/ Forside / Teknologi / Udvikling / ASP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
ASP
#NavnPoint
smorch 9259
Harlekin 1866
molokyle 1040
Steffanst.. 758
gandalf 657
smilly 564
gibson 560
cumano 530
MouseKeep.. 480
10  Random 410
udtræk fra database via formularer
Fra : lisbeth Mikkelsen


Dato : 05-12-02 14:59

Jeg sidder og seveder med en opgave, der går ud på at hente
oplysninger/redigere/slette fra en database via ASP og SQL
sætninger
Det er for så vidt ok , og virker ved brug af koderne, men
hvordan gør man det brugervenligt så at alm brugere kan taste
oplysninger ind i en formular fra en side?
Hilsen Lisbeth

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP ???
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

 
 
Kasper Katzmann (05-12-2002)
Kommentar
Fra : Kasper Katzmann


Dato : 05-12-02 15:16

> Jeg sidder og seveder med en opgave, der går ud på at hente
> oplysninger/redigere/slette fra en database via ASP og SQL
> sætninger
> Det er for så vidt ok , og virker ved brug af koderne, men
> hvordan gør man det brugervenligt så at alm brugere kan taste
> oplysninger ind i en formular fra en side?

Hvad mener du med brugervenligt?

Du opretter din formular. Indsætter formularfelterne og giver dem navne.
Så sender du dem til din ASP side. I det her eksempel er der brugt POST som
method i formularen.

I ASP siden har du så en sql-streng der kunne se således ud:
varFelt1 = request.form("felt1")
varFelt2 = request.form("felt2")
varFelt3 = request.form("felt3")

strSQL = "INSERT INTO tabel(felt1, felt2, felt3) VALUE('" & varFelt1 & "',
'" & varFelt2 & "', '" & varFelt3 & "')"

/Kasper K



Kasper Katzmann (05-12-2002)
Kommentar
Fra : Kasper Katzmann


Dato : 05-12-02 15:18

> strSQL = "INSERT INTO tabel(felt1, felt2, felt3) VALUE('" & varFelt1 & "',
> '" & varFelt2 & "', '" & varFelt3 & "')"

og så selvfølgelig:
Conn.Execute(strSQL)


/Kasper K



M@rk (08-12-2002)
Kommentar
Fra : M@rk


Dato : 08-12-02 12:11

Thu, 5 Dec 2002 15:16:18 +0100, berigede "Kasper Katzmann"
<kasper@FJERNESkatzmann.dk> dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp
med:

>Du opretter din formular. Indsætter formularfelterne og giver dem navne.
>Så sender du dem til din ASP side. I det her eksempel er der brugt POST som
>method i formularen.

Præcis denne metode har jeg også anvendt og det virker super - jeg har
til gengæld et alvorligt problem med, at gennemskue hvordan man laver
en formular til rettelse af de data man har i sin database ...........

Min forestilling er, at man anvender den samme formular som man
bruger, når man opretter f.eks. en person i sin persondatabase og så
på en eller anden måde, får hældt data tilbage i formularen, så de er
"ret-bare" - jeg har bare ingen anelse om, hvordan dette skal gøres


Er der nogen, som kan give mit et hint eller 2?!


/Mark


Carsten Suurland (08-12-2002)
Kommentar
Fra : Carsten Suurland


Dato : 08-12-02 12:29

Hej Mark

Jeg gør følgende:

Jeg opretter én side til oprettelse og redigering af data.
Når jeg åbner siden, så overfører jeg et id'et på den post jeg gerne vil
vise i min formular, f.eks:

MyPage.asp?RecordID=100

I "MyPage.asp" undersøger jeg så om der er overført et recordid.
Hvis ja, så skal jeg redigere, hvis nej, så skal jeg oprette. Simpelt.
F.eks.:

Dim EditMode
If Request.QueryString("RecordID") = vbNullstring Then
EditMode = False
Else
EditMode = True
End If

Når jeg ved om jeg skal redigere eller oprette, så gør jeg også min "POST"
side opmærksom på at jeg redigerer eller opretter. F.eks:

Dim PostParm
If Not EditMode Then
PostParm = "?Mode=New"
Else
PostParm = "?Mode=Edit"
End If
%>
<form action="MyPage_Post.asp<% =PostParm %>" method="post">
....
</form>

Dette kan gøres på utallige måder.
Nogle foretrækker at indsætte parametre i skjulte felter. Andre foretrækker
parametre, men det er i bund og grund den samme kop te...

/Carsten Suurland



M@rk (08-12-2002)
Kommentar
Fra : M@rk


Dato : 08-12-02 13:43

Sun, 8 Dec 2002 12:29:00 +0100, berigede "Carsten Suurland"
<removethiscarsten@suurland.dk>
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp med:

>Når jeg ved om jeg skal redigere eller oprette, så gør jeg også min "POST"
>side opmærksom på at jeg redigerer eller opretter. F.eks:

Jo, men når du nu har din form, med en masse forskellige felter á la:

   Navn   :   <inputboks>

Hvordan får jeg så (i dette tilfælde) navnet ind i inputboksen, så jeg
kan rette det, inden jeg smider det tilbage i databasen?

