skov etablering
Fra : Jan Holm

Dato : 03-12-02 13:19

Hej Alle

Vi har en stor grund (nedlagt landbrug) og i den
ene ende af grunden er der et lille stykke jord
på ca 13-1500 kvm som tidligere ejer har brugt til
bla. får. Altså en nærmest en lille mark. På dette
stykke jord har jeg planer om, til foråret at etablere
en lille løvskov. Til foråret bliver hele grunden inkl
marken pløjet fræset og planeret. Hvor mange træer skal
jeg regne med at bruge, det anhænger selvfølgelig af
hvor tæt den skal være. Men sådan en pæn alm. standard
skov med så mange forskellige træer som muligt. Kan jeg
gøre noget omkring stammen på de nye træer så de kan passe
sig selv, et eller andet ukruts forsvar.

Findes der sider om etablering af en varieret spændende
skov. Der skal sikkert også et par frugttræer ind i billedet.

Mvh
Jan Holm

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-12-02 00:41

Jan Holm wrote:

> [...]
>
> Findes der sider om etablering af en varieret spændende
> skov. Der skal sikkert også et par frugttræer ind i billedet.

30m x 50m = 1500m2
da kronen på de fleste træer bliver 10 bred med tiden,
så er der kun plads til ca. 16 træer.

Jeg må fra råde at du planter rødel og hvidpil, så heller nogen
af de andre mindre pile arter.

Fra : Jan Holm

Dato : 05-12-02 13:42

> 30m x 50m = 1500m2
> da kronen på de fleste træer bliver 10 bred med tiden,
> så er der kun plads til ca. 16 træer.

Hmm den brede på kronerne er vist 20-30 år ude i tiden.
Mon ikke jeg kan sætte lidt tættere og så tynde ud når
det "rører" hinanden. Jeg tror ikke der skal noget pil
i skoven, mere standard. Bøg, elm, eg og birk, samt nogle
frugttræer.

Mvh
Jan Holm

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-12-02 13:58

On Thu, 05 Dec 2002 13:42:19 +0100, Jan Holm <jan@parkholm.dk> wrote:

>Hmm den brede på kronerne er vist 20-30 år ude i tiden.

Det kan nok ikke engang gøre det.

>Mon ikke jeg kan sætte lidt tættere og så tynde ud når
>det "rører" hinanden. Jeg tror ikke der skal noget pil
>i skoven, mere standard. Bøg, elm, eg og birk, samt nogle
>frugttræer.

Det er svjv mere normalt at sætte træerne med 1 - 2 meters afstand og så
tynde ud når det er påkrævet. Frugttræerne kan du godt sætte med lidt
mere afstand fra starten.

http://www.gartneriet.dk
- First name: Mads
- The name you typed contains a word or phrase that Hotmail does not allow.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-12-02 22:35

Mads Lie Jensen wrote:

> Det kan nok ikke engang gøre det.

> Det er svjv mere normalt at sætte træerne med 1 - 2 meters afstand og så
> tynde ud når det er påkrævet. Frugttræerne kan du godt sætte med lidt
> mere afstand fra starten.

Hvis man ikke laver finer, så kan man sakken starte med 5 meters afstand.
Det gør de i arboretet, først brugte de 1,25m så 2,5m og nu er de nået til 5m.
imellem træ-rækkerne.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-12-02 17:32

On Thu, 05 Dec 2002 22:35:23 +0100, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

>Hvis man ikke laver finer, så kan man sakken starte med 5 meters afstand.

Hvorfor skal du blande finer ind i det?
5 meters afstand er da fint nok, hvis man gider vente det længere på at
få noget som ligner en skov.

Jeg vil da sige at halvdelen af fornøjelsen ved sådan en skov er at
kunne rende rundt med sin (motor-)sav og tynde ud.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-12-02 22:32

Jan Holm wrote:

> [...]
> det "rører" hinanden. Jeg tror ikke der skal noget pil
> i skoven, mere standard. Bøg, elm, eg og birk, samt nogle

Bøg er ikke så godt ude på en mark,
det med at tynde ud er der aldrig nogen der for gjort, derfor
plant med afstand.

birken vokser for hurtigt, så at den skader de andre træer.

Elmen har elme syge.

Så er der kun egen.

Hassel og nogen få ege er nok en god blanding.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-12-02 17:33

On Thu, 05 Dec 2002 22:31:36 +0100, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

>Så er der kun egen.

Du glemmer ask.

Fra : Hodja fra Pjort

Dato : 11-12-02 12:08

>Elmen har elme syge.

Hej

Ifølge en skovfoged jeg har haft på min beplantning kan man godt
plante Elm idag, det er ikke sikkert der går elmesyge i den.

Hvad med sjældnere og mere spændende træer:

Hvid røn
Ægte kastanje
AMerikansk ask/ahorn
Lønnetræer er mægtig flotte for- og efterår
Ege fås i mange arter
Lind
Platan

Afhængigt af pengepungen

MVH Jon

Fra : MichaelB

Dato : 06-12-02 23:34

"Jan Holm" skrev d. 03-12-02 13:19 dette indlæg :
> [...]
>
> Findes der sider om etablering af en varieret spændende
> skov. Der skal sikkert også et par frugttræer ind i billedet.

Hej Jan,
prøv at gå ind i søgemaskinen Google.com og skriv skovrejsning eller
skovetablering. Der er henvisning til en masse sider og du kan sikkert
bruge et par af dem. F.eks. www.sns.dk (Skov- og Naturstyrelsen)

Mvh
MichaelB

http://www.kandu.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-12-02 00:16

MichaelB <MichaelB.news@kandu.dk> skrev > Hej Jan,
> prøv at gå ind i søgemaskinen Google.com og skriv skovrejsning..... >cut>
> Mvh
> MichaelB

Husk endelig: SKOV-
--