Linux og netbank hos danske bank
Fra : Jan Kampmann Nielsen

Dato : 04-12-02 01:16

Hej alle sammen

Jeg ville høre om det er lykkedes nogen at logge på Danske banks netbank
under linux ?
Eller er det stadigvæk umuligt som man kunne foranlediges til at tro!
Jeg ville glad hvis der var nogen der kunne opdatere min viden på området.
Jeg har prøvet at kigge rundt på nettet med hensyn til nyhedsgrupper m.m og
det har ikke ligefrem været opmuntrende.
Jyske Bank er dog blevet lovprist for at være lettere at gå til. Men da jeg
ikke ønsker at skifte bank og samtidigt styrer jeg min gamle mors netbank
vil det alt andet lige være nemmere at bruge Danske banks netbank - iøvrigt
har de alt for meget på mig Hvis det skulle være tilfælde at der er
nogen som har fået det op at køre gider I så ikke at angive hvilken
distribution I bruger og browser og måske hvis det ikke er for meget
forlangt en ledetråd til hvad der skal konfigures af software dog behøver
det selvfølgelig ikke være skridt for skridt men bare et peg i den rigtige
retning.

På forhånd tak!

Jan K. Nielsen
jakani@pc.dk

Fra : Rasmus Meldgaard

Dato : 04-12-02 06:13

"Jan Kampmann Nielsen" <jakani@pc.dk> writes:

> Hej alle sammen
>
> Jeg ville høre om det er lykkedes nogen at logge på Danske banks netbank
> under linux ?

Jeg har ikke selv forsøgt da jeg ikke er kunde i den danske bank, man
vis der er problemer så prøve ned netscape 4.7 (det er i hvert
tilfælde det man skal gøre med storset alle de andre netbanke jeg har
hørt om)

--
Rasmus Meldgaard

Jeg har den dybeste medlidenhed med den som kun har fantasi til at
stave et ord på een måde.
-- Mark Twain

Fra : sv-e

Dato : 04-12-02 07:13

Jan Kampmann Nielsen skrev:
> [...]
> det selvfølgelig ikke være skridt for skridt men bare et peg i den rigtige

Hej
Ja jeg har måttet bide i det sure æble og installere IE 5.5 under wine,
det virker ok, men jeg har også haft problemer med netscape til Danske Bank.

vh
sv-e

Fra : Jan Birk

Dato : 04-12-02 07:33

> Jeg ville høre om det er lykkedes nogen at logge på Danske banks netbank
> under linux ?

Det er lykkes for BG Bank, og da de nu er det samme, kan det være at du
kan bruge den!

---- tidligere indlæg ------
Jeg har rodet med det samme problem for et stykke tid siden på min
Solaris box.

Jeg fik det til at virke nogenlunde (Der mangler lidt fonte mm).
Staklerne hos BG bank har bygget deres system således at du skal afvikle
Mozilla/Netscape som 'root' og dermed lavet et enkeltbrugersystem ud
af et glimrende flerbrugersystem.

Efter du har kørt installationen igennem, kan du bruge 'find' til at
finde alle de kataloger og filer (bl.a. i /) som der bliver lavet.
Herefter kan du så ændre ejerskabet til den bruger som du ønsker. Så kan
du bruge det, men ikke andre - forståes!!!

/jbi

Fra : Michael Legart

Dato : 04-12-02 07:43

On Wed, 04 Dec 2002 07:33:03 +0100, Jan Birk <jb@amukbh.dk> wrote:

> Det er lykkes for BG Bank, og da de nu er det samme, kan det være at du
> kan bruge den!

BG Banks virker fint med Netscape 4.8 (Jeg bruger det på NetBSD
under Linux emulering). Den vil gemme nogle filer i /DanskeBank/
så det dir skal du være sikker på din bruger kan skrive til.

Dog er der vist problemer med Danske Banks netbank og Netscape -
noget tyder på at de bruger noget javascript på forsiden som
netscape ikke kan lure?

Michael

Fra : sv-e

Dato : 04-12-02 12:53

Michael Legart skrev:

> [...]
>
> Dog er der vist problemer med Danske Banks netbank og Netscape -
> noget tyder på at de bruger noget javascript på forsiden som

Hej
Det er jo besnærende hvis der er tale om javascript, er det ikke netop
Netscape som lancerede dette ?

vh
sv-e

Fra : Kent Friis

Dato : 04-12-02 18:44

Den Wed, 04 Dec 2002 06:42:32 GMT skrev Michael Legart:

>BG Banks virker fint med Netscape 4.8 (Jeg bruger det på NetBSD
>under Linux emulering). Den vil gemme nogle filer i /DanskeBank/
>så det dir skal du være sikker på din bruger kan skrive til.

Er det hellers ikke et java-program? Var en af ideerne ved Java ikke
at det var en virtual machine, så man kunne låse den inde i en
bestemt mappe?

Eller er det bare endnu en gang falsk reklame fra java-fortalerne?

Mvh
Kent
--
Indlæringskurven til Linux er stejl, til tider lodret... Men for katten
hvor er udsigten på toppen dog fantastisk

Fra : sv-e

Dato : 04-12-02 22:39

Kent Friis skrev:

> [...]
> bestemt mappe?
>
> Eller er det bare endnu en gang falsk reklame fra java-fortalerne?