Det er meget muligt, at jeg har stirret mig blind på problemet og, at
løsningen er så åbenlys, at det næsten gør ondt )


/Mark


Jørn Andersen (08-12-2002)
Kommentar
Fra : Jørn Andersen


Dato : 08-12-02 14:12

On Sun, 08 Dec 2002 13:42:50 +0100, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Jo, men når du nu har din form, med en masse forskellige felter á la:
>
>   Navn   :   <inputboks>
>
>Hvordan får jeg så (i dette tilfælde) navnet ind i inputboksen, så jeg
>kan rette det, inden jeg smider det tilbage i databasen?

Response.Write "<input type=""text"" value=""" & strAdresse & """
size=""60"" name=""adresseopd"">"
- hvis du fx skal ændre en adresse. Variablen strAdresse er hentet fra
databasen.

Humlen er at hente den oprindelige værdi fra databasen (her
strAdresse) og indsætte denne som "value" i input-feltet.

>Det er meget muligt, at jeg har stirret mig blind på problemet og, at
>løsningen er så åbenlys, at det næsten gør ondt )

Sådan er det jo med alt første gang man prøver :)

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

M@rk (08-12-2002)
Kommentar
Fra : M@rk


Dato : 08-12-02 14:27

Sun, 08 Dec 2002 14:11:56 +0100, berigede Jørn Andersen
<jorn@jorna.dk> dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp med:

>Response.Write "<input type=""text"" value=""" & strAdresse & """
>size=""60"" name=""adresseopd"">"

Okay, så var jeg ikke helt ved siden af, i mit gæt på løsningen )

Mit gæt var:

Response.Write "<td><Input Type="'TEXT'" SIZE="'4'" name=postnummer
VALUE='" & rs("postnummer") & "'">&nbsp;<Input Type="'TEXT'"
SIZE="'30'" name=bynavn VALUE='" & rs("bynavn") & "'"></td>"

Men så må det være fordi, at jeg har et alvorligt forståelsesproblem
mht "'er og ''er - jeg går helt kold i disse meget lange strings, hvor
der nogen gang skal bruges ' og andre gange "

Tak for dig (og andres) indspark - jeg vil sætte mig ned og "lege"
videre med problemstillingen ............... det er jo alt i alt
ganske "sjovt" når "det" ikke helt vil som man gerne selv vil


/Mark


Jørn Andersen (08-12-2002)
Kommentar
Fra : Jørn Andersen


Dato : 08-12-02 15:07

On Sun, 08 Dec 2002 14:26:55 +0100, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Sun, 08 Dec 2002 14:11:56 +0100, berigede Jørn Andersen
><jorn@jorna.dk> dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp med:
>
>>Response.Write "<input type=""text"" value=""" & strAdresse & """
>>size=""60"" name=""adresseopd"">"
>
>Okay, så var jeg ikke helt ved siden af, i mit gæt på løsningen )
>
>Mit gæt var:
>
>Response.Write "<td><Input Type="'TEXT'" SIZE="'4'" name=postnummer
>VALUE='" & rs("postnummer") & "'">&nbsp;<Input Type="'TEXT'"
>SIZE="'30'" name=bynavn VALUE='" & rs("bynavn") & "'"></td>"
>
>Men så må det være fordi, at jeg har et alvorligt forståelsesproblem
>mht "'er og ''er - jeg går helt kold i disse meget lange strings, hvor
>der nogen gang skal bruges ' og andre gange "

Ja, vi må på et tidspunkt få lavet en pædagogisk og let forståelig
forklaring til FAQ'en om disse apostroffer

Lige i dette tilfælde er det nu ret enkelt:
I HTML skal der " om værdier - men fordi det foregår inde i en
tekststreng i ASP/VB Script, så skal der bare to af hver, fordi VB
Script ellers ville opfatte det som om strengen sluttede.

Der hvor der skal indsættes variable skal strengen "afbrydes", så der
indsættes lige en ekstra ".

Så resultatet bliver:
Response.Write "<td><input type=""text"" size=""4""
name=""postnummer"" value=""" & rs("postnummer") & """>&nbsp;<input
type=""text"" size=""30"" name=""bynavn"" value=""" & rs("bynavn") &
"""></td>" & VbCrLf
(uden linieskift)

Man *kan* bruge ' i stedet for at dublere anførselstegnene, men det er
lidt noget snask, da det ikke er gyldig HTML i de nyeste
rekommandationer. (Lige som det heller ikke er gyldig HTML at undlade
anførselstegnene.) - Og nu vi er i gang, så bør HTML-koder skrives med
små bogstaver

>Tak for dig (og andres) indspark - jeg vil sætte mig ned og "lege"
>videre med problemstillingen ............... det er jo alt i alt
>ganske "sjovt" når "det" ikke helt vil som man gerne selv vil

Lidt sjovere end Kryds-og-tværs ...

