Beskatning af arbejde...?
Fra : Rasmus

Dato : 04-12-02 22:50

Hvis jeg som ikke-momsregistreret udskriver en faktura (uden
moms, selvfølgelig) for et stykke arbejde skal jeg jo beskattes
af denne indkomst.

Hvordan foregår det i praksis?

Skal jeg bare tilføje beløbet til rubrik 10 eller 34 på
selvangivelsen og vente på at få et girokort fra Skattevæsenet?

Eller skal jeg foretage en frivillig indbetaling af skat når
regningen er betalt?

I så fald, hvordan gør jeg det?

/rasmus

PS:
Jeg er klar over at jeg skal momsregistreres hvis jeg omsætter
for mere end kr 50.000,- årligt, men det er ikke aktuelt.

PPS:
Skal mit CPR-nummer (inkl. de sidste fire cifre) fremgå af
kvitteringen eller er navn og adresse (evt. telefonnumer)
tilstrækkeligt?

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 04-12-02 23:18

"Rasmus" skrev:

> Hvis jeg som ikke-momsregistreret udskriver en faktura (uden
> moms, selvfølgelig) for et stykke arbejde skal jeg jo beskattes
> af denne indkomst.
>
> Hvordan foregår det i praksis?

Du skriver dit cpr.nr. på fakturaen og den der modtager fakturaen skal
oplyse over for T&S at de har udbetalt x kr. til dig. Dette beløb vil så
fremgå af din selvangivelse. Det er dog stadig dit ansvar at tjekke om
beløbet er medtaget på selvangivelsen, og er det ikke det, skal du huske
selv at skrive det på.

> Eller skal jeg foretage en frivillig indbetaling af skat når
> regningen er betalt?

Du har mulighed for selv at indbetale frivillig skat i løbet af året på
gironr. 400 0978. Husk at oplyse indkomstår og cpr.nr. Hvis du forventer at
din restskat bliver lavere end 40.000 kr. kan du vente med at betale
restskatten til 30. juni (året efter) via det girokort du modtager i
maj/juni sammen med din årsopgørelse (forudsat at du ikke skal aflevere
udvidet selvangivelse).

Håber det besvarede dine spørgsmål.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Vægten er kun et udtryk for
hvor dybt vores fodspor bliver i

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 05-12-02 13:23

[snip]

> Du skriver dit cpr.nr. på fakturaen og den der modtager fakturaen skal
> oplyse over for T&S at de har udbetalt x kr. til dig.

Hvordan/hvor indberetter en virksomhed dette? Blot af interesse.

[snip]

Fra : Jimmy

Dato : 05-12-02 14:09

"Kristian Mogensen" <kristian@isys.dk> wrote in message
> [snip]

> Hvordan/hvor indberetter en virksomhed dette? Blot af interesse.

De lægger da blot bilaget sammen med alle de andre bilag og bogfører det...

Jeg er i hvertfald ikke bekendt med at man særskilt skulle indberette at man
har købt en given ting af en privatperson.

Mvh
Jimmy

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 05-12-02 15:13

[snip]

> [...]
man
> har købt en given ting af en privatperson.

Det var jeg nemlig heller ikke - deraf min interesse... :)
Men hvis man blot behandler det som alle andre bilag - hvordan kan beløbet
så fremgå af modtagens selvangivelse? T&S går vel ikke alle regnskaber for
alle selskaber igennem for at se om der skulle være noget der skal placeres
på en privat selvangivelse...(?)

/Kristian

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 05-12-02 17:54

"Kristian Mogensen" skrev:

> Hvordan/hvor indberetter en virksomhed dette?

Senest den 20. januar skal virksomheden for det foregående år indberette til
T&S hvilke personer der har modtaget løn og B-indkomst fra virksomheden.
Dette kan gøres via fx Dataløn eller manuelt.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : ebbe

Dato : 05-12-02 23:57

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> skrev i en meddelelse

> Senest den 20. januar skal virksomheden for det foregående år indberette til
> T&S hvilke personer der har modtaget løn og B-indkomst fra virksomheden.
> Dette kan gøres via fx Dataløn eller manuelt.

