Ledning mellem transformer og halogenspot
Fra : René Beyer

Dato : 03-12-02 14:54

Hej

Jeg har købt nogle halogenspots og transformer gennem en bekendt, som kunne
skaffe dem engros. Til gengæld er der ikke de store anvisninger på, hvordan
sådan nogle skal monteres. Jeg har selvfølgelig forhørt mig om regler
diverse steder og har nu styr på det. Men én ting er jeg i tvivl om:

- længden af ledningen mellem transformer og spot.

Jeg har ladet mig fortælle, at der helst ikke må være mere end 2,5 meter
ledning mellem transformer og spot, men hvorfor er det sådan? Hvad kan der
ske, hvis længden bliver fx en meter længere?

På forhånd tak

Fra : Thïngmand

Dato : 03-12-02 16:16

> - længden af ledningen mellem transformer og spot.

Bare sørg for at det er en kraftig ledning - du kan ikke bruge alm.
lampeledning...

Fra : zigge

Dato : 03-12-02 17:14

"René Beyer" <dbweb@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Jeg har ladet mig fortælle, at der helst ikke må være mere end 2,5 meter
> ledning mellem transformer og spot, men hvorfor er det sådan?

Det er noget (næsten) pjat...

> Hvad kan der ske, hvis længden bliver fx en meter længere?

Hvis længden bliver for stor, falder spændingen over pærene og der kommer
ikke så meget lys ud af dem.
Hvis du selv vil trække ledning til halogenpærere der er mere end en halv
meter, vil jeg anbefale at du går op i en tykkelse ledning, der hedder
10kvadrat, det sikre at du får fuld spænding på pærerne.

//zigge

Fra : Niels Olsen

Dato : 03-12-02 18:42

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du selv vil trække ledning til halogenpærere der er mere end en halv
> meter, vil jeg anbefale at du går op i en tykkelse ledning, der hedder
> 10kvadrat, det sikre at du får fuld spænding på pærerne.

Øhh er det ikke en temmelig voldsom dimension? Det er jo ikke startkabler
til en bil. Jeg vil tro at du har tastet et nul for meget.

MVH Niels

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-12-02 19:18

Niels Olsen wrote:
> "zigge" <laser.snabela@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Øhh er det ikke en temmelig voldsom dimension? Det er jo ikke
> startkabler til en bil. Jeg vil tro at du har tastet et nul for meget.

Næppe et nul for meget. De to sæt halogenlamper som jeg monterede for
nogle år siden, var forsynet med 2,5 mm2 ledninger som var 0,5 m lange.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Niels Olsen

Dato : 04-12-02 22:40

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Næppe et nul for meget. De to sæt halogenlamper som jeg monterede for
> nogle år siden, var forsynet med 2,5 mm2 ledninger som var 0,5 m lange.

Tja, så ved jeg ikke. Men det skal i hvertfald ikke være 10 kvadrat.

MVH Niels

Fra : Erik Hansen

Dato : 03-12-02 19:20

On Tue, 3 Dec 2002 17:13:50 +0100, "zigge" <laser.snabela@pc.dk>
wrote:

> [...]
>meter, vil jeg anbefale at du går op i en tykkelse ledning, der hedder
>10kvadrat, det sikre at du får fuld spænding på pærerne.

Ja ok, så er der intet spændingsfald, men det bliver ikke sjovt at
montere en halogen spot på en 10 kvd.

Jeg mener det er vildt overdrevet. Hvis man benytter sig af en 1,5
kvadrat er der ingen problemer.

Hvis der sidder 3 spot a 20 watt vil det ved 12 volt giver ca. 5 A,
hvilket en 1,5 kvd. ledning sagtens kan klare.

Modstanden på en 10 M ledning vil være 0,12 ohm hvilket giver et
spændingsfald på 0,6 Volt, og det kan du ikke engang se.
På en 0,75 kvd ledning bliver modstandne på en 10 meter ledning 0,23
ohm og spændingsfaldet 1,15 Volt, og ved 2,5 kvd. er vi nede på 0,35
Volt.

--
....::Hilsen Erik

Fra : René Beyer

Dato : 04-12-02 09:03

Hej Erik

Din argumentation lyder meget saglig, så den holder jeg mig til... Jeg har
for nylig købt 50 meter "installationsledning" med tre ledere i. Den
inderste kobbertråd i hver leder er vel omkring 1 mm tyk - jeg kan ikke lige
huske, om det er 1,5 kvd eller 2,5 kvd.

