Jeg mangler lidt hjælp
Fra : Mohrsen

Dato : 03-12-02 16:53

Jeg mangler lidt hjælp

Jeg har overtaget et firma hvor der er en sælger/grossist på rent provision
tilknyttet.

Det forgår på den måde at han formilder en ordre hos en kunde, jeg fakturere
kunde

og min sælger skal så have 30% i fast provision.

Mit spørgsmål er så hvordan bogføre jeg de 30 %..... og er der nogle ting
som jeg

skal være opmærksom på...? .(Jeg bruger c5light)

/Mohrsen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-12-02 23:31

"Mohrsen" <mohrsen@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som jeg
>
> skal være opmærksom på...? .(Jeg bruger c5light)

Som en variabel a conto lønudbetaling hver måned efter tilbageholdelse af
Bruttoskat, A-skat og ATP. Variabel fordi det er ikke sikkert, at de 30%
udgør det samme beløb hver måned på grund af varierende salg.

A conto (som en forms sag) fordi sælgeren ikke er berettiget til provisionen
førend kunden har betalt. Da der i de fleste tilfælde opereres med
betalingsbetingelser 30 dage netto fra faturadato, vil betaling jo netop
først komme en måned senere end det gennemførte salg eller optagne ordre.

Denne salgs/kundepolitik er imidlertid ikke nødvendigvis sælgerens ansvar,
hvorfor han natuligvis må have provisionen iflg. optagne ordrer udbetalt til
"lønningsdag". Lønningsdag i anførselstegn fordi man i flere tilfælde bruger
den 10. eller den 15. i næste måned som lønningsdag for på den måde
administrativt at få også den sidst optagene ordre i den foregående måned
med.