vejledning til opsætning af "Radiator-ring~
Fra : Jesper Hansen

Dato : 04-12-02 13:32

Hej med jer.

Er der nogen af jer der ved noget om en online/"offline"-vejledning i at
lave et ordentligt radiatorvarmesystem. Min situation er som følger:

Nyt hus med u-indrettet 1.sal, trempel -> ingen skunk. Kobberrør ført
igennem etageadskillelsen (forberedt til varme på 1.sal). Stokerfyr.
Akk.tank i stueetage.

Min tanke er:

En radiator til hvert rum (ca 30 W/m3), rørene ført langs væggen "skjult" i
paneler (ikke fræset ind i væggen, ).

Her er mit spørgsmål:

Skal man bruge kobberrør eller PEX?
Skal rørene - vidstnok som i gamle dage - snævre ind for at holde trykket?
Hvad er det besværlige?
Andet man skal tænke på?

Jeg skal selvfølgelig have en VVS-mand til at lave pakninger o.lign. men det
kunne være rart at vide hvad man skulle have lavet - og ikke mindst
økonomien i det - før man gik i gang.

Mvh

Jesper.

Fra : Thïngmand

Dato : 05-12-02 10:30

> Skal man bruge kobberrør eller PEX?

Helt klart PEX - det går som en leg, at arbejde med. Kig på VVS netbutikker,
da steder som Silvan _ikke_ er det billigste sted at købe disse ting!

Fra : Thomas

Dato : 05-12-02 13:09

jeg har lige lavet hele systemet i kælderen om til pex, i billigste butik
kostede de 25 kr m !!!!!!

på nettet fandt jeg det til 8 kr m..

alle fittings købte jeg hos et lokalt grossistcenter, de fleste handler også
med private bare du betaler kontant..
(grunden til jeg købte her var at jeg skulle fra mange forskellige
rørtykkelser til pex røret)

Iøvrigt må du gerne selv lave alt på varmeanlægget blot ikke vandforsyningen
som skal laves af en vvsér.

thomas

Fra : Jesper Hansen

Dato : 05-12-02 13:15

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message

> Helt klart PEX - det går som en leg, at arbejde med. Kig på VVS
netbutikker,
> da steder som Silvan _ikke_ er det billigste sted at købe disse ting!

Jep - har kigget hos: billigvvs.dk, nettovvs.com de ser meget interessante
ud, netop derfor er det også mig ret magtpåliggende at få købt de *rigtige*
ting 1. gang.

N.B. en lille outsider jeg har fundet: www.olt.dk de er *meget* billige med
næsten alt man skal bruge til hjemmefusk og sikkert også prof. udstyr. Især
deres radiatorer er jeg interesseret i.

Mvh

Jesper.