PS: Når du har fået eksemplet ovenfor til at virke, så er der jo ingen
grund til, at folk selv skal taste et postnummer ind samtidig med et
bynavn - med risiko for at de staver bynavnet forkert eller får parret
postnummer og bynavn forkert.
I stedet bruger du din postnummertabel til at generere en select-box
med postnr. og bynavn, som folk bare kan vælge sig ind på. Der er så
kun behov for at gemme postnr-værdien i databasen.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

M@rk (11-12-2002)
Kommentar
Fra : M@rk


Dato : 11-12-02 07:36

Sun, 08 Dec 2002 15:07:03 +0100, berigede Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp med:

>Ja, vi må på et tidspunkt få lavet en pædagogisk og let forståelig
>forklaring til FAQ'en om disse apostroffer

Det ville bare være super - det kunne godt være et issue for mange eller
også er jeg bare mere fat-svag end gennemsnittet


>Lige i dette tilfælde er det nu ret enkelt:

Well, så blev det bekræftet - det _er_ bare mig der er fat-svag )


>PS: Når du har fået eksemplet ovenfor til at virke, så er der jo ingen
>grund til, at folk selv skal taste et postnummer ind samtidig med et
>bynavn - med risiko for at de staver bynavnet forkert eller får parret
>postnummer og bynavn forkert.

Du har helt ret - det vil jeg have med i version 2


>I stedet bruger du din postnummertabel til at generere en select-box
>med postnr. og bynavn, som folk bare kan vælge sig ind på. Der er så
>kun behov for at gemme postnr-værdien i databasen.

Findes der en postnummerliste på nettet som man kan bruge eller skal man
den hårde vej og indtaste det hele selv?


/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Thomas Due (11-12-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Due


Dato : 11-12-02 10:47

> Findes der en postnummerliste på nettet som man kan bruge eller skal man
> den hårde vej og indtaste det hele selv?

Hvis du roder lidt rundt på Post Danmarks hjemmeside kan du finde en samlet
postnummer oversigt Danmark, Færøerne og Grønland.

--
Thomas Due
Software Developer
Scanvaegt Nordic A/S



Thomas Due (11-12-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Due


Dato : 11-12-02 10:47

> Findes der en postnummerliste på nettet som man kan bruge eller skal man
> den hårde vej og indtaste det hele selv?

Hvis du roder lidt rundt på Post Danmarks hjemmeside kan du finde en samlet
postnummer oversigt Danmark, Færøerne og Grønland.

--
Thomas Due
Software Developer
Scanvaegt Nordic A/S



Thomas Due (11-12-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Due


Dato : 11-12-02 10:49

> Hvis du roder lidt rundt på Post Danmarks hjemmeside kan du finde en
samlet
> postnummer oversigt Danmark, Færøerne og Grønland.

Helt nøjagtigt er den her: http://www.postdanmark.dk/postnumre/postnr.xls
(Jeg elsker at besvare mig selv ;)

--
Thomas Due
Software Developer
Scanvaegt Nordic A/S



M@rk (13-12-2002)
Kommentar
Fra : M@rk


Dato : 13-12-02 12:22

Wed, 11 Dec 2002 10:48:54 +0100, berigede "Thomas Due"
<t.due@scanvaegt_REMOVE_.dk> dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp
med:

>Helt nøjagtigt er den her: http://www.postdanmark.dk/postnumre/postnr.xls

Super - tusinde tak!


>(Jeg elsker at besvare mig selv ;)

Er det ikke også den eneste 100% sikre måde, hvormed man kan være sikker
på, at modtage en svar man blive glad for?! )


/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Jens Gyldenkærne Cla~ (11-12-2002)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 11-12-02 11:01

Thomas Due skrev:

>> Findes der en postnummerliste på nettet som man kan bruge
>> eller skal man den hårde vej og indtaste det hele selv?
>
> Hvis du roder lidt rundt på Post Danmarks hjemmeside kan du
> finde en samlet postnummer oversigt Danmark, Færøerne og
> Grønland.

Ideen med at lade brugere benytte en postnummertabel i stedet for
både at skrive postnummer og bynavn er udmærket - men den har en
væsentlig ulempe: man kan kun indtaste de numre der er registreret.
Hvis man er 100 % sikker på at alle brugere er bosiddende i Danmark
(+ Færøerne og Grønland) er det fint nok - men så snart der kommer
en udenlandsk adresse ind vil det give problemer.

Man kan godt finde postnummertabeller for en del lande, men i
praksis er det umuligt at sikre sig mod at en bruger ikke kan
indtaste sin adresse pga. et manglende postnummer. Selv med danske
postnumre skal man være varsom - en gang imellem ændres og tilføjes
der også postnumre herhjemme.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

M@rk (13-12-2002)
Kommentar
Fra : M@rk


Dato : 13-12-02 12:21

Wed, 11 Dec 2002 11:01:17 +0100, berigede Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp med:

>Selv med danske
>postnumre skal man være varsom - en gang imellem ændres og tilføjes
>der også postnumre herhjemme.

Det noterer jeg i min hukommelse - tak!


/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste