tag med eternit skifer - ca. 50 år gammelt
Fra : Palle Lyckegaard

Dato : 04-12-02 20:41

Hejsa,

Jeg overvejer i øjeblikket at købe at hus med et ca. 50 år gammelt
eternit-tag. Taget er lidt mosbegroet på nordsiden.

Er der nogen der har erfaring med hvor mange år eternit skiffer normalt
holder?

mvh. Palle

Fra : Erik Olsen

Dato : 04-12-02 19:55

Palle Lyckegaard wrote:

> Jeg overvejer i øjeblikket at købe at hus med et ca. 50 år gammelt
> eternit-tag. Taget er lidt mosbegroet på nordsiden.
>
> Er der nogen der har erfaring med hvor mange år eternit skiffer
> normalt holder?

35-40 år fik jeg oplyst da vi skulle købe hus. Mos giver problemer med
opfugtning og frostsprængning.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 04-12-02 21:56

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Hej

Jeg har hørt, at det største problem får man, når man skal af med det gamle
tag - at det koste ret så meget at aflevere eternit det rette sted. Er der
nogen, der kan be- eller afkræfte dette?

VH Birgitte

Fra : Klaus Jensen

Dato : 04-12-02 22:03

Hej

Det kommer helt an hvor man. Jeg kom af med gratis. Så ring til teknisk
forvaltning i den kommune du bor i, De kan fortælle dig hvordan du forholde
dig.

MVH

Klaus

Fra : Bo Velschow

Dato : 04-12-02 23:36

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tag - at det koste ret så meget at aflevere eternit det rette sted. Er der
> nogen, der kan be- eller afkræfte dette?

Et par hundrede kroner per ton i vores kommune - og et normalt tag vejer
ikke mere end et par tons (11 kg/m2(?)). Derudover er der selvfølgelig
omkostninger til håndværkere i forbindelse med en forsvarlig
nedtagning/transport af taget.

Mht. det oprindelige spørgsmål fik vi lagt Decra på vores "opslidte"
skifterternit tag i sommer (og slap på den måde for deponering etc af det
gamle tag - det fungerer nu som undertag) - taget var 37 år gammelt. Det så
ikke så slemt ud udefra (lidt mos hist og pist) - men det gjorde det
indefra! (morale: Kig ALTID på loftet ved huskøb - det gjorde vi, så prisen
blev en lidt anden end sælger først havde forestillet sig ) ).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 05-12-02 09:37

"Birgitte Abkjær" wrote:
> Jeg har hørt, at det største problem får man, når man skal af med det gamle
> tag - at det koste ret så meget at aflevere eternit det rette sted. Er der
> nogen, der kan be- eller afkræfte dette?

Hmmm, jeg ville personlig køre det til genbrugspladsen en lille
trailerfuld ad gangen.
Hvis ikke man som privat borger kan komme af med sit farlige affald hvor
er vi så henne?

--

Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, B.Sc.E.E., M.Sc.

Draco Dormiens Nunquam Titillandus

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 04-12-02 23:38

Jeg har et hus med omtalte tag fra1955, det er stadig fint. Hvert år får det
en gang algefjerner. (i min kommune er det gratis at komme af med eternit,
for private)

Thorleif.

Fra : Bachelor

Dato : 13-12-02 23:52

Palle Lyckegaard <pallelyckegaard@e-noerd.dk> wrote in news:3dee4b85$0$180
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:noget der ligner dette

> [...]
> eternit-tag. Taget er lidt mosbegroet på nordsiden.
>
> Er der nogen der har erfaring med hvor mange år eternit skiffer normalt

Det kan du tro der er mange der har Grunden til jeg siger det er,
at det kommer fuldstændig an på, hvornår de er lavet og om det er med
eller uden asbest.
De ældste plader holder bedst. Dem på mit hus fra '47 fejler intet og
er næsten umulig at bore i. Her skal siges, at det er en fordel at de
ligger på et 45 gr. tag.
Er du forøvrig sikker på det er Eternit skifre ? Det der normat ødelægger
et Eternit skiffer tag er det mos der kommer imellem overlæggene og som
derved gør taget utæt.