Men selv om det måske kun er 1,5 kvd, så mener du godt, jeg kan trække 3
eller 4 meter ledning fra transformeren til spottet?

mvh René

Fra : Keld Nygaard

Dato : 04-12-02 09:49

> [...]
> for nylig købt 50 meter "installationsledning" med tre ledere i. Den
> inderste kobbertråd i hver leder er vel omkring 1 mm tyk - jeg kan ikke

Den er ikke så slem at regne: kvd = pi x radius^2

Diameteren på 1,5 kvd er: 1,38 mm
Diameteren på 2,5 kvd er: 1,78 mm

Mvh
Nygaard

Fra : Bachelor

Dato : 13-12-02 23:42

"René Beyer" <dbweb@mail1.stofanet.dk> wrote in
news:3dedb6a8$0$6102$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:noget der ligner dette

> [...]
>
> Men selv om det måske kun er 1,5 kvd, så mener du godt, jeg kan trække 3
> eller 4 meter ledning fra transformeren til spottet?

Du kan købe f.eks. 3 kvd enkeltledet i en Autosuper forretning. Det bruges
til f.eks. bilstereo mm. Det vil dække de fleste behov, jeg har selv brugt
det til 3 m ledninger uden de bliver varme.

Fra : René Beyer

Dato : 04-12-02 09:41

Jeg har fundet en god hjemmeside, der nærmest giver svar på alt vedr.
montering af halogenspots:

http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=1007

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-12-02 09:44

"René Beyer" wrote:

> [...]
> ledning mellem transformer og spot, men hvorfor er det sådan? Hvad kan der
> ske, hvis længden bliver fx en meter længere?

Det er vist kun hvis det er en switchet elektronisk 'trafo' dvs en af de
små smarte.
Så støjer de for meget.

--

Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, B.Sc.E.E., M.Sc.

Draco Dormiens Nunquam Titillandus

Fra : Aksel

Dato : 04-12-02 17:31

"René Beyer" <dbweb@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ledning mellem transformer og spot, men hvorfor er det sådan? Hvad kan der
> ske, hvis længden bliver fx en meter længere?

Husk at hvis halogenspots og trafo ikke er købt som et sæt med
færdigmonterede ledninger skal der autoriseret elektriker til at sætte dem
op.

Hilsen Aksel

Fra : N/A

Dato : 05-12-02 14:08

Fra : Roberto Saldo

Dato : 05-12-02 14:08

Kan man ud af dette konkludere at i absolut worst-case får man lidt støj
og lidt mindre lys ?
Med andre ord: Der er altså ikke noget farligt i det ?

Worst case: telestyrelsen kommer og giver dig en bøde eller dit hus
brænder ned til grunden.

Fra : Søren Rohde

Dato : 05-12-02 10:28

> [...]
> ledning mellem transformer og spot, men hvorfor er det sådan? Hvad kan der
> ske, hvis længden bliver fx en meter længere?

Det fremgår ikke af indlægget hvor stor effekt der er tale om, men de
normale er jo tre pærer á 10 eller 20 watt pr. trafo. Og hvis det er 12 volt
så er strømmen ved en samlet effekt på 60 watt = 5A (som en anden har
noteret). Jeg ser ingen problemer i at benytte en almindelig 2 x 0,75
ledning til dette. Men så heller ikke tyndere. Og sørg for at have kortest
mulig afstand mellem trafo og pærer. Trafoen er jo en del af "lampen".

Jeg er overbvist om at du ikke overhovedet kan føle varme fra leningen når
den belastes med 5A.

Mvh. Søren Rohde

Fra : René Beyer

Dato : 05-12-02 13:47

Der er tale om 3 x 20W... Men tak for alle bidragene. Jeg er blevet meget
klogere

mvh René

Fra : N/A

Dato : 06-12-02 10:09

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-12-02 10:09

> Nikolaj wrote:
>
> Hvori ligger brandfaren ?

Du afsætter effekt i enhver modstand imellem trafoens to poler.
Hvis ikke det meste afsættes i halogenfilamentet bliver det i dine
ledninger og altså et sted der er godt skjult et eller andet sted indtil
det hele kommer ud gennem væggen/loftet.
Man skal ikke sjuske med kraftige strømme.