Det behøver ikke være så svært..
Har "leverandøren" kreditoren CVR/SE nr. som SKAL være påført enhver faktura jf. Told &
Skat.
det styres i en bestemt rubrik på kreditorens konto....
Moderne bogholderier har deres Leverandører i CVR/SEnr. orden.
en leverandør kan sagtens have 2-3-10 CVR/SEnr. eks. NCC og TDC og NESA se din
Elregning, hvor momsen beregnes for hvert CVR/SE nr.
i gamle dage brugte man firmaers tlf.nr. i bogholderiet, men den går ikke idag ;-(

Har "leverandøren" kreditoren ingen CVR/SE nr. SKAL CPR-nr bruges og det styrer automatisk
til en B-Indtægt, hvor der er tale om honorarer, og andet leverance fra små-handlende.

Til gengæld behøver man ikke opgive sit CPR-nr. til en leverandør(eks. Silvan), derfor
stadig tlf.nr. som kundenr.
Til offentlige myndigheder og hvor der ydes tilskud (din læge er gratis mod forevisning af
Sygesikrbevis) SKAL du opgive CPR-nr.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 05-12-02 15:41

Rasmus wrote:

> Hvis jeg som ikke-momsregistreret udskriver en faktura (uden
> moms, selvfølgelig) for et stykke arbejde skal jeg jo beskattes
> af denne indkomst.

Ja, hvis du faktisk må skrive en faktura, og det ikke skal
betragtes som A-indkomst.
Det er noget kompliceret, men kort går det på, om varighed og
indhold af arbejdet, om du er CVR-registreret, om du anvender
egen værktøj m.v.

Og både dig og din arbejdsgiver hæfter for evt. manglende evne til
at betale skatten, hvis man gør forkert (andet end myndighederne
mener).

> Hvordan foregår det i praksis?

Hvis det opfylder betingelserne for andet end ren arbejdsydelse,
fx foredrag, udsmykning eller lign. skal beløbet indberettes
samtidig med A-indkomst til told*Skat. (januar mdr)

> Skal jeg bare tilføje beløbet til rubrik 10 eller 34 på
> selvangivelsen og vente på at få et girokort fra Skattevæsenet?

Ja, kan ikke huske rubrik nr, men B-indkomst, også hvis det
ikke er blevet indberettet af firmaet.

> Eller skal jeg foretage en frivillig indbetaling af skat når
> regningen er betalt?

Hvis din restskat ikke overstiger kr 40.000, kan du vente til
1.7 året efter med at betale restskat frivilligt, er restskatten
over dette, kan du betale før 31.12 rentefrit, og før 15.3 med
et fradrag af 2% rente. (ikke fradragsberettiget)

> Skal mit CPR-nummer (inkl. de sidste fire cifre) fremgå af
> kvitteringen eller er navn og adresse (evt. telefonnumer)
> tilstrækkeligt?

Alle cifre i CPR, i princippet skal du oprettes i deres løn
system.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Kim Johnsson

Dato : 06-12-02 03:54

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in

> [...]
> over dette, kan du betale før 31.12 rentefrit, og før 15.3 med
> et fradrag af 2% rente. (ikke fradragsberettiget)

Hvis min restskat kan beregnes til kr.100.000 inden den 31.12 hvormeget
skal jeg så indbetale frivilligt inden 31.12 for helt at undgå renter ?

Kan jeg f.eks indbetale 60.000 inden 31.12 og 40.000 inden 15.03 og så
undgå at betale renter - eller hvorledes ?

Fra : ebbe

Dato : 06-12-02 23:04

http://www.flere-penge.dk/Restskat.htm

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-12-02 01:32

Kim Johnsson wrote:

> Hvis min restskat kan beregnes til kr.100.000 inden den 31.12 hvormeget
> skal jeg så indbetale frivilligt inden 31.12 for helt at undgå renter ?

Helt enkelt,
altid max 40.000 rentefrit inden 1.7
over 40.000 inden 15.3 => fradrag af 2% som "straf"
over 40.000 inden 31.12, intet fradrag.