladsens sten også havner i trillebøren

Derfor tænkte jeg, at man måske med en løvsuger kunne få alle bladene op men
samtidigt undgå stenene.

Til de "grønne" kan oplyses, at havens ( muldvarpeskudte ) 10.000 m2
græsplæne er forsørget manuelt med løvrive under kun 3 dages hård
indsats.Vabler trods handsker kan fremvises!

Men altså - dur tingesten, eller er det bare et flop, hvor man evt skal
tømme pose hvert halve minut ligesom ved plæneluftere?

Mvh
Bo

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-12-02 01:04

Boje wrote:

> Til de "grønne" kan oplyses, at havens ( muldvarpeskudte ) 10.000 m2
> græsplæne er forsørget manuelt med løvrive under kun 3 dages hård
> indsats.Vabler trods handsker kan fremvises!

Det havde du nok ikke behøvet at gøre før til foråret.
Hvor de fleste blade er væk

> Men altså - dur tingesten, eller er det bare et flop, hvor man evt skal
> tømme pose hvert halve minut ligesom ved plæneluftere?

Du behøver da ikke plænelufter hvis du har blade og muldvarpe.

Fra : Gert Espersen

Dato : 06-12-02 08:44

Hvis du skal "støvsuge" 1 Hektar siger jeg bare god fornøjelse......En
løvsuger til almindelige fattigfolk har jo bare en lille "trutmund"
Men man kan også få en større model på 4 hjul og med B&S
onboard.......Den bruger mange boligselskaber til fortove og
pladser......men 10.000m2 med græs og blade, ville jeg nok lade komme
ormene og muldvarpene til gode...med mindre du er golfentusiast
Alternativt vil jeg tilslutte mig den med plæneklipperen i højeste
indstilling......

-Gert..

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-12-02 17:41

On Thu, 5 Dec 2002 23:46:07 +0100, "Boje" <boj@get2net.dk> wrote:

> [...]
>gårdspladsens sten også havner i trillebøren
>
>Derfor tænkte jeg, at man måske med en løvsuger kunne få alle bladene op men

Du kan næppe undgå alle stenene, men de fleste...
Men igen, jeg kender ikke så meget til de her 'hobby-modeller' af
løvsugere.

>Til de "grønne" kan oplyses, at havens ( muldvarpeskudte ) 10.000 m2
>græsplæne er forsørget manuelt med løvrive under kun 3 dages hård
>indsats.Vabler trods handsker kan fremvises!

Avav.

>Men altså - dur tingesten, eller er det bare et flop, hvor man evt skal
>tømme pose hvert halve minut ligesom ved plæneluftere?

På hobbymodellerne skal du sandsynligvis. Du skal nok op i noget ala
http://www.texas.dk/prod/lovpro.htm men så er prisen jo også derefter

Fra : edob

Dato : 06-12-02 21:56

Hej NG.

Jeg var i USA sidste år og så tilfældigvis hvordan man der rensede store
græsplæner (alting er jo stort i USA!) for nedfaldne blade.

Man brugte en mandbåren (benzinmotor) løvsugerlignende maskine, - men
istedet for at suge så blæste den med stor kraft og nærmes fejede bladene
sammen i store bunker, hvorefter de blev skovlet op. Det så meget effektivt
ud.

Venlig hilsen, Frank

P.S. hvis man dyrker megen frugt er det en god ide at fjerne blade for ikke
at overføre svampesygdomme til næste års høst.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 07-12-02 13:42

Hej Boje (Hvorfor kommer jeg til at tænke på en måge ?)

Jeg har ca. 250 m2 med løse sten (små nødder). Min plæneklipper (Stiga
Collector) klarer fint at samle bladene op og efterlade stene hvor de bør
være, når bare den står i højeste stilling. Hvis plæneklipperen 'suger for
meget' kan man evt. nedsætte omdrejningerne en smule. Dette gælder
selvfølgelig kun for rotorklippere. Skulle den fange en enkelt lille sten så
pyt. Man skal jo alligevel slibe kniven til foråret. Det fungerer fint for
mig.

Fra : Søren Rohde

Dato : 08-12-02 19:06

> Men altså - dur tingesten, eller er det bare et flop, hvor man evt skal
> tømme pose hvert halve minut ligesom ved plæneluftere?

Tingesten virker fint. Og den hakker bladene i stykker. Men selvfølgelig er
kapaciteten begrænset. Mange blade eller en stor grund vil da give anledning
til at den tømmes. Men det er stadig lettere end at rende rundt efter
bladene med en rive - specielt når det blæser.

Som man ser i amerikanske film kan min løvsuger oxo sættes til at puste, så
man får blade væk hvis de ligger under en bil. Eller man kan blæse dem
sammen i bunker og skovle dem videre herfra.

Er der rigtig mange blade på græsplænen bruger jeg stadig riven (eller
plæneklipperen). Riven er jo sund at bruge - og bedre for miljø, ører og
naboer.

--
Mvh. Søren Rohde, Brabrand

Altid noget til salg på hjemmesiden:
http://home1.stofanet.dk/fam_rohde/

Fra : Boje

Dato : 09-12-02 21:52

Hej alle.

Tak for svarene. Da min plænetraktor ikke har opsamler og problemet kun
gælder gårdspladsen, vover jeg at prøve dimsen.

Mvh
Boje