Hej
Hvis det er ren java applet et eller andet, er det ifølge min viden
umuligt for appletten at skrive til en brugers disk, men ret mig gerne
hvis dette ikke er rigtigt, jeg koder ikke java, men har kun læst lidt
om emnet.

vh
sv-e

Fra : dudsen

Dato : 05-12-02 16:14

Kent Friis wrote:

> Er det hellers ikke et java-program? Var en af ideerne ved Java ikke
> at det var en virtual machine, så man kunne låse den inde i en
> bestemt mappe?

Java er platforms uafhængigt hvis det overholder de af sun
publicerede standarder.
Desevære gør IE java engine ikke dette og desværre er der mange der
udvikeler således at MS-java kan afvikle programmet mens rigtigt java
ikke kan.
Et eksempel på en krydsplartform's java netbank er unibank/nordea's

--
Daniel Udsen
Someone in DAYTON, Ohio is selling USED CARPETS to a SERBO-CROATIAN

Fra : Kent Friis

Dato : 05-12-02 17:50

Den Thu, 05 Dec 2002 16:14:21 +0100 skrev dudsen:

> [...]
>Desevære gør IE java engine ikke dette og desværre er der mange der
>udvikeler således at MS-java kan afvikle programmet mens rigtigt java

Jo, men det burde stadig ikke være muligt at lave et program der kan
få JRE på en *nix (altså IKKE ms-java) til at forsøge at skrive i
/ eller andre steder hvor programmet ikke skal have lov til. Uanset
om programmet er skrevet til en windows-java. JRE'en burde under
alle omstændigheder sikre at det ender i fx ~/.java/DanskeBank/, eller
helt nægte adgang til filsystemet.

Mvh
Kent
--
unsigned long main = 0xC8C70FF0;

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 05-12-02 18:02

On Thu, 5 Dec 2002 16:50:24 +0000 (UTC), Kent Friis wrote:

> JRE'en burde under alle omstændigheder sikre at det ender i fx
> ~/.java/DanskeBank/, eller helt nægte adgang til filsystemet.

Den spørger om man vil give applet'en adgang til filsystemet eller ej.

Mvh.

--
"I'm a tree-surgeon if you like" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 05-12-02 18:17

Den Thu, 05 Dec 2002 18:01:40 +0100 skrev Adam Sjøgren:

>Den spørger om man vil give applet'en adgang til filsystemet eller ej.

Hvilket jo er komplet ubrugeligt, da man (som bruger) ikke kan give
applet'en adgang til /

Er det virkelig ikke muligt at køre en java-applet i en sandbox, så
den kun har adgang til sit eget lille hjørne af filsystemet, hvor den
kan gemme sine filer, i stedet for en alt eller intet løsning?

Mvh
Kent
--
"Handlingen blev afbrudt pga. computerens begrænsede effekt"
- Windows NT på en Pentium III 550 MHz

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 05-12-02 20:51

On Thu, 5 Dec 2002 17:17:06 +0000 (UTC), Kent Friis wrote:

> Hvilket jo er komplet ubrugeligt, da man (som bruger) ikke kan give
> applet'en adgang til /

Naturligvis kan man ikke det, det ville da være totalt hat og
briller.

Det man bliver spurgt om er, om applet'en overhovedet skal have lov
(af den virtuelle maskine) til at prøve at tilgå filsystemet, eller om
den skal holdes inde i sandkassen.

> Er det virkelig ikke muligt at køre en java-applet i en sandbox, så
> den kun har adgang til sit eget lille hjørne af filsystemet, hvor
> den kan gemme sine filer, i stedet for en alt eller intet løsning?

Hvorfor skulle java dog (gen-)implementere de ting, som
kernens/filsystemets allerede står for?

Mvh.

Fra : Kent Friis

Dato : 05-12-02 22:46

Den Thu, 05 Dec 2002 20:51:18 +0100 skrev Adam Sjøgren:

> [...]
>
>Det man bliver spurgt om er, om applet'en overhovedet skal have lov
>(af den virtuelle maskine) til at prøve at tilgå filsystemet, eller om

Hvis valget er mellem "fuld adgang til filsystemet" og "slet ingen
adgang til filsystemet", så er der da ingen sandkasse. Det er et
simpelt ja/nej, der i gamle dage kunne klares ved at tage disketten
ud. Endda med nøjagtig samme resultat - programmet vil ikke virke.

En sandkasse vil netop være der hvor programmet kan køre under
kontrollerede forhold. Der hvor programmet kan tilgå *sine egne*
filer, men ikke vilkårlige filer.

>Hvorfor skulle java dog (gen-)implementere de ting, som
>kernens/filsystemets allerede står for?

For at gøre det portabelt.

Hvis et program kan hardkodes til at læse fra C:\ så er det jo ikke
længere portabelt. Så har man ikke engang brug fra ms-java for at
lave non-portable programmer.

Men der er ingen der siger at man skal genimplementere det, det er
tilladt at JRE benytter de eksisterende faciliteter.

Mvh
Kent
--
Avoid the Gates of Hell. Use Linux